Direktlänk till inlägg 23 februari 2014

JAG MÅSTE NOG BERÄTTA...

Av Anita - 23 februari 2014 08:12

 

I kanten av granskogen ligger en liten grön äng, en liten röd ladugård och ett litet rött hus med vita knutar.

På vägen in till det lilla huset finna en björkallé med ljusa gröna blad.


I huset bodde en vanlig liten tant men det var bara som hon såg ut för hon var inte alls vanlig. Den lilla tanten hade en gåva som långt ifrån alla har.

Hon såg både tomtar och vättar och kunde prata med dom.

Det var ett tomtepar och deras två barn, en pojke och en flicka som bodde hos henne.


När tanten åkte bort bad hon dom vakta huset. Ibland hände det att dom hoppade in i bilen och ville åka med.

Speciellt den lilla tomtepojken var busig. Han åkte ruschkana på broräcket och klättrade på taket.


Tiden gick och tanten orkade inte med allt som skulle göras. Det där att skotta snö, bära ved och klippa gräs.Till slut insåg hon att hon måste flytta till en lägenhet och sälja sitt lilla hus.


Det lilla huset blev en sommarstuga för andra människor. Det sattes luckor för fönstren och björkarna klipptes till oigenkännlighet och på ängen lades stenar. All trivsel var borta för den lilla tomtefamiljen.


Vart skulle man ta vägen? Tomtar och vättar tycker om att vara i närheten av människor och djur men inte i stora samhällen.

Klart att tomtar inte har mobiltelefoner men det behövs inte för dom har i alla tider kört med tankeöverföring, ett behändigt sätt att kommunicera med andra.


Niklas Storefar fick ett SOS.meddelande Hjälp, vart ska vi ta vägen?

Visserligen fanns det redan många i tomtekollektivet i gula huset men vad då 4 till spelar väl ingen roll.


En fin höstdag gav sig Nicklas Storefar och Skogsnuvan iväg för att hämta den lilla tomtefamiljen.

Sedan vandrade dom över stock och sten, över berg och genom skogar för att komma fram till sjön och sitt nya hem. Från ingenstans dök en katt upp och gjorde sällskap.


I det gula huset i skogen vid sjön där kvinnan med långa håret bor märktes det att något hänt.. Det liksom tisslade och tasslade och rörde sig under stolar och bord mer än vanligt. Då och då försvann det saker och så dök dom upp igen. En dag låg henns små lyckostenar lagda till ett hjärta på bordet.


Kanske en dag kan kvinnan med det långa håret också se tomtar och kunna prata med dom. Hon känner att dom trivs i ala fall på sitt nya boställe och det är ju huvudsaken.


Dagens ord: Det finns mycket mellan himmel och jord som vi människor inte kan förklara och förstå och egentligen är det nog inte meningen heller. 

 
 
TantGlad

TantGlad

23 februari 2014 09:09

God morgon vännen!
Så jättemysigt och spännande inlägg.
Ja det finns mycket man inte förstår.
Kram på dig!

http://TantGlad.bloggo.nu

 
Liliann

Liliann

23 februari 2014 10:24

Lyckans dig.....:)

http://livetefantastiskt.bloggagratis.se

 
Staffan H

Staffan H

23 februari 2014 11:28

En sådan härlig och fin berättelse! Visst finns det mycket man inte förstår, men det ska nog vara så.

http://staffanhuss.wordpress.com

 
Ingen bild

margareta wårenius

23 februari 2014 14:01

kan bli en beättelse ur Tomtar och troll margareta

 
Ingen bild

Bamse31

24 februari 2014 00:29

det var en trevlig saga. skriv några till och samla dom i Skogsnuvans sagobok och ge ut den.
Den där katten, var det Oskar. Vi har också haft katter, den senaste, som blev 13 år hette Sture. Bofast det var en honkatt(som jag sa från början, men ingen trodde på mig förrän hon fick ungar) jag kallade henne för sittande oh hon lystrade till båda namnen - katter är inte så dumma som många tror.
Kram från bamse

 
Ingen bild

Bamse311

24 februari 2014 00:43

Nu blev det fel igen. Jag kallade katten för "Suttan"

 
Karin

Karin

24 februari 2014 07:11

Din fina teckning kom mig att tänka på visan vi brukar sjunga när vi går i skogen:
Ett, två, tre, fyr, fem och sex och sju,
ut i skogen tågar alla nu.
Far går först och Tummeliten sist,
tyst det är, ej rörs en enda kvist.
Det är få förunnat min vän, att ha ett litet tomtesällskap i sin stuga!
Kramar Karin

http://pixelmojan.se

 
Janne

Janne

24 februari 2014 08:11

Morron ! Ja både Lilly och jag är sysnska och får hjälp lite då och då av andevärden och får varningar för saker i förtid. Bra med hjälpredor. Ha det bra !

http://skurhinken.blogspot.se

 
Soldansaren

Soldansaren

25 februari 2014 05:56

Den tomtefamiljen hamnade i alla fall alldeles rätt!
Kram!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Dalatussan

Dalatussan

25 februari 2014 14:58

Min gammelmormor såg en liten nisse en gång. Han var ca 50 cm hög och stod och tittade på henne när hon satte upp gardiner :)

Här hemma försvinner saker ständigt, men vips så finns de framme igen. Min sambo håller på att bli tokig för man kan inte tappa bort saker på det här viset haha. Vi får se om det är nissarna som är i farten här hemma :)

http://dalatussan.bloggplatsen.se

 
Skatan

Skatan

3 mars 2014 10:15

Där ... Hos dig ... har de hamnat alldeles rätt ...

Kram!

http://skatanstankar.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards