Alla inlägg den 16 maj 2015

Av Anita - 16 maj 2015 08:45

Klämdag var det visst igår men inte var det någon som klämde på mig inte.

Satt där och glodde ut och konstaterade att det var lika bedrövligt väder som det varit innan. 4 grader och snålblåst och regnet hängde i luften.


 

Så mycket att göra ute men det går ju inte att ens vara ute. Allt blåser omkring.

Dammarna är klara i alla fall.


Visst finns det att göra inne men innestök är tråkigt för det mesta. I förrgår kom fd svägerskan och hälsade på och jag pratade i telefon med lite olika människor. Annars har det varit en väldigt folktom vecka.


Jag tog och dammade av mina brevpressar, ni vet sådana där glaskulor med grejor inuti.

 

Det gör jag bara en gång per år. Jag samlar på sådana och som tur är så är dom svåra att få tag i och tur är väl det.

Förr samlade jag på grisar och det blev alldeles för många.


Jag har samlat ¨på mycket genom åren och stenar och snäckor började jag samla redan som liten. Jag kan bara inte låta bli. Många av snäckorna har jag murat in på öppenspisen i sovrummet så någon nytta har samlandet gjort i alla fall.

 

Igår morse tvingade jag mig själv till att gå ut. Matade fåglar och ekorrar och gruvade mig för att gå ner till sjön och se förödelsen efter blåsvädret men pallrade mig iväg.

 

Ena kokarn hade blåst ner och alla möbler låg spridda överallt. I vattnet låg det stockar och brädor och annat skräp. När det blåser från norr och väster kommer allt löst som finns i vattnet blåsande hit och borta vid badstranden var vattnet jättehögt och fullt med skräp. När ska det ge sig. Jag blir så less.

 

Som tur är så ligger bryggan kvar men det kommer att bli ett stort repareringsprojekt innan alla stenar under är på plats igen.


Jag grävde upp en rosbuske som vägrat blomma. Det är en gul och vacker ros och jag bar bort den till Stedesbacken och planterade den på kullen. Jag har fått för mig att rosor kan trivas där borta där det är en torrare jord. Oj vad jag frös om öronen när jag gick hem.


Så kom lille gullige Liam och hans pappa och hälsade på och hade med sig en snöplog till sonenens fyrhjuling. Hoppas verkligen att vi inte behöver den förrän nästa vinter men i förrgår både snöade och haglade så man vet aldrig. Dom stannade och fikade en stund men annars var det inte en enda människa hit på hela dagen.


Nu när det är så trist väder har jag börjat ta en tupplur på eftermiddagen på så där 5-10 minuter. Föresten varför heter det tupplur? Kanske får jag fråga TuppOla.


Idag blåser det bara lite grann  men det är mulet. Bara jag fått lite kaffe i mig ska jag gå ut och börja stöka i trädgården. Måste passa på innan nästa skitväder kommer.


Till veckan ska det skrikas vårskrik så det blir någon ordning på vädret. Det hade ju varit kul om man kunde sitta ute och fika utan att ha vantar och vinterkläder på sig.


Dagens ord: Kalla vindar och snö är det värsta jag vet.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards