Alla inlägg den 26 januari 2014

Av Anita - 26 januari 2014 02:43

 

Kanske är det dörför jag inte gillar vintern.

Tänker på de andra årstiderna. Ljuden av fågelkvitter, vågor. båtar på sjön.

Alla färger som sprakar och får en att bli glad istället för svart-vitt-grått som vintern består av.

Alla dofter man känner. Dofter av vår, sommar och höst. Vintern har inte ens en doft.

Så kylan. Jag fryser mer och mer för varje år.

För mig är vintern bara en stor och lång plåga.


Nåja, det är ingeting att göra åt det för jag har ju inte råd att rymma härifrån som många har så det är bara att kämpa och försöka stå ut så gott det går.


Nåja tillbaka till sista dagarnas äventyr.

I torsdags kväll forstatt kursen med Älvahäxan och det är alltid givande och ger en mycket att reflektera och tänka på. Att våga vara den man är pratade vi om. Lite till mans försöker vi vara till lags och vara som det förväntas av oss. Till lags för föräldrar, släkt och grannar. Att vara lagom.

Vet att jag alltid varit "egen" som min mamma sa men nu skiter jag i vilket. Alla vet att jag är lite knäpp på mitt vis och det står jag för. Mer om det en annan gång.


Igår åkte jag med PRO till Östersund för att gå på revy. Man behöver så väl skratta ett tag och det gjorde jag verkligen. Dessutom var vi och åt en god middag också. En trevlig dag. Enda smolket i bägaren var att jag var tvungen att lämna min bil i Kälarne och det var kallt och jag oroade mig för att den inte skulle starta när jag skulle hem men det gjorde den trots kylan. Iskall dag. Jag var glad för min värmepump när jag kom hem och det var varmt i huset. 


Fått en ny bloggkompsi som är 14 år. Det uppskattar jag för jag har inte så många unga omkring mig så det kan vara lärorikt att höra hur hon tänker. Jag tror inte jag minns riktigt hur det var att vara så ung. Dessutom är det en ny tid och en helt annan värld.


 

Så kommer en lördag och jag ligger länge i sängen och drömmer mig bort till sommarens blomsterängar och fladdrande fjärilar och flygande fåglar men till slut får man väl masa sig upp i alla fall.


Ringde lillebror B för han fyller år idag. Snart är han 50 år också. Tänk så tiden går fort.


Så kommer PappersBeda och grisnäsan Bob och hälsar på. Jag tycker om att det kommer vänner och bekanda nästan varje dag. Jag tycker om att sitta och småprata och mysa med folk. Alltid lär man sig något nytt av alla.  Det är en av de positiva sakerna med att vara pensionär. Man har tid att umgås och för mig är det viktigt som bor här uppe i skogen där man annars är helt ensam.


Så ringde Datafia och bjöd på födelsedagskalas. Det är storfiskarn som fyller år. Smörgåstårta och sällskap och jag blev kvar där rätt länge och så gick den här dagen sin väg. Hennes barnbarn var också där, en rund liten gullig kille som alltid har ett stort gurlande skratt. Man blir glad bara av att se honom.


Nu är det mitt i natten men av någon anledning kan jag inte sova så då sitter jag här i morgonrocken och skriver. Det är kolsvart utanför. Bara en liten ynklig lampa på andra sidan sjön lyser upp. 

Ingen måne, inga stjärnor, inget norrsken, inte ens räven är utanför. Det finns absolut ingenting mer än kyla och snö.


Dagens ord: Till och med den längsta vinter tar slut och blir till vår.



Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards