Alla inlägg den 20 februari 2013

Av Anita - 20 februari 2013 14:47

 

Så heter Karin Brunk Holmqvist senaste bok. Den kvinnan kommer från Österlen och berättar de mest roliga och lustfyllda historier om människoöden runt omkring. Den här boken handlar om ett koloniområde i Simrishamn och jag älskar den. Kul Kul.


Eftersom jag alltid har tre böcker på gång samtidigt. en på toa, en i badrummet och en i sovrummet så läser jag också en serie som handlar om Norge o Danmark. Den heter Hanna och är en släktsaga sedan långt tillbaka. Författaren heter Laila Brenden. Lättläs och jag gillar böcker om tid som varit.


Ännu längre tillbaka läser jag bokcirkelns bok Helenas hämd av Maria Gustavsdotter som handlar om 1100-talet precis då prästerna kom hit till norden och ställde till ett fasligt elände. Det var då makten togs från kvinnorna som innan dess hade en mycket högre ställning i samhället. Ni vet "kvinnan tige i församligen" och häxor och allt skit dom hittade på. Bra bok och tänkvärd.


Nej nu ska vi gå till något annat. Egentligen skulle jag berätta om den gräsliga historien om min bil men jag orkar inte det idag utan försöker berätta om det roliga som hänt sista dagarna.


Helgen var det härligt väder. Lördagen var jag till DataFia och åt tårta för hon fyllde år och vi gick ut och gick. Det till om med smälte lite på vägen nere i byn. Vi träffade ett par av mina gamla klasskamrater och det var många ute och gick eller åkte spark. Första fina dagen.


Söndagen kom AMV med gubbe och barnbarn och stannade en stund och så kom DataFia och vi gick ut på skoterspåret på sjön.

Så kom hennes gubbe, snickarmagnus och min brorson och fikade en stund.


Jag har jobbat alla dagar och det är roligt att rota i gamla arkiv och hitta saker från förr som faktiskt får mina minnen att vakna och återigen tänka "Det var bättre förr.


 

Blev lite inspirerad att rota i mina egna gamla album igen och hittade min älskade faster kikande fram bakom en buske. Jag pratade med henne på telefon igår och vi pratade länge. Hon är 85 år men hänger med på facebook och blogg så det är så roligt.

 

När man ändå är i farten med minnen så minns jag det här. Vinden som lekte i kjolen och solen som var varm. Tänk att man minns precis hur det luktade och känslan av frihet och glädje. Det var så länge sedan. Såg "dirty dancing" härom kvällen och kände igen mycket av kläderna. Ser ni min bardotrutiga kjol. Minns ni. Jag tyckte att jag var riktigt fin i den. Tänk så långa och smala ben man hade. Hur blev dom korta och tjocka kan man undra. 


Jag har som vanligt varit in till grannen och han hade fått brev om premiepension som han inte tagit ut så jag får väl ta och undersöka det åt honom. Det är något varje dag.


Vad mer. Jo paltbröd och fläsk på hotellet och trevligt sällskap av ett par karlar.


När jag kom hem hade jag ett stort kuvert i postlådan och i det gömde sig raggsockar från en av mina bloggkompisar. Så otroligt gulligt och precis vad jag behövde. Tack snälla, du vet vem jag menar.


Nå idag blev det ett ganska tråkigt inlägg men man kan inte alltid vara intressant och kul. Det är då ett som är säkert men jag vill alltid skriva.


Ikväll är det meditationsgruppens tjejer som kommer hit och det är alltid lika roligt att träffa dom. Vi får se vad vi hittar på för mysko ikväll, nåt blir det väl alltid.


Dagens ord har jag lånat ur boken jag läser:

Mitt problem  är vad jag ska göra åt allting jag inte kan göra något åt. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards