Direktlänk till inlägg 20 januari 2014

VI MÖTTES I DÖRREN

Av Anita - 20 januari 2014 15:03

 

Vi möttes i dörren och jag fick mitt livs utskällning. 

Han satt kvar på farstukvisten och blängde surt och tjattrade. " Hur vågar du komma och störa och röra min fågelfrösäck" tyckte jag precis att han sa.


Nog är det underligt att allt av manligt kön tror att dom är jordens härskare.

Alla mina män har varit sådana (utom möjligen en i rättvisans namn) Båda mina kattor har verkligen varit kungen av Fisksjön och nu så är det gubben Ekorre som tror att han äger både förstukvisten, katthuset och frösäcken.

Ja, det var bara att gå in och låta honom lugna ner sig lite.


 

Fåglarna är mer tacksamma. Massor av domherrar som lyser som flygande vackra sommarblommor.

 

Så har vi då dom sura perskikorna (nötskrika på vanlig svenska). Dom är 6-7 stycken och är väldigt elaka mot dom andra fåglarna men ekorrarna ger dom stryk lite då och då så allt har någon sorts balans i alla fall.

 

Balans är det minsann inte med allt

Nu har det blivit mildare men då snöar det hela tiden.


Söndagen gick mest åt till att skotta snö. Inte mer ordat om det för ni vet redan vad jag gillar det.

Frampå eftermiddagen kom gamle A. Han hade fått ta av sig halskragen nu och mådde rätt bra efter olyckan. DataFia kom också och vi fikade och pratade en stund.


Så blev det dags att åka ner på byn och gå på bokcirkel. Ett bra sätt att få läsa många nya böcker, en del böcker som man aldrig skulle lånat själv och det ger ju vidgade vyer. Det är lätt att man fastnar i samma annars.


Måndag igen. Sista veckan i januari som också kallas fattigveckan av många. Nu får jag min pension idag så det är inte så farligt med det. Jag ska inte klaga. Det finns mat i kylskåpet så jag klarar mig några dagar till. Jag har till och med blodapelsiner att mumsa på.


Grannen ringde och ville att jag skulle sopa hans bro. Det är ju något som jag självklart gör varje dag då jag går in till honom med hans post.

Jag lärde mig redan som barn att sopa av bron innan jag gick in någonstans om det var snö på bron. Trampar man ihop snön så blir det stora hala snökokor och så småningom is och då kommer man att halka förr eller senare.

Förmodligen har inte hemtjänsten lärt sig det och många med dom eller också hoppas man att någon annat ska göra det för det tar kanske två minuter att göra det. En billig försäkring kan jag tycka men jag är kanske en gammal grinig kärring. Ok kan så vara.


Nog om det Efter skottningen tog jag en sparktur bort till Kinabrors hus för att kolla värmen och musfällorna.

Bara -8 grader men det började dra kallt och komma snögälingar lite då och då så nu går jag inte ut mer idag.

 

Jag har inte badat bastu på ett tag nu. Det är inte utan att jag längtar efter ett bastubad men det är så oskottat ner till sjön så jag ids inte.

 

Vitt runt om och visst är det mer lockande att bada här när det vita runt om är doftande älgört och almäck istället för snö.


Dagens ord: Bättre 30 domherrar vid fågelbordet än en sur ekorre på trappan.

 
 
Lilla Blå

Lilla Blå

20 januari 2014 18:19

Älskar dina skildringar av djurlivet där du bor. Själv fjollar jag runt som en tosing när jag har fågelbesök utanför köksfönstret, jag engagerar mig stenhårt i deras göranden... bofinkar och talgoxar. Dessvärre tror jag att de i sin tur fullkomligt ignorerar mig. Men det är som det är.
Frys inte ihjäl däruppe, min vän. Håll ställningarna. Jag ber om en fet och lång och härlig vår för din del. Och det alldeles snart.

http://www.lillabla.wordpress.com

 
Lena

Lena

20 januari 2014 19:35

Visst är det kul med bokcirkel. Känns som att personerna i böckerna får liv sedan man pratat om dem.
Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

20 januari 2014 22:38

Vilken underbar bild av ekorren! Tro sjutton det att han blev sur när du kom och störde.
Fina bilder av dina fåglar får vi njuta av också. Jag fattar inte vad det är som har hänt här. I början av vinter var det hur mycket fåglar som helst och jag hade fullt upp med att se till att maten inte tog slut, så blev det mildare ett tag och då försvann de och de har inte kommit tillbaka. Några vilsna trastar äter äpplen som jag lägger ut och en och annan pilfink sitter på talgbollarna och nötpåsarna, men annars är det totalt öde.
Ha det gott!
Kram

http://stenstugu.com/wp

 
margareta wårenius

margareta wårenius

21 januari 2014 10:15

Ekorre har jag med - dock ej levande min mammas gamla boa som hon bar för 80år sedan mw

http://margaretawarenius.blogspot.com

 
skogsnuvan

skogsnuvan

21 januari 2014 10:26

Margareta, skulle tro att din ekorre är lugnare och mindre arg än min.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
TantGlad

TantGlad

21 januari 2014 17:14

Jättehärlig bild av ekorren där han sitter och gnager. Fina fågelbilder me.
Ja detta är fattigveckan hos många, men tur det kommer in några slantar så man kan hänga med ett tag till.
Snö och kyla och skottning är bläää bläää bläää. Ser bara fram till sommaren nu, och kan inte förstå dessa vintermänniskor som gillar snö och kyla.
Ha det gott nu vännen / kram

http://TantGlad.bloggo.nu

 
Karin

Karin

21 januari 2014 17:55

Dina ekorrar är inte bara Kungar över Fisksjön, de är starka också!
En större sten över foderhinken kanske vore på plats.
Kram Karin

http://pixelmojan.se

 
Eivor

Eivor

21 januari 2014 23:00

Men han var söt din ekorre. Jag skulle bli överlycklig om jag sprang på en sådan. Ja inte sprang på den utan mötte den. Och milde tid vad många olika fåglar, det saknar jag här alla mina fåglar, koltrastar finns ett par som är här varje dag och skator men de andra små.

Men självklart sopar man väl bort snön om man går in till någon. Skulle jag också gjort. Och jag undrar om inte hemtjänsten måste göra det. Borde ingå i deras jobb.
Det var en ordentling mängd ni fått.
Men jag måste fråga vad är snögäling? Googlade på det men hamnade här på din blogg så jag vet inte mer ändå.

Vänta du med badet tills det ser ut som med blommorna.

Må så gott

Kram

http://www.ullsag.bloggo.nu

 
Ingen bild

Bamse31

22 januari 2014 07:37

Har din blogg sedan hösten 13 då jag av en slump kom in på den.Du skriver bra och har fina bilder. du ska vara rädd om din ekorre pch förresten, hur vet du att det är en han? Tänk om det är en hon -då får du ta tillbaka en massa av vad skrivit. Jag tror du misstolkar ekorren totalt. Han skäller inte utan säker snarare kontakt, ser dog som en jämlike, annars skulle han aldrig tjattra och stanna kvar! Räck fram handen med en nöt så ska du se att ekorren kommer fram ock äter ur din hand.

 
Eivor

Eivor

22 januari 2014 12:50

Hej
Tack för den förklaringen. Jag trodde det var en fågel. Så tokigt det kan bli. Men nu glömmer jag det aldrig.

Hoppas du får en fin dag. Här är det - 5 och strålande sol, så nu ska jag ut lite innan det mörknar igen. Men man märker att det är ljust längre nu.

Kram

http://www.ullsag.bloggo.nu

 
Ingen bild

Titti

22 januari 2014 18:36

Så mycket snö du har hos dig! Trodde det var snöfattigt i hela landet denna vinter. Här har vi bara ca 5 cm så det räcker inte att åka spark på efter att plogbilen har kört.

Kul med Kurre Smack och hans kompisar. Här håller sig ekorrarna borta, för vi har ju fyra katter som håller vakt runt fågelmatplatsen. En och annan pippi blir middagsstek, men mestadels skådas de från fönsterplats.
Skatorna har egen matplats vid päronträdet och dit kommer även nötskrikorna.

Det är alltid lika roligt att läsa om dig och de dina och era bestyr!

Kramen

 
Soldansaren

Soldansaren

22 januari 2014 20:56

När jag var liten matade vi alltid fåglarna i ett fågelhus som min pappa gjort, och så satt vi i köksfönstret och tittade hur de åt. När nötskrikorna kom for alla andra fåglar skrämda omkring och jag knackade argt på fönstret så att nötskrikan skulle bli rädd och flyga sin väg. Men de behöver ju också mat de krakarna.
Du får väl skälla tillbaka på ekorren!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Sandra

Sandra

23 januari 2014 12:05

Så många fina fåglar, jag har mest talgoxar, EN blåmes, EN tita, ett skatpar, ett par nötväckor och häromdagen kom koltrasten med fru och en gulsparv. Inga tofsmesar i år och ingen hackspett heller. Dock en hök vilket säkert förklarar att vi har så få fåglar här och färre blir de. Har sett din sitta och smyga i träden flera gånger nu och förra året hittade jag den precis vid fåglebordet. Vet inte om jag borde sluta småfåglarna eller inte, känns lite som om jag utsätter dom för rätt stor fara.

http://kvickrot.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards