Alla inlägg den 15 april 2015

Av Anita - 15 april 2015 08:39

 

Vad gör man i blåsvädret en kall måndag då man inte vill gå ut. En sån kväll kan man behöva muntras upp. Kinabror, Dansbritt och jag åkte till Hotellet i Kälarne för att lyssna till Anne-Lee Rydé, en sångerska som jag inte vet så mycket om och visserligen har hört då och då men inte fått något intryck av.


Vilken fantastisk överraskning det blev. Vilken fantastisk energi. En kvinna på nästan 60 år med otrolig fart och glädje. Hon hade en stark utstrålning och så stark att hennes aura lyste runt henne. En riktigt duktig sångerska som sjöng så man uppfattade varje ord. Många yngre sångare sjunger så man inte hör orden. Kvällen gick fort som det gör när man har trevligt. Lokalen var knökfull fast det var måndag och jag satt och mindes hur det var när jag var liten.

 

Minns när jag fick följa med på dans när pappa spelade i ett dansband. (han med basfiolen längst upp) Som jag drömde om att få sjunga i dansband. Så härligt att stå högt upp och sjunga och ha vackra kläder och se på glada människor som dansade. Jag som var så blyg när jag var liten, men drömma kunde man ju alltid.

Det blev inget av sjungandet men en glad dansare blev jag i alla fall som upplevt mina lyckligaste stunder på dansgolven runt omkring i trakten.


Igår mojnade vinden något och lite vår kändes det som det var. Har ni tänkt på att luften känns annorlunda att andas. att ljuden är annorlunda och doften en annan. jordig och fyllig och blöt. Då börjar man hoppas.


Ibland kommer det fram saker ur min hjärna som jag trodde jag glömt för länge sedan. En dikt av Gabriel Jönsson tror jag.

Nu märks det på dagen att vintern har flytt

för kvällarna dröjer så länge

och sälgen har muffar som musskinn på nytt

och alen strör stoft ur sitt hänge.


Igår hände väl ingenting speciellt. Kinabror och jag for till Hammarstrand och fixade lite ärenden. Jag köpte en massa för för nu kunde jag inte hålla mig längre. De färgranna påsarna har lockat länge nog nu.


Vi var upp på mammas grav och tog bort lyktan. Därifrån är en härlig utsikt och jag förmodar att ni känner igen utsikten från "Jordskott" som har sina naturbilder inspelade här.

 

Vi åt stekt abborre med kall sås när vi kom hem. Brorsan hade fiskat men nu när isen håller på att gå blir det väl ett uppehåll i fiskandet så nu får vi njuta av den fisk som finns i frysen ett tag.


Vaknar till att det är ljust utanför och inser snabbt att det är nysnö som gör att det är så vitt. Det har snöat under natten och det var väl idag det skulle bytas till sommardäck men det kan vi glömma här uppe där det både är snö och halka kvar rätt länge ännu. 


Min handled är fortfarande inte bra så det blir att ta det lugnt idag också precis som om jag inte gjorde det varje dag. Morgonrocken har jag inte tagit av ännu och nu väntar kaffe och macka.


Dagens ord: Det säkraste botemedlet mot att bli helt olycklig ligger i att man inte begär att bli helt lycklig.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards