Alla inlägg den 22 juli 2014

Av Anita - 22 juli 2014 17:20

I dessa heta dagar är det bromsinvasion i Fisksjön. 

Igår när jag skulle frisera min lövkoja drog jag på mig både långärmat och långbyxor men då satt dom sig på händerna och kröp in i hålen på foffatofflorna och bet.

En stor bromsrackare satt sig och bet av en bit skinn på min näsa så nu har jag ett stort sår och jag som ska på dans till helgen.

 

Dansbritt var kvar här hela söndagen. Hon sa att hon sovit väldigt gott för det är svalt och skönt i mitt hus även i den här hettan. Vi badade mest hela dagen och hade det bara skönt. Lite trötta var vi väl också efter dansnatten på Storåsen.


På kvällen kom sonens fjälla flygande från Skåne och igår kom Kinabrors son med familj.

Sundsvallsborna är också här så det plaskas och badas överallt.

 

Man har ju endast ett val nu. Vill man göra något och inte bli äten av bromsen måste man upp tidigt och ni vet ju att jag helst sover till klockan 8.


Men nu tog jag gud i hågen och klev upp klockan 6 och cyklade för att plocka hjortron.

Myren låg i dimma och daggen låg på alla spindelnät.

 

Vilka fantastiska vävare spindlarna är.

Väldigt lite hjortron. många björnspår. Fick bara ihop en halv glasslåda men det blev ändå en burk med hjortronsylt. Bättre än ingenting.

 

Sedan blev det en cykeltur bort till Kinabror för att träffa hans son med familj. 

 

Min son och fjällan var också där och vi fikade och tog det första morgonbadet där borta.

 

Kinabrors ena barnbarn har lärt sig gå lite smått och ser otroligt stolt ut där han står. En riktig liten gullplutt.


Hem och gjorde salva av styvmorsviol. Det var mitt första försök med salva men jag tror att det blev riktigt lyckat. Nu har jag förberett ringblomsalva men det kommer att ta tid för ringblombladen ska ligga i olja i flera veckor innan det är klart att göra salvan. Jag gillar att hålla på med sånt här mixter och röra och stöka.


Tappade upp älgörtsdrickan och provsmakade den och den blev god.


Hade planer på att städa i loppisen men jag hade ingen ork till det. Värmen tar på och man ids inte så mycket. Badade istället först med sonen och fjällan, sedan med broder B. Det är 26 grader i vattnet.


Katten Tassen (inte tussen som jag skrev förut) är lite mer hemma och sover inne på natten utan att skrika och väsnas som hon gjorde första nätterna.


Falkarna har flyttat för dom har väl ätit upp all sork här nu. Dom är nu på kalhygget borta hos Kinabror.

I morse dök talgoxparet upp och satt sig på förstukvisten och tiggde bröd. Även skatparet och koltrastarna har kommit tillbaka. Dom känner sig väl mer trygga nu.


Lärde mig en klok sak av sonens fjälla som jag genast tog till mig och delar med mig.


Dagens ord: När man varken snusar, röker eller dricker brännvin kan man fan i mig unna sig lite fettig och onyttig mat ibland, 



Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards