Direktlänk till inlägg 26 mars 2014

VÅR I SKÅNE

Av Anita - 26 mars 2014 09:38

 

Så går Kinabror och jag i Pålsjö Skog. Där blommmar påskliljor och schilla och vintergäck. Solen värmer gott på ryggen och sundet ligger nästan vindstilla.

Fåglarna kvittar och jag känner inte igen alla ljud men dom flesta i alla fall. Det är mycket mer kråkfåglar här än hemma och dom är inte lika skygga. Klart att det finns fiskmåsar också men inte så många som det brukar vara.

 

Vi går tillbaka efter stranden och jag plockar upp ett par blåsmusselskal. Jag kan ju aldrig låta bli att plocka snäckor eller vackra stenar. Det går bara inte.


På eftermiddagen åkte vi till Kinabrors dotter  som också bor vid havet vid en helt fantastisk lång sandstrand som räcker så långt ögat kan se.

 

Vi gick ut och satt oss på en nytillverkad brygga som gick långt ut i havet. Den används av vinterbadare och  är jättefin men det blåste lite kallt där ute.


Där ute häckade kajorna i ett jättestort träd och förde ett förfärligt liv dygnet runt. Som svarta små spöken for dom omkring överallt. Aldrig sett så många samtidigt.


Så frampå kvällen blev det ännu mer spännande. Kinabror och broder B och jag åkte till Broder B:s kompis Keramikern.

Han bor med sin kvinna i en liten by ute på landet. 

Trädgården är full med höns men dom är faktiskt inte äkta utan av keramik.

 

Trots att det började skymma kvittade koltrasten fint runt omkring. 

Ett riktigt gammalt litet hus med bjälkar i taket.


Så ut i verkstaden.och han visade hur man drejar och svarade på alla mina frågor.

 

Naturligtvis bombade jag honom med frågor om lersorter, om bränntider och olika leror.

 

Frågor om olika glasyrer, hur länge han torkade leran innan han skröjbrände och hur lång tid det tog i ungnarna.

 

På ett litet kick gjorde han olika sorters krukor och fat. 

Jag har ju velat bli keramiker när jag var ung. Sitta och forma lera istället för att sitta och tjafsa med sura åkare men man får inte allt man vill i livet.  men

 

Så fantastikst att få vara här och se allt detta. När vi åkte hem till Kinabror var det väldigt klart och fint och stjärnorna lyste klart på himlen. 


Den fina dagen tog slut och igår regnade och blåste det. 


Jag har lagt märke till att det inte finns lika många kaniner som det gjorde förut här nere. Då hoppade dom omkring överallt men nu har jag inte sett en enda. Däremot finns det massor av stora varuhus och köpcentra men jag har inte varit in något där ännu men det blir nog ska jag tro.


Nya spännande dagar kommer.


Dagens ord: Använd inte bara synen. Kom ihåg att lyssna, lukta och smaka också.

 
 
Ingrid

Ingrid

26 mars 2014 11:44

Så härligt att du fått se lite av våren i Skåne och nu till helgen tror jag att det kommer att bli bättre väder igen både här och där. Jag kan tänka mig att den där keramikern fick visa vad han gick för när du höll utfrågning med honom.
Ha det fortsatt gott!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Annika

Annika

26 mars 2014 20:45

Vad härligt du har det. Spännande dagar för dig. Här i norr skiner solen från en klarblå himmel men kyligt. Så snart är nog våren här i kapp Skånes.
Fortsätt nu att ha fina dagar. Kramen.

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Eivor

Eivor

27 mars 2014 00:14

Vad mycket fint du fått vara med om och jättefina bilder du lagt ut. Så där vid havet skulle man bo.
Kajor hade jag i mängd där jag bodde förut och det var ett väldans liv. Här har jag sett ett par. En hare skuttade runt häromdagen det har jag aldrig sett i sådana här tättbebyggda områden förr. Ja det var ju inte kaniner men nära på. Släkting.

Ha det fortsatt trevligt

Kram

http://www.ullsag.bloggo.nu

 
Anki

Anki

27 mars 2014 05:56

Så mycket trevligt du hinner med! Extra trevligt med besöket hos keramikern... en så´n dröm hade jag också en gång i tiden. Fina bilder där när han drejar... ja de andra bilderna också :)
Tror nästan alla kajor bor inne i städer och samhällen numer. Ser aldrig några här, men inne i sta´n finns de i stora skränande flockar.
Ha det fortsatt bra och njut av våren!

http://ankistankar.blogspot.se

 
Äppelblom

Äppelblom

27 mars 2014 10:00

Så mycket trevligt du får vara med om där nere. Passa på att njuta och ladda din batterier tills du ska återvända hem igen. Trots att du har det bra där du är nu, så kommer du att tycka att det är härligt att komma hem igen.
Kram till dig och ha det fortsatt bra!

http://skogsvandring.blogspot.com

 
Karin

Karin

28 mars 2014 17:31

Då har du upplevt Skånes skränigaste fåglar: kajor och råkor, i stora mängder. De är härliga, även om de låter!
Kul med keramik, och så fort det gick!
Kramar Karin

http://pixelmojan.se

 
S/Y Endeavour

S/Y Endeavour

29 mars 2014 09:03

Oj vad härligt du ser ut att ha det!
Fortsätt njut. Idag blir ännu en fin dag!
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards