Alla inlägg den 24 september 2014

Av Anita - 24 september 2014 15:08

 

Vaknade av att jag frös och jag drog täckert tätare omkring mig. Element i sovrummet har jag bara på när det är över 30 grader kallt och dit har vi inte nått ännu tack och lov.


När jag klev upp är det minus 8 grader ute och jag kände mig bekymrad.

Det var idag jag skulle sätta tulpanlökar runt dammen. Kanske jorden är frusen? Hur har det gått med blommorna i växthuset. Jag har ingen värme på och jag är väldigt rädd om farmors gamla pelargoner.


Igår var det också kallt och det var is kvar på bilrutan hela förmiddagen.

Jag tog en tur till Kälarne. pratade en stund med gulliga killarna på macken. handlade lite mat och åkte till äldreboende för att hälsa på förre detta grannen. 

Jag åker dit en gång i veckan och pratar bort en stund. Trots det ringer han ibland upp till sex gånger om dagen och det kan ju bli lite jobbigt ibland.


 

Naturligtvis kom Kinabror och lille Jack hit och lille Jack är så söt så man blir alldeles matt och han är så duktigt och lugn och snäll.


På eftermiddagen blev det soligt men kallt. Tog en promenad efter stranden och löven hade gulnat och det var glitter i sjön.

 

Eftermiddagsfika med winerbröd hos Kinabror och hem igen.


Det var dags för dagens middag. Nu är grönsakerna som bästa och läge för att göra kålpudding och lägga in gurka. Så när jag ändå var på gång snodde jag ihop en äppelpaj och så åt Kinabror och jag middag.


Senare på kvällen kom Datafia och hennes familj och vi åt paj och såg på "Matslaget" på tv. Det var en kille från en grannby som var med i Östersundslaget men tyvärr förlorade dom.


Egentligen skulle jag diska och sedan ge mig ut i kylan för att rädda det som räddas kan men så blev det inte.

Latheten överrumplade mig plötslig. Gjorde ett judokast på mig rätt i soffan. Jo, då där satt jag i flera timmar och tittade på Åsanissefilm och mumsade mackor med älgkött och drack kaffe. Jag har fullkomligt snöat in på Åsanissefilmer.


På tal om snö. Tittar ut och ser att de första flingorna börjar ramla från skyn. Jag fullkomligt ryser av fasa, tänder i braskaminen och så får jag sällskap av Kinabror, Jack och så kommer gamle A. Posten kommer och jag njuter av att gå och hämta den vid postlådan. Man fär väl njuta av det nu så länge det varar. Idag hade jag inte haft någon lust att gå dom 6 kilometerna för att hämta posten. Snart nog blir det väl så. Faaaan.

 

Ja, det är bara att inse att de godaste dagarna är över nu på många plan. men.....så är det väl.  Jag får väl vara glad för det som är. Friheten, elden i braskamien, lilla gullige hundvalpen, men dagar som det här har jag lite svårt att vara på riktigt bra humör. Kylan och snön har alltid dragit ner mig i svartheten och jag har svårt att hålla humöret uppe. Lat blir jag också. Energin är liksom borta.


Tror tammesjutton att jag tar och kryper ner i badkaret och gör ett riktigt bubblande bad och kanske tar jag fram såpbubblorna och drar för fönstret och låtsas som jag inte vet att det snöar. Skumbad och såpbubblar brukar alltid muntra upp mig liksom Åsanissefilmer. Det är det som är något när man blir äldre. Man lär sig vad som gör en på bättre humör och kan ta till det när man känner humöret börja vackla. 


Dagens ord: Ibland kan det vara bäst att stänga in sig i badrummet och inte titta ut.. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards