Direktlänk till inlägg 23 december 2013

KLART

Av Anita - 23 december 2013 08:53

 

Igår skulle allt ske. Julgranen skulle in. Skinkan skulle stekas, Janssons fixas och alla sillar.

Så började grannen tokringa. Det skulle griljeras skinka, göras sill och jansson och allt möjligt annat han hittat på. Inte fick jag tala om för hemtjänsten att jag gjorde det heller för med sin vanliga lögnhalsiga jag skulle han väl berätta för dom att han gjort alltsammans själv. 


Hade vissa problem med hur jag skulle få till granen att stå rakt när jag skulle både kolla hur rak den är och skruva fast foten men det problemet löste sig själv näre snälle S kom som en annan tomtegubbe med en chokladask i handen. Min favoritchoklad Alladin förstås. Han fikade med mig och hjälpte mig med granen.


Lite längre fram på dagen kom Gamle A. Han hade halskrage men var annars ganska bra nu. Det var tur för något jag tycker verkligen illa om är att klä julgranen utan sällskap. Han såg på storslalom på tvn och jag klädde granen. Det är alltid kul men iår satt jag inte upp alla grejor. Jag har nog två lådor fulla som jag inte satt upp.

Mina färgade girlander som jag alltid brukar ha i taket var trasiga och gick inte att använda så jag får väl vara utan för dom är jättesvåra att hitta om dom nu ens finns. Ja ja det går utför med julen i Fisksjön.


Inga kakor, ingen sötost. inga girlanger och nästan inga julklappar. Ja ja så får det bli.

Man börjar ju bli färdig. Kvällen var jag iväg en sväng på bokcirkeln. Just nu fick jag en bok som heter" Den Fantastiska Gracie" som handlar om en döv hund och hennes fantastiska liv. Jättebra och rolig och rörande. Författare Don Dye & Mark Beckloff. Läs den.


Nu är det tö och mycket av snön har gått bort men det är fortfarande vitt. Nu återstår det jag gruvat mig för länge. Att åka på halkan ner till Sundsvalls flygplats och hämta sonen. Förmodar att det är riktigt svinhalt och enligt väderlekstjänsten ska det blötsnöa också. Dessutom lär det vara massor med trafik en sådan här dag strax före jul.


Usch, jag kommer visst aldrig över min rädsla för att köra bil. Det blir nog bara värre för nu behöver jag ju inte köra varje dag och undviker dåligt väder om jag kan. Lastbilar och ormar är min stora skräck här i livet, mycket värre än vargar och björnar och andra vilda djur som jag inte kan förstå hur folk kan väsnas så mycket om. Men en del fattar säkert inte varför jag är så rädd för att köra bil och ormar finns ju knappt här. Ack ja., dette livet är inte bara en dans på rosor.

 

Det gick i alla fall ganska bra med mitt knä och min armbåge. Visst har jag lite ont men jag kan i alla fall gå utan att halta och svullnaden har gått ner.


Nu hoppas jag att ni alla får en fin och fridfull jul utan att behöva stressa och med god mat och kärlek och vänskap. Jag kan inte låta bli att tänka på dom stackare som inte får varken mat eller julklappar. Alla barn vi har i det här landet som har fulla föräldrar som sitter och dricker och röker och heller lägger pengar på det än att göra en fin jul för sina barn. Uteliggare som ingenstans har att bo och alla ensamma gamla som sitter ensamma framför sin tv och bara väntar på att någon ska höra av sig. 


Dagens ord: God Jul till alla och önskan om en fridefull jul.

 
 
Ingen bild

margaareta wårenius

23 december 2013 09:51

OCH SÅ ÖNSKAR JAG DEJ EN RIKTIG FIN JUL


MARGARETA

 
Ingen bild

Cecilia

23 december 2013 13:04

ÖNSKAR ER EN RIKTIGT GOD JUL.

 
Janne

Janne

23 december 2013 13:39

En Riktigt God Jul önskar vi Dig !

http://skurhinken.blogspot.com

 
Ingen bild

Ethel

23 december 2013 14:57

Här kommer en Grön Jul hälsning från Skåne, önskar dig en riktigt God Jul

 
Anki

Anki

23 december 2013 18:40

En riktigt God Jul till dig Anita!

http://ankistankar.blogspot.se

 
Ingen bild

Margareta

23 december 2013 19:29

Från Stockholmsregnet önskar jag dig en fröjdefull jul

 
Kristina

Kristina

24 december 2013 10:17

En riktigt god jul önskar jag dig. vad skönt att få hem sonen, vilken fin julklapp.
Jag är med rädd för att köra bil när det är halt. Men jag tränar för jag vill inte bli beroende av gubben.
Kan du inte sätta in en kontaktannons åt grannen saå du får lugn och ro.
Goa kramar!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
Soldansaren

Soldansaren

25 december 2013 20:08

Vilken tur att du inte bröt något när du ramlade i trappan. Men du kanske inte vill tala om tur i sammanhanget. Jag har fått en bok i julklapp om gatukatten Bob. Det är James Bowen som skriver om hur han hittade en katt på gatan när han höll på att bryta sig loss från ett drogmissbruk och hur de sedan hjälpte varandra att överleva. Det kanske vore en bok för dig.
Fortsatt god jul!

http://soldansarenssida.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards