Alla inlägg den 26 april 2013

Av Anita - 26 april 2013 08:51

 

När det stormar och hagelbyarna piskar fönsterutan inser jag att det inte ska bli något jobb i trädgården men en liten vandring till skogen för att hjälpa bäcken att finna sin rätta väg kan jag ju inte låta bli att göra.


Det har ramlat gamla trädgrenar och annat jox i bäcken som hindrar dess framfart ner mot sjön och täpper till och hindrar. Det är när man rotar omkring i det kalla vattnet som man kan få VÅRHACKA, alltså röda, nariga och torra händer. Mamma varnade alltid en för det när man var liten och inte kunde låta bli att gräva i dynglokar ute på gården. "Akta dig jänta så du inte får vårhacka".


Inte hindrade det mig då och inte gör det det nu. Det är så roligt att hålla på i bäcken. När jag så småningom tassade hem genom granskogen upptäcker jag att jag varit borta i flera timmar och att jag är genomblöt i kläderna.

 

Fullmånenatt och som vanligt kan jag inte sova så det är bara att kliva upp och jag börjar baka.

Jo, ni hörde rätt. Bakar.

Som jag sa förut så är jag ovän med pösarna (jäst jäser inte för mig) men nu har jag fått ett recept med filmjölk och bikarbonat och bakpulver och en massa goa grejor i och det blev gott fast den ser ut som något som en en ko har skitit ut. Allt är inte som det ser ut minsann, det har man lärt sig.


När jag sitter här i fullmånenatten börjar jag tänka på vad jag fick höra på en meditationsafton i veckan.

En mörk granskog står för våra rädslor och ett sätt att bearbeta det är att börja bekanta sig med skogen när det är ljust och vänja sig med ljuden och och känslan och sedan gå där i natten.

 

Nu är jag ju redan bekant med min skog och jag brukar av rent praktiska skäl inte gå där i mörkret bland rötter och nedrasade träd men inte tror jag att jag blir rädd men just i skumma månljuset är det läge att kolla upp sina egna rädslor.

 

På med kläderna och ut. Månen är stark och kastar djupa skuggor. Träden knakar och kvider i vinden, det tassar och rör sig överallt, är det månne SKRYMTA som rör sig i skuggorna?


Där framme reser sig något stort och mörkt under en gran och försvinner fort mellan träden, förlåt förlåt för att jag störde nattsömnen!


Tätt tätt över huvudet kommer en hoande uggla flygande på breda vingar och undrar vad jag gör här i månskensnatten.

 

Jaha, det var det. Det är bara att gå hem igen och konstatera att granskogen mörka skuggor inte skrämde mig.

Nej, nog vet jag att mina rädslor finns på helt andra ställen.


Min rädsla har med helt annat att göra som att köra bil, snöskoter och fyrhjuling och naturligtvis motorcykel. Rädd att åka berg o dalbana och jag skulle aldrig hoppa bangyjump om man så gav mig aldrig så mycket pengar. Jag är rädd att bli helt utan pengar och för att bli överkörd av lastbilar. Rädd att köra motorsåg och röjsåg och så är jag dörädd för ormar och för att dö i cancerplågor.


Då tycks mig en granskog i mörkret som rena barnleken och jag har svårt att förstå att någon kan vara rädd för det men..... vi har ju alla olika rädslor, vilken är din?


Jag hör ju till skogen och djuren är mina vänner och "skrymta". Det är människorna och deras grejor som är dom farliga.


Dagens ord:; Frukta inte mörkret. det är bara solen som sover.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards