Alla inlägg den 1 februari 2013

Av Anita - 1 februari 2013 16:58

 

Äntligen har solen kommit över horisonten mitt på dagen och en söt liten solstråle letar sig in genom fönstret och lägger sig på trasmattan som en guldmatta. Den gnistrar och glimmar och flyttar sig sakta över golvet. Med den kommer hoppet. Äntligen.


Gårdagen blev inte alls som jag tänkt. PappersBeda skulle i ett ärende till Sollefteå och frågade om jag ville med. Klart jag ville. Alla möjligheter att komma ut och se lite folk tas emot med glädje nu.

Sollefteå är en mycket liten stad men samtidigt väldigt fin och alldeles lagom till mig. Människorna där är egentligen precis som vi inte några stadsbor i högklackade skor, utan vanligt folk.

 

Medan jag väntade gick jag till ett cafe som jag tror heter "Kaffepetter". Det är gammaldags och hade såna där goda semlor som man fick när man var liten, med inkråm blandat med grädde och mandelmassa och härligt god bulle.

 

I skåpet stod det koppar av alla slag så det är bara att välja och i taket är det tapetserat med gamla tidningsartiklar. Helhäftigt ställe.

Om jag skulle vara tvungen att bo i en stad så kunde jag nog tänka mig Sollefteå.


Nåja när jag kom hem var det dags att åka på Zumba. Vi har ett nytt program nu som har mycket träning för armarna och det kan man ju behöva. Svettig och trött blev jag i alla fall och ont i ett knä fick jag. Gamla kärringar ni vet som inte tål så mycket.


Idag har jag haft besök och suttit pratat i flera timmar med en ungdomskamrat. Han är faktiskt man, men ovanlig sådan för han tycker som jag att man inte behöver skjuta alla djur man ser.


Han vill till och med  göra en bit av sin skog till naturvårdsområde för att spara guckuskoängarna och alla andra orkideer som växer där. Inte vill han utrota björn och varg  och han tycker att räven gott kan få leva. Trots allt tar räven mest råttor och sork och så maten jag lägger ut. Han måste få leva han också. Ingen har ju höns här så vad då. Den galna skjutlusten hos många av norrlands män stör mig. Därför blir jag liksom lite glad när jag träffar någon man som har precis samma uppfattning som jag. Dom är inte vanliga minsann. 


Dagen har gått fort och vädret har varit fint. En promenad på skoterspåret har jag tagit och nu har jag tänt eld i bastun, packat korgen med bastugrejor och tagit trumman på ryggen. Nu blir det bastu och trumspel och en skön kväll.


Julgranen har dm långa gröna fina skott och doftar så gott.


Dagens ord: Julen varar än till påska 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards