Direktlänk till inlägg 23 mars 2013

NÅGRA BÄTTRE DAGAR

Av Anita - 23 mars 2013 09:01

Dagarna glider iväg en efter en. Dåliga dagar och bra dagar. Sitter och läser om min förväntan för två år sedan inför mitt eviga sommarlov (pensionering) Nu har tiden glidit iväg så fort så fort och allt jag trodde jag skulle göra är fortfarande ogjort. Ekonomin blev sämre än vad jag trodde. Inte har jag haft råd att hälsa på någon inte. Det är bara att hålla nästippen ovan ytan ungefär.


Posten den här veckan har bjudit på divese överaskningar både goda och dåliga.

Det kom ett tjockt kuvert härom dagen. Min ungdomsvän Ninne hade skickat mig två roliga böcker och lite choklad som tröst för mitt trasiga knä.

 

Ett gott skratt och en bit choklad är bra medicin och framför allt omtanken från en vän. Så oväntat och gulligt. Jag blev riktigt rörd.


Så kom en inbjudan från kyrkan. Bjuden på tårta och diverse för att jag snart fyller 65 år. Int har jag tänkt gå dit. Jag som bestämt mig för att gå ur kyrkan nu när jag har plågats av deras avverkningar runt omkring och lastbilar som gjort det livsfarligt att ta sig härifrån.


Så kom deklarationsblanketten och naturligtvis skulle jag inte läst. Visserligen  kanske jag kan få till det lite mer men en restskatt på 3500 fast jag betalar så in i helvete mycket skatt är ju något man kan hålla sig för skratt inför.


Dag för dag blir mitt knä bättre och bättre. Jag kunde äntligen gå ut, ta sparken och med den som stöd ta mig rätt långt. Jag kan böja benet igen och börja träna.


För första gången iår gav DansBritt och jag oss ut på sjön nere vid Kinabrors stuga. Där är det bara några meter ner till sjön och vi hittade ett ställe med lä för det blåser en iskall vind och det är bara solen som skiner.  Med hjälp av kryckan tog jag mig ner dit. Där satt vi ett tag och åt apelsin och drack kaffe och kände solen lysa på våra vinterbleka ansikten och det kändes rätt så bra.


Det är kallt på nätterna fortfarande. Enda vårtecknet är ljuset.

Ljuset som får min fuxia att få blad fast det bara för ett par veckor sedan såg ut som om den var död. Bara en torr pinne. Vilket under egentligen.

 

Pelargonerna växer så det knakar, både dom små skotten jag satt och moderplantorna.

 

Annars har det varit gubbvecka den här veckan.

Det har varit fiskestämma. Bara gubbar.

På jobbet har det bara varit gubbar.

Vägbasen har varit här.

Nygrannen har varit här.

Jag har hjälpt vanliga grannen med hans räkningar och nu kan jag med hjälp av sparken ta mig dit till honom och han kan dra en lättnadens suck för det.


Vad skulle få mig att tro att tillvaron började lättna? Bilen trasig fortfarande men inga nya trasgrejor som förpestat min tillvaro.

Inte trodde man väl det.


Säg den fröjd som varar länge. Jag skriver ett jättelångt protokoll och när jag ska skriva ut det fungerar inte skrivaren. Det kommer meddelande att det är fel med färgkasetten. Den är nästan ny och har funkat förut och jag följer alla råd och anvisningar som finns för att fixa men inte. Inte har jag råd att köpa någon ny och nu behövs det ju verkligen i denna protokolltider.


Suck. Jag har dessutom på sista tiden fått två erbjudanden att följa medj på utlandsresor. Utlandsresor , pytt skit i pannkakan. Jag får väl vara glad om jag har råd att fara på ett par danser i sommar. Nog är det väl själva faaan.


Nåja jag kan gå igen och ta mig ut. Ljuset har återvänt, blommorna växer och jag har haft besök alla dagar den här veckan och snart kommer dom från Skåne och hälsar på och vi ska ha en trevlig påskhelg.


Dagens ord: Man får vara glad för det lilla och räkna dom lyckliga stunderna blott.  

 
 
Ingrid

Ingrid

23 mars 2013 10:57

Det låter som om det trots allt ljusnar lite för dig. Bara det att du har så många som kommer och hälsar på dig och så att påsken hägrar med besök av nära och kära och att ditt knä börjar ordna till sig.
Men jag måste säga att du varit sällsynt olycksdrabbad och så nu det här med skrivaren dessutom. Du får ta till den där trolltrumman och trumma bort alla onda andar som ställer till det för dig.

Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Karin

Karin

23 mars 2013 11:23

Skönt att ditt knä är bättre, och en välsignelse för sparken, så du har lite mer rörelsefrihet.
Jag fyller också 65 snart,(till midsommar) men det är ingen som har uppmärksammat inte ens kyrkan, ha, ha!
Kram och en fin helg!
Karin

http://pixelmojan.se

 
Soldansare

Soldansare

23 mars 2013 18:13

Hade jag varit en överdriven optimistkonsult hade jag väl skrivit: "Gläd dig i alla fall åt att inte mindre än två personer velat ha dig med på utlandsresor!" Men jag skulle nog själv ha velat slå den person i huvudet som sagt det till mig om jag varit i din situation så jag säger inte det. Jag säger bara Kram!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Margit

Margit

24 mars 2013 23:09

Jadu Anita!!! Eländet för dej,,,, det ser ut att aldrig ta slut...OCH skatten, tänk om du fått tillbaka i stället..det hade det varit dej väl unnat!
Våren ja, den tar tid på sej..och så kalla vindar vi har haft den sista veckan...och just nu så är det - 7,6 grader här i Kolsva.
Som du sett...så funkar inte min Blogg..går inet att lägga in bilder..och skulle jag skriva,så går det indirekt..kan inte liksom skriva lite på om pö. Och jag vill ha BILDER i min blogg, annars får den vila..få se...
Kram till dej du tappra kvinna!!!! Jag beundrar dej Anita!!!

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards