Direktlänk till inlägg 22 september 2014

LUGNAT NER MIG LITE

Av Anita - 22 september 2014 13:17

 

Lite grann har jag lugnat ner mig efter beskedet att postbrevbäringen ska dras in men tro inte att jag slutat bråka, aldrig i livet. Nog ska det få höras vad jag tycker minsann.


Nåja över till något helt annat. Lördag morgon läste jag Östersundsposten och artikeln om mig, men  jag kände det som om jag framtod som en mycket udda tönt men det är kanske så jag ses av omvärlden, inte vet jag och inte vet jag om jag bryr mig heller. Man må väl få vara som man är. Vid det här laget borde jag väl ha vant mig.


Enligt vädret så var det sista fina dagen och då måste jag ju ta upp resten av potatisen, se till att blommorna kommer in i växthuset och riva ner tältet borta på Stedesbacken innan det börjar regna.

 

Annars handlar ju det mesta om lilla hjärtknpande valpen Jack. Han har redan bundit sig vid Kinabror och följer honom överallt.


Jag gick iväg till Stedesbacken och solen sken het där uppe på backen. Vägbasens 4 barnbarn kom traskande i det fina vädret.


Kinabror tog fyrhjulingen för att hämta potatis och tältet och jag och lille Jack skulle gå efter genom skogen. Oj så han kutade för att komma ikapp Kinabror.

 

Min mamma har stickat en råtta som legat i Brakskitarnas Dal länge och ingen har lekt med den men nu tog jag fram den och den var både härlig och ofarlig att bita i.


Trött blev lille Jack och sov i soffan och jag satt på bryggan och solande medan Kinabror stekte älgbiff. Så kom Dansbritt och det blev ett evigt gosande med lille gullige hunden och sedan bjöd Kinabror på god mat.


Det blir fort mörkt på kvällarna nu.

 

Den här tiden på året finns en saknad i mig, saknaden efter sommaren, efter att höra nattljuden utanför och kattens spinnande. På kvällen pratade jag med en gammal vän i en hel timme och vi hade så många minnen att prata om och jag somnade med ett småleende trots att katten är borta och sovrumsfönstret stängt mot höstnatten.


Lilla rädda katten blev hämtad av AMV i fredags och vi tyckte så synd om den när hon skrek i buren och ville ut. Det är en väldigt lång resa till Uppsala för en liten nervös katt. Hoppas bara att det går bra och att hon kommer att finna sig till rätta hos sin riktiga matte.


Inatt har frosten slagit till för första riktiga gången. Jag har jobbat en stund och satt ljung på gravarna och varit till Datafia en sväng och fikat. Handlat lite och träffade moster på affären och pratade en stund.


 

Bara över natten började det bli gult på träden och rött på andra blad men kallt. Jag fick nästan nagelbiten när jag grävde på kyrkogården. Det är västanvinden som är så kall och nu har man varit van att det varit lugnt och fint ute så man är extra frusen och har för lite kläder på sig.


Ja,vad ska man säga mer. Jo jag ser att många av mina bloggvänner och mina facebookvänner har varit och är utomlands. Undrar om jag någonsin ska få råd att åka iväg på äventyr. Det var länge sedan nu. Resan ner till Arlanda är lika dyr som hela utlandsresan så det finns ju vissa problem med att vara här uppifrån. Allt blir dyrare och vi har sämre ställt speciellt jag då som är pensionär och har lite att röra mig med. Lite avundsjuk är jag. Nu när jag skulle ha tid att resa har jag inte råd. Nåja skit i det. Jag bor ju bra så jag har ju badat och solat hela sommaren så jag ska väl inte klaga. Jag har sluppit vara inomhus och suttit på något knastrigt kontor och glott in datorn.


Tar tillbaka. Jag är INTE avundsjuk. Vet inte hur dom andra har det när dom är hemma så nog unnar jag stackars arbetande människor att få fara utomlands. Trots allt bor jag i mitt eget lilla paradis. men......nog fasen är jag förbannade för att man ska dra in posten och nog fasen saknar jag Italien, maten och dom snygga männen där.


Dagens ord: Ni som  far utomlands trösta er med att ingen är lika ful som sitt passfoto.

 
 
Ingrid

Ingrid

22 september 2014 22:03

Jag har varit inne på tidningen och tittat, men det var inte mycket av artikeln de lagt ut på nätet, för jag antar att den var betydligt längre än två-tre rader. Men det var fina bilder i alla fall. Det är kul att vi lite äldre bloggare också blir lite uppmärksammade och inte bara de unga och trendiga modebloggarna.
Ha det så gott Anita!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ingen bild

Gina

22 september 2014 22:13

Synd att man inte kunde läsa om man inte är medlem :-)

 
Anki

Anki

23 september 2014 08:27

Nu har jag läst ifatt allt jag missat... så spännande med en hundvalp hos Kinabror... och så trevligt med surströmmingskalas med grannen. Det måste ändå kännas lite sorgligt att Tussen åkt hem.
Blir såå upprörd när jag läser om att de drar in posten till dig... känns så fruktansvärt att landsbygden utarmas på det här viset.
Läste att du varit med i ÖP... försökte hitta artikeln, men man måste nog vara prenumerant och inloggad för att se det...
Ha det fortsatt gott!

http://ankistankar.blogspot.se

 
Ingen bild

Bamse31

23 september 2014 11:28

Det var tur att du "tog tillbaka" om din längtan efter att resa bort. Det gamla talesättet att gräset alltid är grönare på andra sidan staketet, går igen hos de flesta. Jag kan inte längre ge mig ut på äventyr i utlandet, för min fru klarar inte det, men visst har man drömmar. Du har ditt paradis, som många av oss läsare skulle vilja besöka - inte minst jag. Men hur i helskotta ska man ta sig dit när man inte längre kör bil?
Du har haft den skönaste sommaren på åratal i ditt paradis, Njut av minnena under vinterhalvåret! Tänk på den härliga sommaren när du om nån månad skottar snö igen, då blir det lättare. Skaffa dig en katt igen, som ligger och värmer fötterna på dig i sängen (för
någon fisande gubbe vill du inte ha 😺 ).Förresten blir du nog snart då och då hundvakt och hundar vill också gärna ligga vid fotändan i sängarna å gosa.
Se tiden an, Anita, du har det bättre än många andra, men det är skit med posten, dock - du har ju oss bloggläsare!
Kramen!

 
Ingen bild

Dr Anna

23 september 2014 18:12

Inte tyckte jag att du framstod som en tönt.Läste och gick sedan in på din blogg och OJ! vad trevligt jag haft.Bläddrat litet här och där geom åren och det har varit så intressant.
För de som inte läst eller kommit år artikeln i ÖP så finns ett utkast i "Fråga mig..." 18/9

 
Lena

Lena

23 september 2014 22:45

Vilken söt liten Jack! Finns inget så gulligt som hundvalpar! Blir ett trevligt sällskap för din bror.

Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Göran

Göran

24 september 2014 08:42

Tja, läsa artikeln kunde jag förstås inte. Men då jag läste att du var ensam i din by mindes jag en gubbe som ringdes upp av Bingolotto på "Loket" Olssons tid som programledare. Olsson var ju känd för att åtminstone på ett ungefär veta var minsta avkrok låg men den här mannens by kände han inte till. Så han frågade; "Jaha, och hur många bor det där?"
Och gubben svarade: "Tja, numera är´ne bara ja´ å katta!"

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Skatan

Skatan

9 oktober 2014 07:07

Heeeeeej! Jag läste också artikeln i ÖP och längtade efter dig och Fisksjön men det får nog dröja ett tag innan jag kan åka norrut och hälsa på ... Det har blivit så mycket med att ta rätt på allt efter pappa och eftersom det var jag som sattes in som dödsboförvaltare (eller vad det heter) när mina syskon inte var hemma när pappa dog har jag (haft) fullt upp. Bara vi blir av med alla grejer i det där lagret och arvsskiftet är gjort kan jag pusta ut på riktigt. Jag har nästan läst ikapp här men om jag ska göra det fullt ut blir det som när Mannen läser tidningarna. Han kommer alltid på efterkälken och när jag föreslår att han ska börja med dagens datum och läsa bakåt i stället fnyser han bara. Jag har läst många av dina fantastiska inlägg och beundrat dina bilder och jag bara äääälskar lille Jack och nu måste jag bara försöka hinna med ... Ibland önskar jag att jag inte hade Mannen som avbröt och "pockade" på hela tiden och var ensam som du ... (men inte på allvar alltså) så att jag (nästan) kunde göra vad jag ville hela dagarna ... Kram på dig och jag har sagt det så många gånger förr ... Nuuu ska jag försöka hålla mig kvar och inte halka efter ... KRAAAAAAM!

http://skatanstankar.com

 
zaq

zaq

11 oktober 2014 17:01

Men Skogsnuvan, vilken skit med posten! :-( Fattar de itne att det måste kunna bo folk i hela vårt avlånga land och inte bara i städerna?!

Och om att resa utomlands, det beror ju på vart man ska också förståss, men jag har sett att det går direktflyg från Östersund och di thar du väl inte såå långt?
Men visst... Allt är ju tyvärr enklare för de som bor i stora städer och jag räknas väl dit nuförtiden... Men har minsann inte alltid gjort... Min tid är nu och den tänker jag ta tillvara på, tids nog komemr eländet och vedermödorna tillbaka och man får vända varenda slant igen.

http://zaq.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards