Alla inlägg den 10 september 2013

Av Anita - 10 september 2013 09:40

 

Började gårdagen med fika som vanligt och lyssnade på Radio Jämtland som jag brukar. Det jag hörde gjorde mig rent ut sagt förbannad. Jag är sällan det nu för tiden men nu blixtrade det till.


Barnen i Ragunda har fått längre skoldagar och eftersom en del äter lunch redan vid 11-tiden skulle dom få ett mellanmål på eftermiddagen.

Vad får dom? En fjärdedels banan eller ett halvt äpple! Rent skamligt.


När jag gick i skolan i början på 60-talet hade vi ibland längre dagar. Vi fick limpmackor med pålägg och mjölkchoklad. 

Ingen kan komma och säga att det var bättre tider då. Nej det är inställningen från dom som bestämmer som har ändrats. Förr tänkte man att barn skulle kostas på för dom var framtiden och fick kosta.


Nu är barn och gamla en ekonomisk belastning tycker man och det är dom det ska sparas på och pengarna ska gå till byggen av dyra idrottsarenor och för att höja politikernas löner och förmåner och se till att dom fortsätter att vara rika när dom får pension.


Maskiner och teknik får kosta hur mycket som helst medan den lilla hjälplösa människan helst inte ska finnas. Ses som ett nödvändigt ont. En 4-dels banan. Vilket hån!


Nu till något roligare. Igår var en solig, härlig dag.

Min gamla skolkamrat M kom hit och hon hade med sig lunch och fika och vi satt på altanen bland blommorna och åt lunch och pratade och pratade.


Vi ror ut på sjön för M har längtat efter att få vara på sjön. Sjön glittar i solskenet och solen värmer härligt.

 

Det är tyst ute på vattnet. Inte ens en fågel hörs. Det enda är någon som spikar på andra sidan sjön. Alla ljud förstärks på vatten.

Vi pratar om bekanta. Vi pratar om barn. Vi pratar om gamla skolminnen och pratet flyter lätt som en flod emellan oss.


 

Vi går iland på Kinabrors brygga och sitter i solen och dricker kaffe. Tanken slår mig att M fortfarande ser väldigt ung och fin ut men att hennes förr röda hår har blekts till en annan färg. Annars är hon sig precis lik fast åren gått och gått och gått. Tänk så fort tiden går i gott sällskap och vi ser att det gått flera timmar utan att vi märkt det.


När hon åkt gick jag ner på badstranden, lade ut ett badlakan¨på sanden, tog av mig alla kläder och låg och njöt av solen. Tänka sig den här tiden på hösten. Det har nog aldrig hänt förr så vitt jag minns.

 

Låg där och läste och tänkte att det kanske var sista soldagen. Badade och simmade långt ut på sjön. Vattnet var fortfarande 20 grader så det var hur skönt som helst.


Åkte ner till kyrkogården för att vattna.Utanför muren gick dom fina fåren oc tuggade. Det är sällan men ser några djur nu. Det finns bara får och någon häst i byn.

 

Landsbygden ska ju bort. Pratet om "hela sverige ska leva" är det genomfalskaste prat som man sprider ut för man gör allt för att vi ska bort genom att dra in skolor, bilmackar och affärer och ställer till ett ekonomiskt omöjligt läge för bönderna att kunna hålla på med sitt jobb.

Ungdomarna ska till stan redan vid 16 års ålder och dom som vill vara kvar får inte ens ha praktik på platser på landsbygden där det är mindre än 5 anställda.

Det måste också vara ett politiskt påhitt för att alla ungdomar ska vara tvungen att ge sig till stan för här är det mest sådana små arbetsgivare.


Tomma står husen, åkrarna slyar igen och kalhyggena växer.


men visst vi ska leva på att det är vackert och att vi har frisk luft (är det inte så).


Nej nu halkade jag in på negativitetens blad igen och negativ får man inte heller vara.


Nåja det har varit en härlig helg. Söndagen var AMV med familj här och jag åt grillat hos dom. AMV och lilla barnbarnet Ronja och jag gick i vattnet och letade små grodbäbisar nere vid ån och samlade träbitar och fina stenar och snäckor.


Idag är det lite mulet men fortfarande varmt och skönt och jag har vissa planer för idag. Samtidigt vet jag att de planer jag tänkt ut sällan blir det jag tänkt utan det blir något annat istället men skit samma. Vi får väl se.


Dagens ord: Njut av blommorna och livet för tids nog kommer frosten och kylan.  

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards