Alla inlägg den 18 maj 2015

Av Anita - 18 maj 2015 09:16

 

I lördags mojnade vinden och det var uppehåll även om det var kallt.

Jag åkte ner till Datafia och vi tog en promenad och var en sväng och tittade på en loppis


Sedan ¨åkte jag hem och började rota i blomrabatterna. Det känns bra att äntligen få gräva i jorden igen och när man är utomhus händer det alltid något.



Svalorna kom, inte bara en utan minst tio stycken. Dom kom, hälsade och flög varv på varv runt mitt huvud så nära så vingarna nästan nuddade och kvittrade så där glatt som bara svalor kan. Dom flög in i uthuset och började genast kolla sina gamla bon. Svalor är helt underbara och jag är så glad att dom som flugit så långt (ända från Afrika) kommer tillbaka till mig varje år.


Sedan bröt det ut ett storgräl i björken. Flugsnapparparet kom samtidigt som svalorna och upptäckte att talgoxen slagit sig ner i deras holk. Det blev ett fasligt liv. Jag vet inte vem som avgick med segern men det visar sig snart.

Så gick dagen i grävandets tecken. Sommargäster som man inte hört av på hela vintern ringer och pratar och ska snart komma.


Trodde kanske att 10 svalor åtminstone skulle göra lite vår men döm om min förvåning när jag tittade ut på söndag morgon och det var vitt av snö och inte bara några korn heller. Det var så pass att jag fick sopa av bilen.

 

Har ni sett på själva faaaaaan. Gud, så less och förbannad jag blev. Visst, jag har hört tusen gånger att det är slöseri med  energi att reta sig på sånt man inte kan göra något åt men jag blir förbannad ändå. Det är ju för sjutton mitten av maj.


Tog i alla fall bilen och for till Hammarstrand och jobbade en stund och gick in till DansBritt för att få lite fika. Vi satt där och småsurade då hon fick en lysande ide. 


Vi for till Bispgården till handelsträdgården. Jag skulle ha lite örtkryddor istället för dom som dött under vintern. Så härligt att komma in i varma stora växthus där det riktigt lyste av blommor i olika färger.

Dom som har handelsträdgården är väldigt trevliga och vi blev där länge och handlade, tittade och pratade med trevliga människor. En tröst i bedrövelsen.


Det finns en kiosk med thaimat i byn och vi handlade med oss friterade kycklingar med ris. Så gott att smaka något annorlunda. Dagen var räddad och när jag kom hem hade det mesta av snön tinat bort.


Upptäckte att den fasta telefonen inte fungerar och försökt ringa och felanmäla men det verkar svårt att komma fram. Lite ängslig är jag också för att ringa och felanmäla. Det är bara jag som har fast telefon här i byn och får man ögonen på det så kommer dom säkert att klippa ledningen.


Det är samma med posten. Den tänker dom också dra in. Det är konstigt att jag som betalat skatt sedan jag var 16 år inte ska ha något tillbaka som vanligt folk. Visst jag förstår att man inte vill att folk ska bo så här och jag är ju den sista envisa kärringjäkeln så det är klart att jag ska bort. Skit i det nu, jag går ut och gräver istället.


Dagens ord: Den tråkigaste dag kan bytas ut mot glädje om man bara gör något oväntat.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards