Alla inlägg den 23 juni 2012

Av Anita - 23 juni 2012 17:51

 

Hörde på radion att vi tappat magin med midsommar, att det är bara mat och dricka och att vi glömt varför vi firar midsommar.

En uråldrig sed som fanns långt innan kyrkan lade sig i.

Dygnet då ljuset och jordens energi är som starkast. då allt som växer har en oändlig kraft.


Kransen vi bär på huvude ger oss av den energi. Ja då hade allt en speciell mening.


Jag har inte hoppat naken över 7 gärdsgårdar.

Jag har inte plockat 7 blommor för att drömma om en man.

Jag har inte ens hoppat omkring som groda eller druckit mig full.


Vill ni följa med på mitt firande så välkommen att hänga på.

 

Fint väder. första riktiga sommardagen faktiskt.

Vi börjar med att hugga björkar både till mig och grannen. Dom ska pryda våra förstukvistar. Grannen råkade bli sjuk när det skulle göras. Han brukar bli det! Otur otur. Tur tur att jag kunde göra det.


Så gör vi en lövmatta att ha på bron och en jättestor krans att hänga upp ute på taknocken. Det är dåligt utslaget så det blir inte syrener utan allt annat jag hittat på ängarna.


Krukor med massor av midsommarblomster, smörblommor och hundkex måste vi ha. Små fina buketter på alla bord inomhus. Den fina borderade duken med sommaren finaste blommor på ska läggas på.


Byter till kjol och blus från mina vanliga träningsoverallskläder och tar på dom blommiga skorna.


Så cyklar jag ner till DataFia som bjudit på middag. Det är fint och pyntat på gårdarna och sommarfolket har kommit så det är inte tomt i ett enda hus. Härligt att se.


Efter maten följer DataFia med hem på cykel och då har AMV med familj och barnbarn kommit till sin stuga och nästa tradition kan börja.

 

I år var vi ett helt litet följe som drog iväg till skogen i fåglesång och myggasurr.


Att hålla sig väl med vättarna i underjordiska bäcken är viktigt.

Vi har med oss massor med blänkade stenar och pärlor som vi ger till dom.

 

Vi tittar på älvornas äng och barnen plockar 7 olika blommor.

Killar är killar. Den goa killen håller blommorna lite kors och tvärs men är mest lycklig för att han hittat en ryggkota från en älg och en gammal hög med björnskit.

 

Kotan fick han ta med hem för att visa morfar som inte var så imponerad.


Sedan vi kommit hem eldades det i bastun och barnen slängde sig i det nu 16-gradiga vattnet.

AMV Datafia och jag bastade.

Datafia kastade sig i sjön men vi andra nöjde oss med att tömma på oss ljummet vatten från vattenkokaren. fegisar som vi var.

 

Söta killen blev erbjuden att basta med oss men stoppade i dörren, tre nakna svettiga tanter blev nog för mycket för den modigaste.


Avslappnade och lite trötta fikade vi hos mig och AMV.s och Datafias gubbar kom också och vi satt och myste en liten stund.


Så kom natten som mest liknar dag.

Innan skymningen kommer hinner gryningen fatt.

 

Jag går ut i natten och precis nu har den vita syrenen slagit ut och de gula blommorna i rabatten lyser som guld

 

Inte har vi glömt midsommarnattens magi och tjusning.

Den finns här så intensiv att man kan ta på den. Allt är omgivet av ett magiskt speciellt ljus. En del av fåglarna sjunger sin vackra sång i natten, annars är allt stilla.


Inga blommor under kudden men jag drömde ändå om en man och en som jag aldrig sett förut och inte har en aning om vem det är men en husbil hade han och inte ville han bo i norrland heller. Ja ja vi får väl se vad som dyker upp.

Här i Fisksjön kan vad som helst hända. Det har det gjort förut.


Dagens ord: Njut av de ljusa nätterna så länge vi har dom.      

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards