Alla inlägg den 25 april 2015

Av Anita - 25 april 2015 10:32

 

Igår var ännu en blåsig, kall dag. Runt 0-gradigt och en västlig iskall vind.

Kinabror och jag åkte till Hammarn för att handla och äta lunch med vänner. Vi gör det nästan varje fredag  och det är ju ett trevligt avbrott i vardagen.


I snålblåsten på iskall gata sitter en tiggare. Stackars människa, en luggsliten filt om benen. Iskalla händer och nästan skakande av köld. Stackars människa, jag mår illa av att se det.


Jag vet hur det är att frysa men jag kan åka hem och elda i braskaminen.

Jag vet hur det är att vara hungrig men jag har fulla kassar med mat med mig hem.


Jo då, jag vet att det sägs att det är någon maffia som dom måste betala till och att man inte ska ge dom pengar. Men har ni tänkt på att det ryktet kanske är utspritt av nynasisterna för att vi ska bli av med det här problemet? Skulle inte förvåna mig alls. Rykten kan man sprida och efter ett tag är ryktet verklighet. 


Visst är det ett problem som deras hemland skulle ta itu med eller EU eller någon annan men vad kan jag som liten vanlig människa påverka det. 

Föresten kan jag leva med att bli lurad i så fall blir vi ju lurade varje dag på större summor än en liten slant i en mugg. Lurad av politiker som lovar runt och håller tunt. Lurad av banker och kreditbolag. Lurad av telefonförsäljare m m och som sagt. Då handlar det om stora pengar.


Så jag gör det som många fnyser åt, sätter mig ner på marken, pratar med personen och rotar fram de småpengar jag har i plånboken. Jag vill egentligen ta med personen hem och ge mat och värme men där slår min feghet och bekvämlighet till så jag tänker på Stig Dagermans dikt:


Jorden kan du inte göra om.

Stilla din häftiga själ

Endast en sak kan du göra

en annan människa väl.

Men detta är redan så mycket

att själva stjärnorna ler

En hungrande människa mindre

betyder en broder mer.


Så med det far jag hem och eldar i min kamin, kryper ner i soffan, kokar kaffe till mig och Kinabror och ser på Lets Dance på tv. Maria dansade bäst men hon är inte lika känd som Stenmark och så är hon kvinna så det är klart att hon inte vann. Det borde man förstått.


Min hand värker så jag är glad att jag får komma till läkaren nästa vecka och idag fyller TuppOla år så det blir väl eftermiddagsfika hos honom.


Dagens ord: Även det lilla är bättre än ingenting. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards