Alla inlägg den 23 september 2013

Av Anita - 23 september 2013 14:52

 

Veckan som gick hade jag som vanligt en hel massa planer. Tänk att man inte kan sluta ha planer. Det skulle klippas vinbärsbuskar och åkas till faster på Alnön. Inte blev det något av det.



Nu blev det regn, regn, regn och inte bara regn utan skyfall.

 

Bäcken har mer vatten än under vårfloden och sjön har stigit en hel meter. sandstranden är borta och min båt höll på att flyta iväg.

Det rinner i diken överallt och stigen bort till Kinabror har förvandlats till en liten bäck med forsande vatten.


Inget av vad jag tänkt blev av och vad har jag då gjort? 

Sällskapat med besökande gubbar, pratat i telefon, tvättat kläder och stökat lite inne. När det har varit uppehåll har jag förstås öst båtarna och vandrat i skogen med stövlar på.

 

På något vis gillar jag hösten. de klara färgerna. den klara luften och den underbara doften. Hoppas att hösten blir riktigt lång. Så länge inte snön kommer är det rätt ok ändå. Vintern, det är vintern jag hatar men vad ska man göra. 


Är det någon som har någon bloggvän som är långt långt norrifrån. Skulle vara roligt att höra hur man överlever när det nästan är mörkt hela dygnet. Hur lär man sig leva med kylan mörkret och snön? Jag försöker så gott jag kan men gudarna ska veta att det är svårt.


Nåja, i lördags kom Sofipropp och vi hade vår vanliga höstliga plankstekar och dvd-tittarkväll.

 

Oj så vi åt. Till efterätt hade hon med sig en kaka med lakristsmak.

Vi såg på romantiska och roliga filmer och bara njöt i soffan. Söndagen hjälpte hon mig att baka en kaka som jag skulle ha med på bokcirkeln på kvällen.


Sundsvallsborna var hit och gjorde vinter i sin sommarstuga. Vi drack kaffe hos mig och det är något vemodigt när dom plockar ihop sitt inför vintern. Då är det liksom slut och man vill liksom inte inse att allt det vackra snart är borta och ersätts med bara is och snö och halka och kyla i månad efter månad..


Vinden från väst har börjat slita av löven på träden, de vackert färgade löven som gör allt vackert.



Jag läser en bok av Astrid Lindgren och hon uttryckte hösten så här: September är en vacker kvinna. som känner att hon håller på att bli gammal och som in i det sista anstränger sig att visa att hon är skön och strålande, även om hennes skönhet är av annat slag än den. som småflickorna maj och juni förtrollar världen med. 


Nog gnällt om det. Man får väl ta en dag i taget och är man en seg gammal kärring så klarar man väl det också. 

Idag har jag varit på fotvården och fötterna är lätta som fjun och vad passar bättre då än att börja jobba.


 

Gamle A kom och röjde ner 12 stycken vinbärsbuskar och jag har dragit ris i flera timmar men det går väl bra för en seg gammal kärring med nyfixade fötter. Lägg märke till mina nya snygga byxor. De ni. Tänk att ha lite pengar från loppisen i en burk som man kan gå och ta en slant till lyx. Lyx är ett par nya brallor och ett par blommiga stövlar. Kom inte sen och säg att jag är okvinnlig. Jajamän. eller....kanske jajakvinna.


Var på hotellet idag och blev bjuden på  lunch av  snälle Sven som jag inte har träffat på flera månader. Koldolmar. Oj vad det var gott. 


Dagens ord: Det enda vi inte kan påverka är vädret och tur är väl det för annars skulle vi bråka om det också.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards