Alla inlägg den 13 maj 2015

Av Anita - 13 maj 2015 08:52

 

Är man trädgårdsälskare ska man nog bo söderöver. Alla trädgårdsprogram är från trädgårdar i Skåne och så skitenkelt att odla där.Ingen utmaning alls möjligen då mördarsniglarna som vi inte har här.


Söderöver är det ett överflöd av allt. Medan det här är mycket blad och få blommor är det nästan övertäckt med blommor där. Nu pratar jag om det odlade.

Visst finns det överflöd av maskrosor och älgört och annat men .....

Jag vet att där är marken täckt av vitsippor och chilla. Vitt och blått och vackert. Visst finns det vitsippor nere mellan mina björkar men bara några enstaka tuvor och visst finns det schilla och krokus men bara enstaka.

Ibland unrar jag om jag inte uppskattar de få blommorna lika mycket om inte mer.


Visst finns det överflöd här också. Just igår när jag krattat löv hela dagen och fraktat bort kärra på kärra med löv så tänkte jag på det.


Det är dessutom överflöd av vatten. Ån har blivit dubbelt så bred som vanligt.

 

Det var uppehållsväder så gott som hela dagen igår och jag har hunnit med en hel del faktiskt. Min hand är bra mycket bättre nu och jag kan till och med hålla i krattan om jag har handskyddet på mig. Så gott som all krattning klar. Dammarna är rensade från löv och hammocken har fått dynor på. Nu är det bara att vänta på att solen ska börja värma så jag kan sitta ute och dricka kaffe och ligga och ta en middagslur och lyssna på fåglarna.

 

Jag har städat alla katt och hundgravar. Mina fina katter Tigern och Oskar. Tänker på dom ofta. Så ovanliga och speciella kattor. Det är inte lika kul att bada bastu nu när jag inte har min bastukatt med mig. Vem äter ölkorv och dricker öl med mig nu. Ingen!


Igår kunde jag i alla fall ta av täckbyxorna och gula jackan för första gången iår. Stövlarna fick vara på för det är väldigt blött överallt av regnet och den smältande snön.


Jag åt matjesill med potatis och faktiskt hittade jag några strån av gräslök i kryddgården. Sådan ny gräslök smakar väldigt gott. Ser att det kommit upp lite spröda nässlor lite var stans så snart är det dags att göra nässelsoppa.


Är klart medveten om att jag förfallit och blivit en lufs. Förr målade jag alltid tånaglarna när det började bli vår men det har jag skitit i iår. Varför skulle jag. Går omkring som en lufsa med okammat har och samma kläder nästan hela veckan. Vem skulle bry sig. Gubberna som kommer hit ser mig nog inte som ett sexobjekt i alla fall. Dom är nog mer ute efter sällskap och kaffe. Tur är det föresten.


Nåja nog om det. När jag läser bakåt i min blogg ser jag att jag har tråkigare och tråkigare för varje år. Hur ska det bli framöver om det ska fortsätta på det viset. Mest av allt sörjer jag dansen.


Idag ska jag försöka börja med blomrabatterna om det inte börjar regna. Jag ska åka och hälsa på fd grannen också en sväng. Jag var inte dit förra veckan. Nu får jag väl gå ut och titta på fåglarna och lukta på blommorna och gosa med dom söta humlorna som börjar brumma ute. Än har jag inte sett en enda fjäril.


Dagens ord: Den som inte är van vid överflöd gläds ändå åt det lilla.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards