Alla inlägg den 2 april 2015

Av Anita - 2 april 2015 13:07

 

Inte har jag tid att sitta här och skriva nu när jag lagar mat så det visslar om det men medan äggen kokar och innan kycklingfileerna tinar så tar jag mig en liten stund med er. Sänder speciellt en tanke till alla haggor som tänker dra till blåkulla ikväll. Vädret ser rätt bra ut och hinner jag så tar jag väl kvasten och drar iväg jag också.


Jag har blivit rätt så lat med åren. Förut satt jag och målade ägg och färgade med olika växter och band fast fina blad med garn och andra små påhitt för att få äggen att lysa av färg men nu skiter jag i det. Dom ska ju skalas och göras ägghalvor av så varför hålla på och jobba.


 

På mitt bord står en bukett påskliljor och luktar gott. Jag älskar påskliljor. Jag får en konstig känsla i kroppen av doften. Minnet av vår affär Kondrads kommer för mig. Där kunde man köpa ballonger som hade en lakritsrör i mynningen och doften av gummiballong och lakrits blev precis den lukten som påskliljorna har och jag minns och snusar på blommorna och njuter. Dessutom är dom gula som solen och bara det gör en glad. Det är dom små detaljerna som gör det. Det gäller att njuta av de små sakerna.


Nu väntar både kinabror och jag på att det ska dyka upp släkt och vänner. Kinabrors son med fru och barn kommer väl snart och imorgon kommer Broder B med fru och så småningom dyker det upp fler och fler och fler.


 

Det är både snö och is kvar så det gläder väl dom som kommer från Skåne.


Imorgon är det pimpeltävling på Lillsjön så dom flesta ska väl dit men Sofiepropp och jag stannar hemma för att förbereda middagen. Vi blir kanske över 20 stycken så mycket mat går åt.


Ska ni ha reda på vad jag ska ha för mat?

Sill och romsill och varmrökt lax med peppar-rotsgrädde

Tonfiskröra

Älgstek som legat i marinad i flera dagar. 

Skinka med mimosasallad

Pressgrurka och tomatsallad

lite grönsaker som sallad, majs rädisor och annat småplock


Nu håller jag på med en kinesisk kycklinggryta som jag aldrig gjort förut med bambuskott och rostade jordnötter.


Till efterrätt till kaffet har jag kladdkaka och små bakelsebitar med blåbär och grädde på. Vi får se hur det blir.


Jag har ett så väldigt stort hus men ibland är det för lite plats när vi alla ska äta men det brukar gå på något vis i alla fall.

 


Så får vi väl se om det blir någon färd till blåkulla. Tanken finns att jag i alla fall ska bada bastu i kväll och trumma på min trumma och hålla noga uppsikt på vad som flyger i luften en sådan här kväll som är full av magi och mysifikationer.


Det börjar liksom bubbla i naturen nu och även om det är snö och kallt så finns det liv i knoppar och jord. Igår räddade jag mina småfåglar från att bli uppätna av en duvhök som kom farande och som tur var så hann jag jaga bort den.


Ha nu en riktigt trevlig påsk och kanske flyger jag förbi och vinkar till dig.


Dagens ord: Finns det hjärterum så finns det stjärterum.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards