Direktlänk till inlägg 31 juli 2013

ÄVENTYRET MED DEN BLÅ PLASTGRISEN

Av Anita - 31 juli 2013 16:58

 

Gömd bakom dom andra grisarna på loppisen står han, den blå plastgrisen.

En dag så kom det en myntsamlare till min lilla loppis. Han skakade på grisen och visst fanns det pengar i den men för att få fram dom så måste grisen slaktas.


Han frågade om jag hade några gamla mynt och jag tog fram en gammal trälåda och vi öste upp pengarna på en bricka. Där satt han med förväntasfull min och berättade om hur det funkade med pengar.


Hans fru samlade bokmärken och jag hämtade mina bokmärksalbum och hon gav mig en lektion i bokmärkens värde. vilka som var tillverkade i Sverige, i Danmark och stora tillverkaren Tyskland och England. Intressant att veta. Hon kunde se vilka som var gamla och en del är ju från min mamma och hon var född 1931 så lite ålder var det på en del.


Nåväl, gubben hittade en krona som var värd lite pengar och sedan var han på spargrisen igen. "Kanske ska jag köpa inte grisen i säcken utan säcken i grisen ":sa han med ett skratt och så gjorde han. Skulle tro att han stannade efter vägen och gjorde grisslakt omedelbart. hi hi hi.


 

Det är bara härliga människor som kommer på loppis. Italienarna som köpte blomkrukor tillverkade av glasspinnar tex. Ok det finns kanske hantverk som är mer svenskt men Italienare gillar ju glass.


Så var det killen som tänkte köpa de rostiga grejorna utanför för att ha i trädgården. Rostigt är inne just nu. Han köpte en gammal rostig hemgjord korkskruv istället och när jag frågade vad i fridens namn han skulle göra med den sa han: "Ge den till svärmor som precent". Hi hi undrar om han gillade svärmor?


 

Emaljerade grejor även med skador är lätt att sälja. Det verkar en del samla på eftersom jag sålt flera stycken.


Det är trendigt att åka på loppisar nu för tiden. Rekordet har nog norrmännen som hade varit på 90 loppisar på sin väg genom Norge och Sverige.


Eller tanten som skulle till Stockholm men var tvungen att vända på halva vägen för att hon handlat så mycket så bilen var full. Hon handlade allt orange och brunt och gult. 60-talsfärgerna.


Så var det han som skulle ha en giraff till sitt museum men köpte två spegeldörrar istället.

Så mycket får man lära sig under äventyret loppis också.


Att gamla konserveringsburkar används till att ha spagetti, torkad svamp och gryner i och stående i öppna hyllor.


 

Att avlånga skålar kan användas som jättefina efterrätts-skålar, superfina att ha bananasplit eller glass i. En tjej köpte alla gröna jag hade för att ha att servera efterrätt i. Jag har bara sett dom som skålar att ha gurka och annat i.


Polacken som köpte en flöjt och spelade så vackert på den som jag aldrig trodde var möjligt på en vanlig flöjt.


 

Gamla spetsdukar kan man ha till mycket. Man kan stärka dom och hänga i fönster. Man kan sy fast dom på kuddar och få fina mönster och man kan som här klistra dom på stenar lacka över och ha dom som prydnad. Fint va.


Nå att ha loppis är givande på sitt vis. Idag har jag haft besök av holländare som gick omkring och fotograferade min trädgård och påstod att mitt fula växhus var pittoreskt och bad att få komma tillbaka med kompisar och visa min trädgård för dom. Det var väl kul tycker jag.


Så är det då kväll och ikväll blir det fest hos broder B. Vi blir väl så där 25 stycken ungefär och imorgon bär det iväg till Näsåker och Urkult tillsammans med AMV och familjen så nu blir det tyst från mig några dagar för nu ska skogsnuvan ut på äventyr.


Dagens ord: För varje ny människa man träffar lär man sig något nytt. 

 
 
Ingrid

Ingrid

31 juli 2013 18:03

Visst är det märkligt hur allting kan komma till användning bara det kommer i rätta händer. Gamla rostiga traktorer och ringvältar placeras ut på bäddar av singel som dekoration trädgårdarna.
Tänk så dumma vi var som släpade iväg allting till skrothandlaren, det hade säkert gått att sälja grejorna för en bra penning.
Ha en trevlig kväll och morgondag!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Soldansare

Soldansare

31 juli 2013 18:52

Tänk vad du får träffa många intressanta människor du får träffa genom din loppis. Det är kul att det är inne med loppis, tycker jag. Då kan ju någon annan få glädje av sådant som man själv inte vill ha längre. Bättre än att slänga fullt användbara saker på tippen. Ha ett underbart äventyr!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Karin

Karin

31 juli 2013 19:08

Nya äventyr...det låter spännande! Ser fram emot en härlig läsning.
Kramisar Karin

http://pixelmojan.se

 
Ingen bild

margaretawarenius.blogspot.com

31 juli 2013 19:25

om du visste så trångt man bor i Holland så skulle du förstå honom

margareta

 
Anki

Anki

1 augusti 2013 09:04

Det är ju för härligt! Tänk att nästan allt kan återanvändas och tänk så mycket trevliga människor det finns!
Hoppas du får bra dagar nu när du är "på nya äventyr" :)
Kram

http://ankistankar.blogspot.se

 
Lena

Lena

1 augusti 2013 23:47

Jag gillar det här med återanvändning! En sak som jag tröttnat på eller inte ser något värde i kan vara det någon annan precis önskar sig till liten penning.
Kul också att få träffa andra människor.
Loppis är toppis!

Ha det fortsatt trevligt på din loppis! Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
TantGlad

TantGlad

4 augusti 2013 05:33

Jag kan förstå det är alla möjliga och olika människor som besöker loppisar. Lite kul hörs det åkso med att du får träffa så många trevliga människor.
Ja dendär grisen var så BLÅ och stor att jag fick ta mig en ordentlig titt för att se den hihihi
Ha nu en fortsatt jättefin söndag vännen!
Kramar

http://TantGlad.bloggo.nu

 
Janne

Janne

4 augusti 2013 09:49

Vilka gamla fina saker. jag blir ju alldeles nostalgisk. Ha det bra !

http://yngaregubben.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Av Anita - Tisdag 5 mars 13:00

  Nästan lika lat som katten har jag varit sista veckan. Kinabror och jag har tittat på skidskytte och det har varit mycket sånt. Jag gillar ju inte sport men just skidskytte och Vasaloppet vill jag titta på.   Vasaloppet föresten är ju något ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards