Direktlänk till inlägg 27 februari 2013

UTANFÖR VINER VÄSTANVINDEN

Av Anita - 27 februari 2013 09:05

I nattens mörker ligger jag och lyssnar. Vinden viner i fönster och får timret i huset att röra på sig och knaka. En nyvaken fluga surrar uppe i taket och flyger mot taket gång på gång.


Barnet i min själ saknar någon som tar hand om, saknar någon som hjälper, någon som ger goda råd. Mest av allt saknar mitt hjärta katten Oskar. Han och ingen annan hjälpte mig när svårmodet satt in. Han kände det så väl, han kröp upp hos mig och klappade mig med sina mjuka tassar. Inget som är en givet ska man få behålla.


Starka kvinnor får aldrig hjälp eller är det så att jag alltid gör fel val. Hantverkare som aldrig kommer fast dom lovat, bilmekaniker som inte fixar min bil trots att jag ligger på som en igel varje dag. Fel jobb så man tjänat för lite pengar. Fel kön. Det mesta känns som om det blev fel och det blir bara värre och värre.


Nu ligger jag här och allt är mer bedrövligt än någonsin, utan bil och utan pengar. Sitter här ensam i ett mörkt tomt hus och det är natt och vinden viner utanför .


men......det är bara att hä sig upp och fortsätta kämpa. Det är bara att räkna de lyckliga stunderna blott, vad ska man annars göra?


Söndagen var det sol och fint och DataFia och jag promenerade i solen.

 

Sedan fika hos henne och dottern låg i soffan med katten i famn och han kurrade och spann och jag saknade min katt Oskar när jag såg det.


Måndagen jobbade jag och när jag kom hem hade jag först besök av en gubbe från jaktvårdsområdet och senare på kvällen av min brorson och vi satt och såg tv och pratade.


Igår hade DansBritt och jag tänkt att vi skulle ta en promenad i skogen eller på sjön. Jag hade behov av att komma ut i skogen, tända en eld och att ladda energin och få lite kraft för gudarna ska veta att den runnit ur min kropp och själ som en droppande kran under hela vintern.

Så var det då storm och det blev ingenting av det.

Jag fick besöka fram på dagen av en kille för fiskvårdsföreningen och sedan kom Gamle A och vi fikade.


Sedan vävde jag klar min mattväv som säkert har suttit i vävstolen mer än 10 år.

 

Gudarna ska veta att jag dunkat ut min ilska, min frustration, min känsla av orättvisa så mattorna är nog stadiga och tjocka.


Mamma började med den här julmattan innan hon blev sjuk och dog och jag fortsatt att göra den klar även om raka rader inte är något för mig.

 

Mattan som vävde sig själv. Då blundar man och tar precis de nystan som dyker upp och bara väver in det huller om bladder.

 

Midsommarmattan, längtan till grönt, längtan till glitter i sjön och björklöven och nytt gräs på marken. Grönt, midsommaren färg.

 

Så gjorde jag ett försök att väva av kardat ull, en luddig matta som säkert är skön att kliva på när man kliver ur sängen. Vet inte om den är så hållbar men jag hade ju massor av ull liggande så man kan ju prova sig fram.

 

Så till slut deppighetens matta. Vintern Svart och vitt är för mig inte det moderna hemmet. Vet att många har svart och vitt och att det är väldigt inne nu men jag hatar det. Svart för mörkret, vitt för den eviga snön som bara hindrar en från att röra sig i skogen men sådant har mitt sinne varit på slutet så det får bli den sista mattan. Nu står vävstolen avklädd och naken uppe i hallen och jag har inte bestämt om jag ska plocka ner den eller om jag ska låta den stå.


Nåja, det är väl en bagatell och just nu har jag större och mer svårlösta problem. Problem är till för att övervinnas eller ses som en utmaning säger optimistkunsulterna. Ta dom i aslet. Kom och hjälp mig då. Det finns alldeles för många som vet precis hur det ska vara och har en stor käft att prata med men i verkligheten så blir det ingenting.


Dagens ord: Om man inte vet vad man ska göra så är det bara att vänta tills man vet.

 
 
Ingrid

Ingrid

27 februari 2013 10:55

Du måste absolut skaffa dig en katt! Även om det väl aldrig kan bli en Oskar igen, men något sällskap måste du ju ha när svårmodet sätter till.

Dina mattor är väldigt vackra och den där gröna midsommarmattan gillar jag. Jag har ju "ögon känsliga för grönt".

Hoppas att vinden avtar så att du får njuta av värmen som ni tydligen ska få!

Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ingen bild

margaretawarenius.blogspot.com

27 februari 2013 11:30

så fina mattor, gillar alla. kommer att tänka på Samarkand då jag ser den röda!

margareta

 
Soldansare

Soldansare

27 februari 2013 18:43

Jag tyckte också mycket om midsommarmattan! Jo du, nog är det många "optimistkonsulter" som reser runt och föreläser och får betalt för att säga en massa plattityder som man redan vet. Men jag har lyssnat på en del som är ganska roliga...
Sen vill jag skicka lite vårljus upp till dig. Idag har det varit första dagen som jag fått lite vårkänsla härnere i Närke. Knappt fyra grader plus och strålande solsken. Tackdroppet har runnit i glittrande, gyllene droppar från markisen utanför fönstret på mitt kontor. Det är på väg!! Det kryper genom Sverige och snart är det uppe hos dig. Vi kommer att klara den här vintern också, ska du se.
Kram!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Lena

Lena

27 februari 2013 19:48

Nog finns det väl en liten katt som söker sig ett trevligt hem med snälla ord och mjuka händer. En sån måste finnas som längtar efter dig!

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Janne

Janne

28 februari 2013 07:49

Idag känner jag mig ledsen och lusten att blogga har försvunnit. Ha det bra !

http://yngaregubben.blogspot.se

 
zaq

zaq

28 februari 2013 13:26

Ja nog för jag gillar svart-vitt, men jag vill allt ha några färgklickar som livar upp, så din gröna Midsommarmatta den bara älskar jag, även de andra var fina och tillviss del påminner om mina egna alster i en förgången tid.
Och du vet, "ett hem utan katt, är inget hem" ;-)

http://zaq.blogg.se

 
Ann

Ann

28 februari 2013 15:47

Hej Anita! Vilka härliga trasmattor!!!
Har Du varit i kontakt med Hammarstrands Bil&däck när det gäller bilen??? De brukar ju faktiskt fixa det mesta och inte brukar det ta sån här tid heller!!!

http://dansann.blogg.se

 
Ingen bild

Titti

28 februari 2013 21:47

Vilken matt-skatt du äger!

Om det finns en kisse någonstans som behöver dig, så kommer den till dig så småningom. Prata med hustomten!

 
Herta

Herta

28 februari 2013 23:05

Vilka fina mattor. Frågan är väl inte om utan när du skall bli med katt. Om någon kom till dig med en kisse, skulle du inte ta emot den då? Att leva utan katt är svårt?

http://www.hertabloggen.blogg.se

 
Anki

Anki

1 mars 2013 06:29

Gillar dina mattor... speciellt den gröna :) - kanske för att jag saknar de gröna färgerna i naturen just nu...
Ingen katt kan förstås ersätta Oskar, men jag tror fortfarande att du behöver en ny katt.
Kram

http://ankistankar.blogspot.se

 
TantGlad

TantGlad

1 mars 2013 22:05

Förstår saknad efter oskar, din katt. Han finns med dig hela tiden.

Kramar från mig till dig!
Kram!

http://TantGlad.bloggo.nu

 
Staffan H

Staffan H

3 mars 2013 22:58

Fina mattor du vävt! Har ingen favorit bland dem, men midsommarmattan är förstås väldigt vacker.

http://staffanhuss.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards