Alla inlägg den 25 juni 2014

Av Anita - 25 juni 2014 08:03

Det börjar bli lite varmare och mindre blåsigt tacka och lov, men regnskurarna duggar fortfarande tätt.

Nu har Kinabror kommit hem som tur är. Vi ägnade dagen åt att fara och uträtta en massa ärenden och fika på cafe. Jag handlade mig ett par regnbyxor så att jag kan vara ute utan att bli blöt. Det räcker med att jag blir blöt om fötterna eftersom alla mina stövlar är trasiga.


Så var det det där med vedhögen.

 


Sakta sakta växer den men gudarna ska veta att jag hittar på massor med grejor för att slippa stå där och klyva.

Som tex att fixa en tomtefonferens i lövsalen.

 

och göra en blå dam som ligger och vilar vid groddammen.

 

Det är såna här grejor som man kallar stolleprov och onödigheter. Sånt jag gör bara för att jag helt plötsligt VILL.

Inte var det väl nödvändigt att gå till Stedesbacken och titta till potatisen och plocka styvmorsviol som jag ska göra hälsosam olja av heller.

 

Med näsan i backen kan man hitta dom små fina blommorna ögonpyrola som doftar fransk fin parfym. Man kan också plocka kattfot och göra en fin torkad krans av som håller sig fin hela vintern. 

Ja, vad allt kan man inte hitta på för att slippa stå på vedbacken.


Idag drar danserna i Hällesjö igång men jag ska inte dit.

Tror att den orkestern drar dom unga människorna och eftersom jag inte har något sällskap så vill jag inte åka och vara ställets gamlaste kärring. Stå där och glo och inte kan man bjuda upp dom som kunde vara ens barnbarn och göra dom förlägna.


Alla mina skolkamrater och vänner har slutat dansa och till och med gamla A har lagt av. Annars var han alltid där varje gång så länge jag minns och jag har dansat där nästan hela mitt liv. Inte var jag gammal när jag fick följa med pappa dit när han spelade i orkester.


Det är ett elände att bli gammal. Just i den ålder jag är nu befinner man sig mitt emellan vanlig dans och PRO-dans och hör inte hemma någonstans riktigt. Jag som älskar att dansa och längtat efter det hela vintern.


Nåja det kommer ju fler danser och Stromboli och Björnlogen ska jag inte missa. Om allt går som vi tänkt så ska DataFia och jag dra iväg till Tefteå en helg också.


Nu när de ljusa nätter bara skymmer en liten stund finns det ett vemod och saknad av bättre tiden med danser och umgänge med det glada dansgänget. Alla gånger vi åkte till Malung på dansgala och vi räknade nakna karlar på vägen ner. Alla tokiga grejor vi gjorde och alla skratt. All go fika och roliga historier. Förväntan och glädje. 


Nu har jag inte ens sett en snygg karl på jag vet inte hur länge. Inte ens en snygg en med kläder på.

Nä nu får man nöja sig med att titta på tomtar. vättar och trollet som trasten sket på.


Dagens ord: Inte lönt att sörja det som var.

Du som är ung dansa, skratta och älska allt du förmår medan du kan. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards