Direktlänk till inlägg 18 november 2013

SÅ KOM STORMEN OCH FULLMÅNEN

Av Anita - 18 november 2013 09:07

Sista dagarnar har varit minst sagt fulla av upplevelser och som vanligt blev ingenting som jag tänkt.

Torsdag hade jag planerat att röja i "brakskitarnas dal", rummet innanför mitt sovrum. Det är drypfullt med lådor och skräp och en fasa att öppna dörren till.

 

Släpade ut allt i sovrummet och så hittade jag hoton, brev och tidningsurklipp i mammas papper och fastnade i läsandet av dom grejorna en lång stund.


Sedan ringde grannen och ville ha hjälp och han hade främmande av en gubbe och så blev jag sittande där och pratade en hel timme.

Hann bara börja om så dök tre gubbar upp och blev sittande i köket väldigt länge med kaffe och medhavda bullar.

Det blev sena kvällen innan "Brakskitarnas dal" var städad och många kassar med skräp var hopplockade.

 

Nu känns det i alla fall som om man kan komma in där så jag blev rätt nöjd. När det är röra överallt blir det röra i mitt huvud också. Gillar inte känslan.


Fredag var det att åka med Kinabror ner på Hammarn för att handla och äta lunch på hotellet. Min bil är fortfarande på verkstaden och jag börjar bli rätt trött på att vara utan bil.

På fredagskvällen var det då dags att samla meditationstjejerna igen och den här gången var alla med och en ny tjej så vi blev 8 stycken. Bra bra och det var en trevlig och glad kväll och det blev rätt sent.


Lördagen kom PappersBeda och hämtade mig. Det var dags att baka tunnbröd så vi har till julen (om det inte blir uppätet innan, Det har ju hänt).

Det var tö och vägen till Fisksjön var hal som en slemmig ål. Först is och sedan vatten på det. Hugaligen.

Varmt och skönt i bakstugan och vi snodde ihop så där 100 kakor tunnbröd.

Kinabror kom och vi brukar alltid tvinga dom som kommer att försöka grädda en kaka och det gjorde han med bravur. Som han aldrig gjort annat.

 

Det tog mest halva dagen att baka och sedan åkte vi hem till mig för PappersBeda skulle toppklippa mitt hår. Det är så tovit och jättelång så det blev en hel hög vitt hår på golvet.


Kinabror och jag åkte och hämtade DansBritt och vi tre åkte till Håsjögården för att vara med på champanjeprovning och middag. Det var ca 40 personer som mött upp.

 

Vi fick prova 6 olika sorter av riktig champanje. Vi fick jättegod man. Stämningen var på topp och Eddie spelade för oss.

 

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att champanj smaker kattpiss men det är väl jag som har en vulgär smak som heller gillar pommac. Precis som jag tycker om pilgrimsmusslor som är så poppis i alla fina middagar nu för tiden. Jag tycker dom smakar bara som fiskbullar på burk, kanske är det som med "tjejsarens nya kläder". Om alla säger en sak håller man med bara för att visa att man hänger med. Så jag gav bort min champanj till dom andra

 


Så när vi öppnade dörren och skulle åka hem var den där. STORMEN.

Sådan tur att DansBritt skulle ligga över hos mig. Jag är inte mörkrädd eller rädd av mig men storm gör mig till ett litet ängsligt barn.

Hela huset skakade. Månen lyste in och när träden dolde den var det som att vara i ett disko i mitt sovrum. Det tjep och ven och man hörde hur saker och ting och träd blåste ner.


Jag kunde bara inte sova och hjärtat dunkade hårt. Tänkte på vad som kunde hända. Träd som kunde blåsa ner på huset, tak som kunde blåsa av.det fanns ingen måtta på hur mycket som kunde hända.


Lite kunde jag förstå den stora fasan på Filippinerna. Tänkte på att stormvindarna var 10 gånger så starka där. Hur kan man överleva i detta. Vilka hemska fasor när moder jord börjar hämnas på oss människor. Vad jag var glad att Britt var hos mig så jag slapp vara ensam i min skräck och fasa.


Jag gick ner och lade mig på soffan i vardagsrummet och DansBritt lade sig i den andra. Vi kokade choklad och åt nybakat tunnbröd och pratade länge länge. Somnade till lite då och då och vaknade igen.


När det ljusnade så tittade man ut för att se vad som hänt. Strömmen var kvar och telefonen också men växthuset hade blåst sönder, alla lyktor och lösa saker låg spridda överallt och två träd hade blåst ner och missat källaren med bara någon meter. Hos Kinabror fick han ta fram motorsågen för träd låg över vägen.


Så var det dags för köttbullstekning. DataFia kom och vi höll på så gott som hela dagen med det . Hennes man och två barn skulle komma på middag vid 5-tiden och det gjorde dom och dessutom en vuxen son med sambo och en kompis till dom. Det är tur att jag alltid lagar mera mat än vad man har tänkt från början.


Ja så var dom dagarna över. Isen har blåst upp på sjön och det har lugnat sig lite. Jag har varit ut och plockat ihop det som blåst runt. Ska väl få mig till att laga växthuset bara det blir lite ljusare. Känner mig lite trött och sliten efter dom här dagarna och sömnlösa nätter men idag ska det bara vara lugnt tror jag. Jag har inga mängder med disk sedan igår för DataFia ställde sig och diskade igår kväll innan hon for hem. Tror att det blir en latdag idag. Det känns så.


Dagens ord: Ängslan förgiftar livsglädjen.



 
 
Ingen bild

sofie brelin

18 november 2013 09:53

Du menar väl mat inte man

 
Annika

Annika

18 november 2013 10:02

Gillar namnen på dina vänner Data Fia och Dans Britt m.m Kan tänka mig att du hittade en hel del spännande saker du kanske hade glömt bort du du rensade i brakskitarnas dal. Är inte heller nån älskare varken av champagne eller pilgrimsmusslor. Finns så mycket annat gott att dricka och äta. Kanske onödigt att skriva att jag hoppas att du får en bra och rolig Måndag. För du verkar ha ett så roligt och spännande liv alla dagar. Kram på dig.

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Skatan

Skatan

18 november 2013 11:12

Vilket härligt liv du ändå lever, Skogsnuvan. Trots dåligt med pengar har du ett rikt liv … rikare än de flesta med vänner … riktiga vänner … som finns där och massor av kul att göra. Själv älskar jag faktiskt champange så jag skulle varit där och fått smaka :-) Vi kände också av stormen i Borlänge även om jag inte tror den ställde till lika mycket förödelse i Dalarna som i Jämtland. Egendomligt med alla de här tilltagande naturkatastroferna.

Ha en fin fortsättning på den "mörka" årstiden. Tiden går fort och snart är det 2014 och det blir ljusare och ljusare.

Kram

PS Vad sägs om jag kommer upp till dig vecka 9 (24/2-2/3) … Det vore bra att boka in vi som har fullt upp jämt … verkar det som) En kram till!

http://skatanstankar.com

 
Karin

Karin

18 november 2013 16:06

Tänkte på dig när jag hörde att stormen skulle dra norröver. Tur att ingen kom till skada!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

 
Lena

Lena

18 november 2013 21:23

Synd att växthuset gick sönder men det hade ju som sagt kunnat vara värre! Vi klarade oss också bra men kunde inte heller sova den natten av rädsla.
Tänkte på medmänniskorna i Filippinerna. Vilken fasa!

Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
zaq

zaq

19 november 2013 09:35

Vilken underbar gammal blå soffa! Den påminner om en som jag hade efter min mormor, och som hamnade i Längtanslandet efter att jag flyttat från Uddenhuset. Min var vit, jag hade själv snickrat till "draget" och målat den för många år sedan, och nu börjar den vara gisten och skavd, men charmig!
Härligt namn på ditt "ratrum" ;-)

http://zaq.blogg.se

 
zaq

zaq

19 november 2013 09:39

hörde på nyheterna att den gått hårt åt länet, även här hos oss, jag sov inte många timamr den natten och på morgonen såg min altan ut som en mindre katastrofplats, allt som jag packat ihop för vintern var utslängt och tillcoksmed ute på gatan!
Ja, jag blev inte ens upprörd, vad är det mot Fillipinerna, nada, fis i rymden, droppe i havet!

Vi får ha tur att det inte var alltför mycket som pajjade!

http://zaq.blogg.se

 
Ingen bild

Titti

19 november 2013 19:09

Åå, champagneprovning minsann! Så lyxigt!
Jag har varit på vinprovning en gång för jättemånga år sedan och förra våren var jag på whiskyprovning. Jag gillar egentligen inte Whisky, men det hela var mycket intressant och han som höll i tillställningen var oerhört kunnig i både dåtid och nutidshistoria.
sen så var ölprovning direkt efteråt och jag avskyr verkligen sån där ale och liknande. Blääh!

Stackars du som var så rädd i stormen. Vad bra att du inte behövde vara ensam i huset.

Kramen

 
Ingen bild

Margareta

19 november 2013 20:39

Ja, vi är små mot naturkrafterna!

På något vis tycker jag att det är bra att vi människor får erfara att vi inte är osårbara och att vår moderna teknik är inget mot Moder Natur! NATURLIGTVIS önskar jag ingen det helvete Filippinernas invånare haft och har, men lite ödmjukhet skadar inte.

Jag själv är fascinerad av alla sorts naturkrafter, jag är tex inte rädd för åska, men har stor respekt eftersom jag en gång blev träffad av blixten (men hade tur!). Det var magiskt att se rinnande lava från Etna, flera mindre jordbävningar (och några större, men som tur var utan människoskador) har jag också varit med om, då jag en tid arbetade i Sydamerika, och då känner man verkligen att människan inte är "skapelsens herre"

Det tror jag nog också du förstår, du tycks verkligen leva MED naturen, inte MOT!

 
Anki

Anki

21 november 2013 06:19

Härligt när man får lite ordning bland alla prylar... du hinner med mycket du - städning, tunnbrödsbakning och champagneprovning :)
Stormen - tur ändå att det inte blev ännu värre... tur att inget träd blåste ner på huset. Vi är ganska små när naturen ryter till...
Kram

http://ankistankar.blogspot.se

 
Ann

Ann

21 november 2013 10:28

Hej!
Vad trevligt med Champagneprovningen! Hörde av fler som varit med där! Och det var Johan som höll i det!!!
Må så gott! Kram Ann

http://dansann.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards