Direktlänk till inlägg 18 juni 2013

OJ VILKA DAGAR

Av Anita - 18 juni 2013 08:36

 

Nu går det undan minsann. Vem trodde att pensionärstiden skulle vara lugn. Jo jag.


Kinabror kom i torsdags väll. Fredagen var det en hemsk blåst och det regnade och åskade.

Lördagen började jag klippa gräs som är det eviga görat hela tiden tycker jag. Eftersom jag har så mycket att klippa så får jag hålla på flera dagar och när jag är klar på ett ställe så har det växt på ett annat och det är bara att börja om från början. Eftersom vädret är ömsom sol och ömsom regn så växer gräset så man nästan kan höra det.


Nåja telefonen ringde och det var AMV som bjöd hem oss till Bräcke. Det var crousing (vet inte om det stavas så) på byn. Gammelbilar ska köras fram och tillbaka på byn hela kvällen.

 

Broder O kom också med sin storbil och AMV:s brorsa och några fler av deras vänner.

 

Varmt och skönt på altanen och vilken god mat. AMV:s brorsa grillade och fick till ett jättegott kött.

Sedan gick vi ner på byn för att kolla in läget. AMV och jag är ju likadana. Vi fattar "nada" och förstår inte tjusningen med att bränna bensin och köra fram och tillbaka i flera timmar.

 


Av den anledning gick vi hem flera timmar före dom andra. Vi satt i godan ro och såg på en gammal film hopkurade i soffan. Det blev en sen kväll. Tror klockan var 2 innan alla kommit i säng.


Söndag morgon åkte Kinabror och jag hem och broder O hängde på med sin svarta stora bil.

 

Ni vet ju att jag tänkt ha loppis i sommar men inte riktigt kommit till skott för att jag gruvat mig för att städa upp. Ni ser väl varför?

Söndagen var en sådan där dag då det kom och gick folk hela dagen precis som det ska vara på sommaren.

SofiePropp kom för att hjälpa mig med loppisen. Hon skulle ligga över. Kinabror åt middag med oss.


Lat och bekväm som jag är är det bra att han någon som hjälper till och gårdagen diskades det och diskades och kördet maskin på maskin med porslin och glas. 

 

Fyllde hela köket med grejor och ändå är det mycket kvar.


Mitt i alltihop blev jag påmind om att jag hade lovat göra en lotterivinst till sommarcafe så det var bara att börja måla.

 

Igår kväll var det meditation på Hammarstrand. Sedan bjöd Kinabror på sommarens första jordgubbar  visserligen inte ortens men i alla fall svenska.


Nu är det mycket att klara av innan midsommar. Känns som om jag skulle behöva vara som en bläckfisk om jag ska hinna allt.


Ni vet väl att tiden kring midsommar är magiska och speciellt iår då fullmånen infaller samma tid. Växterna är i sin fullaste kraft


Det är nu man ska torka bastukvistar för att dom ska hålla hela vintern.


För er som inte har några vättar att kasta pärlor till ska jag ge er ett litet enkelt råd.

Inte vill ni väl hoppa naken över 7 gärsgårdar heller skulle jag tro.  Men hör då här.


Leta upp ett skaft av någonting, behöver inte vara långt. Plocka björkris och bind fast till en liten kvast. Det ska bindas med band eller snören som är vita och röda. Nio varv ska den lindas. Dra åt hårt.

På midsommaraftonen ska du sopa förstukvisten eller förstugan men du ska sopa in i huset. Då sopar du in turen och det skadar väl aldrig.


Nej nu ringer nygrannen och vill jag ska hasta dig för att kolla en fågel han inte vet vad det är. Jag som inte är klädd än. Får väl fara i morgonrocken då. Nöden har ingen lag.


Dagens ord: Jag som trodde pensionstiden skulle vara en återhämtning. Jo, pytt skit i pannkakan.


Dagens 

 
 
Karin

Karin

18 juni 2013 10:48

Roligt Anita, att det är full rulle omkring dig!
Och vilken fin ask du har målat! Du är duktig du!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

 
zaq

zaq

18 juni 2013 12:00

Du är lika tokig elelr (klok?) som jag, diskar och tvättar det som man ska sälja, herrejösses så många loppisar man går och gått p där grejjerna är så skitiga att man blir tvungen tvätta sig efter att ha kikat runt där. Men så vill vi inte ha det ;-) Jag håller på att hjälpa Mor och Far med deras loppis, så där ahr maskinerna gått för fullt också...

Crusingen, jag fattar också nada, visst är de fina, men när samma bil varvat kvarteret för femhundrade gången, HUR kan man se någon tjusningi det? glädje? lycka? Okej om man satt bakom ratten som stolt ägare, men?
Min @ blir alltid till sig i trasorna så snart en motor bullrar, ju högre desto mer snor skallen. OCh jag bara fattar ingenting, vad är det för fel på fågelkvitter och björkarnas sus? ;-)

http://zaq.blogg.se

 
Ingen bild

margaretawarenius.blogspot.com

18 juni 2013 12:29

herejisses full fart hos dej.

Hoppas du kommer igång med ditt loppis så du blir av med porslinet så du kan ligga i kökssoffan!
mw

 
Ann

Ann

19 juni 2013 07:31

Hej på Dej! - Va kul att Göte är här nu!!!
- Och loppisen är på G!
- En tur till Fisksjön ska det bli!
- Och Du ! Vilken fin vinst Du målat! Må nog till sommarcafé också och köpa lotter!
Nu längtar jag till semestern! 10 arbetsdagar kvar! Sen så!!!

Kram!

http://dansann.blogg.se

 
TantGlad

TantGlad

19 juni 2013 07:56

Hej hääärliga du!
Tror nog jag håller med dig med cruising och att åka fram och tillbaka. Att åka i bilarna och tjusningen med det, det förstår jag. Men åkandes fram och tilbaka...njeeeää.

Oj så mycket loppisgrejer och jag kan förstå det blir jobbigt att plocka bort. Men visst är det ändå lite kul med loppis kan jag tycka nu på äldre dar, men förr då tykte jag bara att det var en massa skit. KÖP NYTT tänkte jag då. NYTT OCH FRÄSCHT. Men det är ju riktigt skoj med loppis för man kan gjöra det mest härliga och spännande fynd.
Lite midsommartips har du åkso hahaha. Att sopa in lyckan har jag aldrig hört förut. Så trevligt med nya saker och du skogsnuvan bär på många kunskaper hör jag. Det är rena nöjet att läsa din blogg som inehåller lite annat , andra spännande saker. Din blogg är hääärlig tycker jag. Enda problemet att ibland kommer jag nästan inte in på just bloggplatsen, men andra bloggställen går det bättre. Konstigt eller hur?
Ha en finän dag nu vännen.

http://TantGlad.bloggo.nu

 
Ingrid

Ingrid

19 juni 2013 10:38

Nej du, att vara pensionär innebär absolut inte att man får slå sig till ro. Och vem vill det förresten? Så länge man orkar och kan ska man nog hålla igång.

Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Karin

Karin

19 juni 2013 13:05

Roligt att du kunde hjälpa grannen med tofsvipan!
Kram Karin
PS Som har klippt kanter runt gräsmattan med nagelsax:-))). Nej, jag bara skojar, med grässax menar jag!

http://pixelmojan.se

 
Sandra

Sandra

19 juni 2013 14:33

Klippa gräs är inte jättekul, därför bestämde vi oss för att vår nya del av tomten vi köpte till (ca 800kvm) ska bli äng istället för gräsmatta, så behöver vi bara slå den en gång per år med lie istället, dessutom är det finare än gräsmatta

http://kvickrot.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

20 juni 2013 06:53

Så härligt att du har fullt upp... och du verkar njuta av det :)
Du är så duktig på så mycket... som att måla t.ex skulle gärna vara med i det lotteriet :)
Nej, inte blir det lugnare för att man blir pensionär inte... mycket som ska hinnas med :)
Önskar dig en magiskt fin midsommar!
Kram

http://ankistankar.blogspot.se

 
Skatan

Skatan

21 juni 2013 13:53

Nu har han alltså kommit Kinabror ... och ska stanna permanent. Vad fint för er båda att bo grannar så där. Hälsa till honom så gott. Jag lär kanske träffa honom nästa gång jag får komma till Fisksjön och dig.

Kram!

http://skatanstankar.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards