Alla inlägg den 3 augusti 2014

Av Anita - 3 augusti 2014 07:43

 

När det är en sådan här sommar med sol och åter sol går tiden så fort. Nu har Sonen varit här en månad och det är dags för honom och hans fjälla att åka tillbaka till Skåne. Jag kommer att sakna dom väldigt.

 

En sista öl på torsdag kväll.

 

En sista träff med kompisarna på förstukvisten. Som ni ser så både cyklas det och åkes moped för att inte tala om fyrhjulingarna som man far omkring på men nu är Sonens fyrhjuling inställd i "maskin".


Så tidigt på fredag morgon åkte vi det 10 milen till flygplatsen och dom flög iväg. Hem och bytte sängkläder för frampå kvällen skulle Kinabrors dotter med son komma och ligga hos mig.


En förunderlig dag var fredagen. Det skulle bli grillfest hos Broder B men det såg mörkt ut på himlen. men....har det inte regnat på flera veckor så varför ska det regna ikväll.


Jo ni så är det väl alltid.

 

Vilken attans tur att han spände upp en gammal presenning för vi  hann inte mer än sätta oss så började det regna. Det var lite hål här och där så lite regn kom ner på vissa av oss.

 

Som vanligt när det är fest så är vi många och den här dagen var det en liten samling småfolk som satt sig ner som hastigast för att få i sig lite att äta. Annars sprang dom omkring i timmar och jagade varandra, lekte kurragömma och hade hur kul som helst. Barn det är grejor det. Önskar att man hade sådan energi som dom har.


Ja, så blev det kväll och så kom Kinabrors dotter och son och så blev det en ny dag.


En blåsig dag. Jag började dagen med att ta undan lite gräs ur blomrabatten och stöka lite i trädgården. Sedan åkte vi bort till Kinabror och hela gänget drog väst i sjön för att kolla en sak.


Nu ska ni få höra. När min pappa var väldigt ung hittade han en stenyxa vid en källa väst i sjön. Den finns nu på museum i Östersund. En arkeolog var dit för några år sedan och hittade fler rester från stenålderstiden. Klart att vi skulle dit och titta.


Källan hade klart och fint och jättekallt vatten och jag tror säkert att det funnits människor där borta för länge länge sedan. Det känns så även om vi inte hittade några stenåldersfynd.


Vi gick omkring i vattnet. Det var fin sand och blålera på botten och jag hittade en fin näckros som jag satt i håret och sedan tog hem till min damm.

 

Ja, vad gjorde vi sedan. Badade förstås och jag stekte abborrfileer med kräftstjärtar, dill och smör emellan. Det blir väldigt gott ska ni veta. 


Dagarna går så fort. Jag gick hem och fortsatt med mitt trädgårdsarbete, badade och gick tillbaka till Kinabror för vi skulle steka kolbollar frampå kvällen. Stannáde till en stund hos Sundsvallsborna och pratade bort en stund.

 

Jag lyckades inte så bra med kolbullarna. Inte kan jag vända dom i luften och dom ville gå sönder men det är ju så att dom går sönder i magen också och smaken var det inget fel på i alla fall.


Så gick ännu en dag och AMV och jag pratade om att man inte hunnit alls det man tänkt. Jag skulle kunna göra en lång lista på vad jag skulle gjort som inte hunnits med. Drömfångarna jag skulle gjort, loppisen jag skulle gjort iordning. Nu har jag bestämt mig för att spara med loppisen till nästa sommar. Det är bara att inse att jag inte kommer att hinna. Det är blåbärsplockning och hallonplockning och vinbärsplockning som ska göras och sällskapslivet tar en hel del tid men va fasen. Man får väl ta det som det blir.

Moster hade hört av en gammal tant ett ord som man väl får ta till sig. Det får bli dagens ord.


Dagens ord: Allt man tänkt göra och som blev ogjort. Efteråt ser man att det gick ändå. Så varför oroa sig och jäkta.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards