Direktlänk till inlägg 18 januari 2013

LOKALT KALLARE

Av Anita - 18 januari 2013 09:48

På vädret säger man: "Mellan 10 och 20 grader kallt lokalt kallare." Visst, lokalt kallare det är Fisksjön det som vanligt -31 grader imorse.

 

Fåglarna burrar upp sig och sitter och fryser och snart är fröet slut men det droppar snart in nya pengar så jag får försöka hålla dom vid liv med mosat spisbröd och gamla flingor till dess. Kallt är det inne nu också. Värmepumpen är bra men -31 grader klarar den inte. Som tur är så har jag ved ute på bron så jag behöver inte gå ner i vedboden och hämta.


Vad ska man börja med? Det har ju varit både svart och vitt och grått den här veckan. Ni minns min berättelse om trasmattan med dess olika färger.


Trots att jag är medveten om att det inte är någon ide att ängslas och gruva sig så blir det så ialla fall.

Gruvade mig för att börja göra sammanställning och massa papper till vägföreningen härom dagen och naturligtvis gick det åt pipan när tonerna tog slut i skrivaren. Då tappade jag sugen på det men fick mig i alla fall till att beställa nya.

Inkclub är ett fantastiskt bolag. Dagen efter hade jag tonerna i brevlådan. Tala om snabbt.


Så var det det där med maten då. När man börjar drömma mardrömmar om svält på nätterna då har det gått för långt.

När mjölken och smöret också är slut då gäller det att låta fantasin ta vid. Löksoppa kunde man göra, spisbrödmacka med majonäs och gurka istället för smör.

 

Nu ska ni inte tro att jag har varit helt utan mat. I söndags kom min vän AMV med en kartong med pizza och en bullpåse och ni kan tänka sig att det smakade gott. Vi hade en trevlig dag då vi gick på skoterspåren i skogen och fikade och åt och pratade.


Det var den första ljusa randen i livets väg den här veckan.


Så var det då det där med bilen som inte kommer att gå igenom besiktning som den är. Tiden börjar gå ut för nästa veckan är det dags.

Tisdagen lämnade jag den till min vanliga mek men han hade en för ny datamätare som var för ny för min gamla bil. Dock är bilen för gammal men inte nog gammal för manuell handläggning eller vad man nu ska kalla det. 


Jahaja. Precis som jag. Varken för gammal eller för ung. Bara något skit mitt imellan som ingen vill ta sig an.

Har ni hört på faaaan.   

Naturligtvis målar jag då faaan på väggen och tänker att nu är det kört men jag fick ett tips om en annan kille. Ringde och fick komma dagen därpå.

Han kunde inte heller läsa bilen på datorn men hade en grej som tickade morsesignaler och på så¨vis berättade vilken del man skulle byta.

Så lovade han att skaffa delen till dagen därpå och fixa det.


Ni vet ju vilken pessimistisk människa jag är och min tilltro till hantverkare och män är ganska låg så jag trodde väl inte riktigt på det.


Har man då en vän som DansBritt så är det ingen konst. Hon hämtade mig, bjöd mig på mat och jag fick ligga över hos henne och tro det eller ej. Frampå eftermiddagen igår ringde killen och bilen var lagad och klar. Det blev inte ens dyrt.


Så igår kväll började det bli kallare och kallare men det tuffa tjejerna i byn kom och hämtade mig och vi körde iväg till Övsjö för att dansa Zumba, ett nytt program som var roligt men som vanligt när man gjort uppehåll så har man träningsvärk både här och där.


Den här kalla dagen i januari så kan man sammanfatta lite så här.

Det mesta är som vanligt svart som det är i januari men i det mörka, kalla och deppiga så tränger det in några solstrålar och den här veckan fanns det några att glädja sig åt.

1. Min vän AMV som kom och förgyllde min dag.

2. Inkclub som alltid skickar grejorna på en gång.

3. Meken som fixade min bil snabbt och elegant och billigt.

4. DansBritt som hämtade och bjöd på mat och boende så allt gick så enkelt när jag var bilutta.

5. Att jag fått torr fin ved som nu ligger på bron så jag inte behöver gå ner till vedboden i kylan.

6. Att jag är bortbjuden på middag imorgon. 

7. Att jag i alla fall får dansa lite grann fast det är vinter. Zumba hurra.

 

Vinterdeppen håller i sig men man får hänga sig fast vi de solstrålar som kommer in och fokusera på dom. Man får tänka på att en vår kommer väl iår också och de blå violerna i skogen kommer att glädja och trösta.


Man får hänga sig fast vid att julgranen har gröna hoppfulla små skott och står i mitt rum och doftar gott.


Man får hoppas att kylan blir kortvarig och man kan gå ut igen och försöka fånga de få soltimmar som finns den här tiden.


Dagens ord: Fånga solstrålarna i vinterns mörker. Det är dom som får oss att hoppas.

 
 
Äppelblom

Äppelblom

18 januari 2013 11:25

Dagens ord var bra!
Intressant inlägg - du verkar klara dig i alla väder.
Matbrist verkar bekant, men man tager vad man haver. Jag har lärt mig att ta till vara det mesta när det kniper. Men, det är inte av pengabrist eller dåligt väder, det är när jag kanske angripits av latmasken.
Trevlig helg önskar jag dig och jag tittar in en annan dag igen!

http://skogsvandring.blogspot.com

 
Ingen bild

margaretawarenius.blogspot.com

18 januari 2013 15:53

Kölden har Fiskesjön i järngrepp!
Se till att spisen är igång.

margareta

 
Skatan

Skatan

18 januari 2013 18:56

Jag har förstått att det alltid är som kallast just i Fisksjön. Konstigt egentligen ... man tycker ju att vattnet ska hålla värmen ett tag. Men det är kanske bara efter sommaren i tidig höst ??? Sedan kanske det är sjön som kyler ...

Trots att du säger att du är pessimistisk tycker jag ändå att du hittar "guldkornen" när det "blåser kallt". Och du har ju verkliga vänner ... fina härliga vänner. Det är det bästa man kan ha ...

Massor av värmande (hoppas jag) kramar från Skatan

http://skatanstankar.com

 
Lena

Lena

19 januari 2013 12:23

Fy farao vad kallt! Här hade vi 28 minus. Min dotter som för tillfället bor i Lund berättar att där kan de inte konsten och har förmågan att veta hur man ska klä på sig och de håller på att frysa ihjäl när det är 10 - 15 grader.
Väntar och längtar efter varmare väder och nya pengar!

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

19 januari 2013 14:02

Fy att ni har så kallt! Vilken tur att du har ved så att du kan få upp värmen lite i huset, men hur går det får de små domherrarna. Jag fattar inte att de klarar en sån kyla!

Du är duktig Anita, som trots vinterdeppen lyckas hitta några guldkorn i tillvaron.

Jag hoppas att du får en riktigt trevlig kväll hos brorsonen!

Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Karin

Karin

19 januari 2013 21:01

De små violerna du har sist i ditt inlägg, bär på hälsning:
Hav tröst! Försök stå ut denna vinter också! Snart blir det takdropp och fåglasång!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards