Alla inlägg den 27 september 2014

Av Anita - 27 september 2014 08:59

 

Såg ett tvprogram om tidsbrist och stress och kände genast igen mer än en av mina väninnor.

Heltidsjobb. komma hem och där sitter hela familjen och slöar och väntar på att morsan ska komma hem och laga mat. Rester från igår duger inte och morsan kastar sig i bilen för att fara och handla. Hem igen laga mat och familjen sitter fortfarande i soffan. Kanske till och med gnäller för maten inte är klar.


Tanken att man ska hjälpas åt finns inte i skallen på någon.Efter maten försvinner alla i en blink och morsan står där med disken och tvätten och städningen och blir helt förståligt förbannad och irriterad och til döden trött.


Tjejen på progammet som mätte tiden för var och en kom ju på att den enda människa i familjen som inte hade någon egentid eller fritid var mamman. Tiden räckte helt enkelt inte till.


Det var en duktig tjej som på ett bra och enkelt sätt visade på orättvisorna och gjorde ett program för hur man skulle omfördela den tid man hade i familjen.


 

Jag har också tidsbrist men vet i alla fall varför.


Se på Åsanissefilmer. skriva blogg. gå i skogen, leka med lille Jack, sitta och fika och prata med gubbarna, prata i telefon med kompisar, läsa böcker, bada bastu, spela trumma. bada skumbad. Inte undra på att jag minsann har tidsbrist för de sysslor jag egentligen skulle hålla på med. Jag ska inte trötta er med vad jag egentligen skulle gjort men nu är det faktiskt så att jag har friheten att göra precis som jag vill. För första gången i livet har jag inga tvång över mig, ingen som kräver en massa av mig utan jag gör precis vad jag vill. Är det inte härligt så säg.


När jag såg programmet så kan jag inte låta bli att tänka på kvinnofällan. Förr var kvinnorna hemma. Nu jobbar dom flesta heltid och man kanske heller sköter hemmasysslorna och håller käften bara för att slippa bråk och skäll och ta striden med tjuriga tonåringar. Man är helt enkelt för trött för att orka och det förstår jag innerligt. Att hjälpas åt måste man lära sig tidigt annars blir det som det blir. Mamman blir den som sliter mest. Att folk går in i väggen och får utmattningssyndrom är då inget att undra på. Att vara kvinna i den här tiden är minsann ingen barnlek och det finns fortfarande en generation som lärt sig av sina mammor att man ska vara så väldigt duktig och visa att man kan. Risken för att bli en martyr som går omkring och pustar och suckar och sliter häcken av sig är stor.


Man kan hoppas att nästa generation kvinnor har mer skinn på näsan och kan säga ifrån och fördela arbetet i familjen på ett rättvist sätt. Alla vill visa att man är duktigt och sedan sitter man i fällan och får göra allt själv.


Det ska bli spännande att fortsätta följa det där programmet och se hur tjejen löser tidsbristproblemet. Kanske det måste till en person utifrån för att kunna få till en ändring för det måste till om vi inte ska ha fullt med sjuka människor framöver. Inte nog med att jobben blir mer och mer stressande utan även i hemmen med allt som ska uträttas på kort tid.

 

Idag stormar det ute och DansBritt och jag hade planerat att plocka svamp men det känns inte läge för det. Vi kanske tar och kokar salva istället och sällskapar och hoppas på att morgondagen blir bättre.


Sista dagarna har det mest varit att leka med lille Jack och så har det varit lite folk här. Storfiskarn, gamle A, Tuppola med fru och nån mer också.

Igår var Kinabror och jag  till Hammarstrand för att äta och handla och på hotellet träffade jag flera personer som jag inte sett på länge och alla hade läst artikeln i ÖP och kommenterade den. Kände mig som en kändis för någon timme.


Dagens ord: Tänk efter hur mycket tråkjobb du gör. Kan någon annan göra det? Varför just du? Lägg över på någon annan som har bättre tid.Vägra bli en martyr.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards