Alla inlägg den 9 januari 2014

Av Anita - 9 januari 2014 11:07

 

Dimman ligger tät idag. Blankis överallt, inte bara på vägen. Alla har åkt hem. Det är tyst ute. bara en skogsmaskin brummar långt bort.


Jag var iväg och jobbade en stund och handlade lite mat. Kylskåpet gapar tomt nu.


Halt var det. Sparken är en välsignelse. Sparken och dubbar på skorna. I två dagar har jag varit ute nu och det är konstigt.

 

Alen har jättestora hängen och bäcker och diken är fulla med vatten och solen har inte visat sig på jag vet inte när.


Nu när jag läser bloggen bakåt ser jag att motsvarande tid tidigare år varit kalla och snöiga. Fruset vatten. bil som inte gått igång. elräkningar som nästan knäckt mig och veden som tagit slut, värk i hela kroppen pga snöskottningen.

Jag som är en praktisk människa är därför glad för det här vädret. Låg elräkning och veden som räcker, ingen snöskottning. Även om stormen och halkan är för jäklig så är det mycket bättre än vad det brukar vara.


Till något helt annat. Det pratas ju bantning överallt  så det nästan står en upp i halsen. Det nu sista är 5:2:dieten.

I en veckortidning har Mark Levengood skrivit följande: 

Här är min nya 7:2 diet. Ät balanserat och bra mat i 7 dagar. Motionera 2 dagar i veckan. Rulla alla dietprofeter i tjära och fjädrar. Njut av livet.


Tycker att det var så jäkla bra.

 

Jag har själv ofrivilligt levt med 5:2 eller kanske rent av 5:3 dieten under en tid då broder O och jag bodde för oss själva på 70-talet. 3 dagar med nästan ingen mat alls och lite mer de andra dagarna. Det berodde på brist på pengar att köpa mat för. Visst fasen blev man smal så smal att man kunnat vara mannekäng på den förfärliga reklamen Kicks där tjejerna är på gränsen till anorektiska. Roligt var det då inte att alltid gå omkring och var hungrig. Det är kanske därför jag blir så förbaskad på alla kräsna människor som inte äter det och inte det och gillar inte det. Ungarna ska vi inte prata om. Helst ville många leva på cocacola och chips om dom fick.

Aldrig  att jag ska banta. Tänk så fint att ha mat varje dag. Det sätter vi nog inte nog värde på kan jag tycka.


Att röra på sig och äta mindre. utesluta läsk, fikabröd och godis och sprit tror jag är det enklaste och nyttigaste på sikt.


Så har dom flesta kastat ut julgranen och tagit undan julsakerna men inte jag inte. Granen barrar inte och all ljus man behöver den här tiden gör att jag siktar in mig på att ha det hela januari. Jag har svårt att skiljan från julen.


När jag läser bakåt i bloggen ser jag att jag inte har drabbats av vinterdeppen ännu. Den brukar komma den här kalla tiden i januari när kylan, mörkret, snön och tomheten efter att alla åkt och det blev tomt och trist. Kanske klarar jag mig iår.


Nåja. första dagen jag var själv så dök det upp gubbar mest hela dagen, då den ene for så kom den andra så kaffepannan stog på mest hela dan och jag fick sällskap så övergången blev inte så svår som vanligt.


Jag gick bort till Kinabrors hus och kollade hans musfällor och en liten stackare hade fått sätta livet till. De här små små skogsmössen har ingen snö att gömma sig i och då försöker dom komma in i husen.


 

Jag matar mina fåglar och ekorrar men trots det har dom gnagt hål på¨fröpåsen som står på farstukvisten och där sitter dom och mumsar och det är fullt med fröskal och fågelskit på bron.

Jag har ett litet katthus på bron som katten Oskar sällan låg i. Nu kom det ut en ekorre därifrån. Skulle inte förvåna mig om dom tänker bosätta sig där, när till mat och varmt och skönt. Vi får väl se vad som händer.


Dagens ord: Heller en glad familj ekorrar på farstukvisten än en sur. fisande gubbe i sängen. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards