Direktlänk till inlägg 30 mars 2013

HALTA LOTTA GER SIG ALDRIG

Av Anita - 30 mars 2013 08:30

 

Nu sitter jag här på påskaftons morgon och mitt knä värker men inte vilda hästar hade hindrat mig från att följa med dom andra på pimpeltävling igår.

Det var bara att fälla ut halkpiggen på kryckan och hänga med, visserligen sakta och försiktigt men i alla fall.


Vilket väder. Inte en vindpust, solen gassande och värmande. Rekord på pimpeltävlingen.

Den lilla pimpeltävling som är här i byn är olika alla andra och kanske mer som ett folknöje än en tävling på blodigt allvar.

 

Här kommer man på skoter, fyrhjulingt, spark eller vandrande. Man kan vinna på minsta fisken och största fisken och på biljetten även om man inte fått en enda fisk.

Framför allt så träffar man alltid gamla vänner och hemvändare.


 

Vissa tar det på fullt allvar. Lille Edvin han har en ny pimpel och fiskar så gott han kan.


Jag gick tidigt iland på udden där det serveras kolbullar och korv. Det är lite vingligt att gå i snön med knät men med kryckan och en långsam takt så går det. Träffade skolkamrater och dansvänner och bybor. Solen sken och det var en ren fröjd att vara ute.

 

Alla käkar kolbullar och så var det prisutdelning.

Lille Edvin vann första pris den minsta fisken som vägde bara 9 gram och knappast syntes. Från prisbordet valde han en ny pimpel fast det fanns fullt med påskägg med karameller i . Vad månne det bliva. Lika mycket storfiskare som pappa och farfar kanske.


 

Lille gullige Liam har också kommit och nu är vi alla samlade här för att njuta av en härlig påsk.


Så åkte vi då hem till mig och DansBritt, Sofiepropp och jag började förbereda middagen. Vi räknade ut att vi var 18 personer men det gick som en dans när jag hade så god hjälp.


Så dök dom andra upp. En del på skoter och en del med bil och så kom Broder O med fru och hundar. Så nu var det ungar, hundar men inget hembryggt äppelvin möjligen lite pilsner.


 

Kvällen innan kom ju Kinabror och han lyckades locka lille Edvin att prova på att åka skoter och det gick ju bra. Han gillade det skarp. Jag var borta hos kinabrors hus och alla dom här tre stog ute på isen och fiskade tills det mörknade.


Sent på kvällen tog jag sparken hem och det var en så stjärklar och fin kväll. Månen lyste och norrskenet flammade. Fisksjön visade sin bästa vintersida och det lyste i alla sportstugefönster. Riktigt trevligt såg det ut.


Nåja nu är en ny dag och broder B har redan varit hit en liten sväng och hämtat skotern. Dom lägger ut gäddsax och dom måste vittjas tidigt.


Jag sitter här nu med ont i mitt knä. Diskmaskinen går för fullt med disken sedan igår och solen skiner från en klarblå himmel. Räven har fått mat och det är dags att ta lite morgonkaffe innan nya äventyr väntar.


Kinabror ringde just och det blir nog fiske och korvgrillning borta hos honom så det är bara att linda knät, ta en smärtstillande och ge sig iväg till en ny solig, rolig dag.


Dagens ord: Ger man upp dör man. 

 
 
Lena

Lena

30 mars 2013 10:01

Vilken härlig dag ute på isen med solen i ögonen. Förstår att du inte vill missa detta!
Idag ska vi till stugan en sväng för att också få slappa lite på isen. Ljuvligt!
Ha en bra påskafton och håll stadigt i kvasten! Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Kristina

Kristina

30 mars 2013 10:05

Vilken trevlig fiskedag ni hade.
Du och jag ses väl i kväll i blåkulla antar jag.
Ha det gott och go kram!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

30 mars 2013 12:58

Så fina bilder från er pimpeltävling!
Ni ser verkligen ut att ha haft en toppendag både stora och små.
Det är väl att ditt knä sköter sig så pass att du i alla fall orkar vara med ute nu. Men var rädd om det så att du inte överanstränger dig.
Ha en riktigt GLAD PÅSK!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Soldansare

Soldansare

30 mars 2013 15:20

Ännu en sådan där härlig dag hos dig, så där som bara du kan beskriva den. Tack för att jag får vara med!
Påskkramar!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Anki

Anki

31 mars 2013 08:33

Vilken härlig dag... förstår att du absolut inte ville missa detta! Tack för att du lät oss följa med!
Hoppas och tror att du fick en lika fin dag igår... och att smärtan i ditt knä inte blivit värre...
Ha det fortsatt bra och hoppas solen fortsätter skina :)
Kram

http://ankistankar.blogspot.se

 
Ingen bild

Ullsag

31 mars 2013 11:45

Vilken tur att du orkade följa med. Vad roligt för lille Edvin att vinna pris för sin fisk. Fiskade du själv? kanske och vann något du också.
Det syns att ni har trevligt och vilken fin bild du har på igelkottar och kycklingar och allt annat. Gissar att du gjort allt detta själv.

Ha en fin dag idag också

Kram

 
Ingen bild

Ullsag

8 maj 2013 11:18

Tror jag det att lille Edvin gillade att åka skoter. Och vilken lycka att vinna ett pris också.Men jag hoppas ni inte har så mycket snö kvar nu. Eller? Du kanske gillar snön, jag gör det inte. Fast här finns heller ingen snö kvar alls nu.
Men att ni hade en härlig dag går inte att ta miste på.

Ha nu en fin helg. Igen. De kommer tätt nu helgerna.

Ja det är tur att det alltid finns en dag i morgon (fönsterputs).
Tack för din kommentar.

Här försvann radrna nedåt och inte kan jag kopiera och flytta om så det få stå kvar som det gör.

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards