Alla inlägg den 7 maj 2014

Av Anita - 7 maj 2014 09:10

 

Ser i spegeln att jag mest liknar ett troll och händerna är nariga och bruna av jord och sol. Nu är det vår. Nu är det dags att gräva i jorden och stöka utomhus. Låter som besvärligt men jag älskar det.

Tyvärr har de sista dagarna inte inbjudit till någon värme. Nej, dubbla byxor och fleaströja och jacka och gummistövlar. Ja mössa har man inte behövt i alla fall. Det tar sig sa mordbrännarn.


 

Det här ser väl inte så bra ut ännu men vänta bara. Det tog mig en hel dag att gräva upp den här blivade rabatten mest bara för alla lupinplantor som fanns här. Vilka rötter dom har. 


Nu ska ni tro att det kommer att bli fint. På hyddan kommer det att klättra ärtor och runt omkring vallmo som kommer att lysa i solen. Lila doftande grekisk lövkoja ska jag också ha så jag kan ligga på natten och känna den underbara doften leta sig in genom det öppna sovrumsfönstret.


I den andra rabatten kommer naturligtvis massor av ringblommor att lysa. Det ska bli ringblomsalva framåt hösten minsann. Annars brukar jag inte sätta ringblommor men någon gång ska bli den första. Än är jorden alldeles för kall men nu är det i alla fall på gång. Bara jag får tid och vädret håller sig ska jag snart börja med min nya damm. Härliga tider bara det kunde bli lite värme.


 

Kinabror har mekat med grannens traktor och satt på harven. Nu ska här harvas och sättas potatis på Stedesbacken och det ska bli kul att se. Vi har köpt många olika sorters potatis för att prova. Det är ingen mening att sätta potatis här förrän i slutet av maj för jorden måste bli lite varmare och med den här väderleken och med minus på nätterna så blir det drygt.


Fåglarna har kommit nu nästan alla och jag har öppnat dörrarna till "maskin" (logen) så att svalorna ska kunna komma in och börja bygga. Dom brukar komma den 21-a  men man vet ju aldrig.


Uppe i skatboet i björken så häckar inga skator iår. Kanske för att mamman blivit dödad. Istället har några andra fåglar börjat vara där. Jag tror att det är tornfalkar men man förvånas över att dom vågar vara så nära huset. Dom flyger iväg när man kommer ut och flyger så fint och högt och tjusigt. Vi får väl se. Jag kan väl bli vän med dom också så småningom om dom kommer att bo kvar där.


Ja vad ska man berätta mer. Söndagen när jag skulle ta en promenad höll jag på att få hjärtsnörp för rätt vad det var kom tre älgar springande och det bara någon meter ifrån mig. Kände hur dyngan sprutade om dom och troligen blev dom lika rädda som jag. Inte för att jag är rädd för älgar men det vart ett så hastigt möte.


Åt middag hos Kinabror tillsammans med honom och TuppOla.


Igår började dagen med att Kinabror kom och så kom grannens syster och hennes son och fikade. Jag grävde och grävde hela förmiddagen sedan och frampå eftermiddagen kom Gamle A och vi tog en paus och fikade igen. Det blir mycket fika den här tiden.


Vinden har blivit så konstig. Det kan vara rätt lugnt och så kommer det en stormgäling. Till och med en stor virvelvind kom. Den var flera meter hög och drog med sig torrt gräs och kvistar och tjöt som en liten jäkel.

När jag gick genom skogen skrämde jag upp två tranor och naturligtvis kunde jag inte låta bli att rensa i bäcken och blöta ner händerna så dom blev ännu narigare.


Idag ska det bli snö kanske och jag vaknade till att det såg väldigt grått ut utanför. Finns det något härligare än att vakna på morgonen och känna sig så där lagomt varm och inte ha ont någonstans och ligga i sängen och tryna, lyssna på radion och höra fåglarna utanför. Idag var det skogsduvorna som kuttrade som värst. Ligga kvar och läsa och känna sig rätt fri. Ingen tvingar upp en. Frihet är ordet.


Dagens ord: Det bästa är att få göra precis som man vill och inte ha någon som bestämmer över en.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards