Direktlänk till inlägg 7 januari 2015

BÄTTRE

Av Anita - 7 januari 2015 11:33

 

När jag läser mitt blogginlägg för fem år sedan slår det mig att för min del har livet blivit bättre faktiskt.


Denna förfärliga januari som var då. Det var 36 grader kallt och var kallt i flera veckor. Jag var tvungen att åka till jobbet varje dag och fick ha motorvärmaren på hela dygnet för att få igång bilen. Det var ca 8 grader inomhus när jag kom hem. Jag hade nästan slut på veden och vattnet hade frusit. Utan pengar och med värk i nacken och ryggen. Flanellnattlinne och varmvattenflaska i sängen. Fy sjutton så hemskt det var.


Nu är det inte alls lika kallt. Visst har det varit några dagar med kyla men inte så mycket snö och vissa dagar har det till och med varit varmgrader. Jag har numera min värmpump som gör att jag har det ganska varmt inomhus och vedboden är full med ved. Jag behöver inte ha motorvärmaren på annat än när jag ska åka iväg någonstans och jag har just nu inte ont någonstans.Jag har bara behövt skotta två gånger hitintills.


Ändå längtar jag till blommornas tid.

 

Rosornas doft och de lysande färgerna. Längtar till sommar. Önskar jag jag som så många runt mig hade råd att åka utomlands till värmen och solen men jag ska inte klaga.


 Det finns så många som har det så mycket värre och vårt land har blivit så hårt och obevekligt. Alla tiggare som sitter i kylan och fryser och dom som inte vill hjälpa sprider ut påhittade historier om att dom är ligor som har gott ställt egentligen. Undrar om det är nynasisterna som sprider ut sådana rykten som vi tror på? Jag bara undrar.


Så finns det ju många i detta land som har så dåligt ställt så barnen inte ens får riktigt med mat och dom blir retade i skolan för att dom inte kan ha fina kläder och nya telefoner. Vårt land håller på att bli rent hemskt.


Var tog medmänskligheten och godheten vägen. Alla ser till sig själva. Det känns så sorgligt att tänka på på det.

 

Nej vi tänker på sommaren istället och på blommorna och sommardanserna och baden i sjön och fina lugna kvällar ute på sjön. Vi tänker på grillfester och surströmmingsfester och skogspromenader och doftande hallonsnår och smultron på strå, På iskallt vatten i källan som bryter fram ur marken. På vadande i sjön med abborrar runt fötterna och vita skimrande näckrosor.


Vi tänker en stund på fåglar som kvittar glädjefullt i träd och buskar. Vi tänker på fjärilar som fladrar o doften från grekisk lövkoja som smyger sig in genom öppet fönster om natten. Det är då jag lever. Nu överlever jag bara.


Det sägs att man ska leva i nuet men jag har alltid haft svårt för det på vintern. Jag skulle helst vilja gömma mig under täcket och vänta på sommaren och det blir inte bättre med åren.  Men som sagt. På ett vis har jag fått det bättre.


Jag fryser inte inomhus. Jag behöver inte åka på jobbet tidigt på morgonen. Jag har haft tur. Ingenting är trasigt just nu. Jag har inte ont någonstans och frysen är full med mat så jag behöver inte svälta eller vara hungrig. 

Så vem är jag att klaga?

 

Nej men att längta och minnas är min lott. Nu börjar dagarna bli lite längre och det är något att vara tacksam för.

Jag ska snart dra iväg till Kälarne och hälsa på fd Grannen. Han ringer ju otaliga gånger om dagen fortfarande.

Utanför leker ekorrarna tafatt runt björkstammen och det är massor med småfåglar som mumsar frö.


Om jag inte kan hjälpa någon hungrig så kan jag i alla fall se till att djuren får mat och omvårdnad. Alltid något.


Dagens ord: För var vinterdag som går kommer vi närmare sommaren.

 
 
Ingrid

Ingrid

7 januari 2015 16:35

Jag gläder mig åt att vi nu har kommit en bit in i januari och att dagarna börjar bli en aning längre och ljusare, även om det varit en mörk och kulen dag idag. Men nu är det trots allt inte så långt till våren och det känns som om det finns hopp om att man ska överleva den här vintern också. Fast man vet ju aldrig!!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ingen bild

margareta wårenius

7 januari 2015 18:45

fortfarande har vi februari framför oss! men du har ju ordnat riktig bra med alla praktiska saker. Se bara till att du har frtsen fylld medn älgkött så....

 
Annika

Annika

7 januari 2015 19:06

I morse då jag såg all snö som kommit då längtade jag verkligen till sommaren. Men nu då jag läser i din blogg då TOK LÄNGTAR jag verkligen.
Kramelikram

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Göran

Göran

7 januari 2015 20:37

"Du ska inte tro det blir sommar ifall inte nå´n sätter fart"
Härligt att du drar ditt strå till stacken genom att med bilder visa vintern att den inte är önskvärd här!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

8 januari 2015 08:34

Så många kloka tankar... och slutorden är då såå sanna :)
Visst har det blivit konstigt i vårt land... hårt och avsaknad av empati. De flesta verkar bara tänka på sig själva - så otäckt med alla invandrarfientliga grupper... rent av skrämmande!
Sköna bilder som minner om sommarens sköna tid... längtar också dit!

http://ankistankar.blogspot.se

 
Karin

Karin

8 januari 2015 17:17

Jag kan känna syrendoften ända hit!
Tack för att du visar vackra sommarblommor, så vi kan drömma oss bort ett tag!
Kramar Karin

http://pixelmojan.se

 
TantGlad

TantGlad

8 januari 2015 22:18

Jag gillar läsa det du skriver, för att du skriver så ärligt och direkt från hjärtat.
Vinter är elände. Det som är vackert är snön. Men kylan kan jag vara utan.
Jobbigt med vatten som fryser. Man får ha på lite rinnande så går det bra. Men detvet du allt.
kallt som F-n.......Näee....då är våren och sommaren SÅÅÅ ...mycket skönare.
Nu är det bara ljusare och skönare tider som väntar. Snart slut på januari.
Våren är snart här.....jippiiii..

Nu ska du ha det gott. Roligt att läsa om alla förbättringar i ditt liv. Det låter härligt. Jag blir glad för din skull.
Må så gott och kramen från mig.

http://tantglad.bloggo.nu

 
Skatan

Skatan

9 januari 2015 08:40

Jag också längtar till våren och sommaren och värmen och solen. I vår blir det (kanske) ingen resa till Thailand (i alla fall) och vintermörkret tar verkligen ut sin rätt även om det är snöfritt (för det mesta) om morgnarna när jag går ut med StinaFina så jag slipper halka. Men varje dag säger jag till mig själv: Det har vänt ... det blir ljusare och ljusare ... glöm inte det. Massor av kramar till dig Skogsnuvan.

http://skatanstankar.com

 
Äppelblom

Äppelblom

9 januari 2015 10:32

Så skönt att du tycker att ditt liv är bättre. Jag känner på sätt och viss detsamma sedan jag fick sluta jobba.
Tack för dina fina sommarbilder och sommarminnen. Visst känns det skönt att minnas och längta och nu går vi ju mot ljusare tider om än sakta.
Min snö har försvunnit här - bara lite snöhögar kvar som troligen regnar bort imorgon. Skönt!
Trevlig helg till dig och må så gott!

http://skogsvandring.blogspot.com

 
Soldansare

Soldansare

10 januari 2015 17:34

Jag funderar ju också mycket på det där med att leva i nuet. Det brukade vara ett stående nyårslöfte men man ska ju inte överdriva det där heller. Ibland kan det ju vara direkt livsavgörande att känna att det blir bättre sen. För alla nu är ju inte fantastiska, alla nu är inte hälsosamma att vara totalt närvarande i. Sen behöver man ha saker att se fram emot också, även man har det bra i nuet tror jag att det är viktigt att ha känna att i morgon, eller på fredag, eller i april, då blir det riktigt roligt.
I dag har det snöat här. Hoppas det har varit bättre hos dig! Kram!

http://soldansarenssida.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards