Alla inlägg den 19 mars 2014

Av Anita - 19 mars 2014 12:24

 

Min nya bloggläsare Bamse var lite förundrad över det här med drömfångare och trodde det var något jag hittat på.

Därför ska jag berätta lite om drömfångare.


Det är en uråldrig magisk grej fom kommer från indianerna,hos ojibwastammen i Nordafrika har den sitt ursprung. Den är till för att fånga de onda drömmarna och ta bort dom. Istället kommer de goda som man kan ha nytta av.

Dom kan se ut på många olika vis men naturligtvis gör jag dom på mitt eget sätt och med enbart det som man kan hitta i naturen här runt omkring.

 


Hur det kommer sig att jag började göra sådana vet jag inte. Ibland kommer saker och ting till mig på de förunderligaste sätt.

Naturligtvis använder jag bara saker från naturen.

 

Börjar med att tova en rundel av ull eller ibland av hundhår. Sedan ber jag bävern gnaga pinnar till ramen. Ett nät i mitten fångar dom elaka drömmarna och äter upp dom.


På en liten lapp  beskriver jag lite hur det går till. 


Indianerna tror att drömmarna ger dig vägledning för livet

därför gäller det att fånga de goda drömmarna.

Hunden hår eller fårets ull fångar de onda drömmarna.

Nätet fångar de goda.

Bävern gnager pinnarna till ramen.

En mörk och en ljus fjäder får drömmarna att flyga fritt.

I drömfångaren finns något från dom fyra elementen

Jord, luft, vatten och eld.

Sov gott och ha fina drömmar.


Så många drömfångare har jag gjort i mitt liv, alla speciellt för den person som behöver. Många barn med mardrömmar har slutat drömma hemska drömmar och då är allt bra.

Remmarna är av älghud, ibland finns det detaljer av ben från älgen. Snäckor från stranden och stenar, växtfärgad ull i garnet och naturligtvis fjädrar som jag hittar lite här och där. Träbitar som legat i vatten. Ja allt möjligt som jag känner ska vara med.


Dagens ord: Om dom onda drömmarna försvinner sover man gott om natten.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards