Direktlänk till inlägg 23 maj 2015

OVANLIGT SEN VÅR MINSANN

Av Anita - 23 maj 2015 09:36

Innan jag lägger mig går jag alltid ut på bron och lyssnar och tittar.

I förrgår kväll i den vårljusa skymingen hörde jag hur fjolårsälgkalvarna knaprade och tuggade på börkslyn ute på åkern ner mot sjön. Jag såg dom gå där som mörka skyggor. Jag hörde lommen skrika på sjön och koltrasten sjöng så vackert. Koltrasten är den enda fågel jag vet som sjunger i skymningen när alla andra fåglar tystnat.

 

Likadant i går morse. Jag går ut på bron det första jag gör och där var det djurliv utan like. Älgarna var kvar och två tranor trampade omkring alldeles nära huset. Två av ekorrarna kom kutande när dom såg mig och luften blev full med småfåglar. Dom dyker upp som ur ingenstans när jag kommer ut. Den nye gästen bofinken Knut är mest på. Han håller sig hos mig hela tiden om jag är ute och nu satt han sig på min axel och tiggde mat..


Annars har det varit full fart ett par dagar. Inget vidare väder har det varti. Blåst och regnat stundtals så jag har inte fått ner mina frön i jorden. Dom blåser bara iväg om man försöker så det är bara att vänta. Det måste väl komma någon lugn dag. Tvätten torkar fort om man nu ska föröska få ur sig något positivt med blåsväder.


Nåja, nog tjatat om det. Torsdagen kom Gamle A och hade med sig fikabröd. Vi satt inne och fikade för det blåste kalla vindar från väst. Sedan åkte jag till Kälarne och Äldreboendet för att hjälpa fd grannen med lite av varje. Träffade lite bekanta och pratade bort någon timme så jag drog iväg åt andra hållet mot Hammarstrand utan att åka hem emellan.


Jobbade en stund och blev sedan bjuden till Pappersbeda på en alldeles förnämlig rödspätta. Gott och länge sedan jag åt det.

Dansbritt och jag gick på kursen vi skulle på. Vi lärde oss om chakran och visserligen kunde ja en del om det men man lär sig alltid något mer.


 

Så igår var det blåsigt men med uppehåll på förmiddagen och min fd jobbarkompis och vän IM kom och naturligtvis var gulliga Jansson med.


Eftersom det belv ett ynkligt vårskrik för mig härom dagen bestämde vi oss för att gå upp på Husmyrberget och skrika till lite mer ordentligt. Det krävs mer än en röst för att få till våren och sommaren det här tjuriga året. Klart att vi hade med oss matsäck. Alltid när man gå i skogen.


Tyvärr blåste det så hårt uppe på berget så skriken ekade inte så långt som vi hade önskat och filmen vi tog blev väl så där misslyckad också så den ska jag inte belasta er med.

 

Det är den vitaste och mjukaste mossa uppe på berget att sitta och vila på men som sagt blåsigt blåsigt.


Frampå eftermiddagen kom TuppOla och han och jag åkte till Östersund för att fira Sofiepropp på födelsedagen. Där hade regnet öst ner hela dagen och gjorde så hela vägen när vi åkte hem. Jag tror att det har regnat hela natten och idag känns det alldeles ovanligt ruggigt ute. 4 grader och blåst. Visserligen regnar det inte just nu men är grått och mulet.


Att det var pingstafton idag hade jag inte en susning om. Det blir så när man är ledig alla dagar och inte har några planer.


Som sagt våren är ovanligt seg. Visst är det lite grönt på gräsmattan men inte en enda påsklilja eller andra blommor har slagit ut och löven på träden lyser med sin frånvaro. Några små slybuskar har fått ett grönt skimmer men det är allt.


Dagens ord: Så länge man inte ger upp har man inte förlorat 

 
 
Ingrid

Ingrid

23 maj 2015 15:34

Ja, nog är våren sen alltid och inte bara hos dig. Den är sen här också och det blåser och blåser.
Vilken härlig vitmossa, jag har aldrig sett maken! Det måste var riktigt behagligt att sitta där.
Ha en glad pingst!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Göran

Göran

23 maj 2015 22:49

Ang. slutordet...
Jag vidhåller att... "Det är ALDRIG för sent att ge upp!"

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Annika

Annika

24 maj 2015 11:09

Hoppas att du har en lika solig och fin Söndag som vi har idag, så du kan peta ner fröna. Det blåser knappt idag. Men i går då jäklar tog det i.....Låter så underbart då du berättar om allt du ser och hör utanför ditt hus. Sitter verkligen den lille Bofinken på din axel? Så häftigt.
Ha nu en skön Pingstdag.

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Ingen bild

Bamse31

24 maj 2015 12:09

Du har tydligen en enastående förmåga att bli vän med vilda djur. Jag försöker bli det, men det finns inte så många arter i stan som jag vill bli vän med. Jag har mina talgoxar, som bor i holken jag satt upp. I morse sat jag för första gången i år å drack morgonfikat på balkongen, i sällskap med mina oxar. Som fick ostbitar. Det var trevligt både för dom å mig.
Dom gillar ost som jag skär i små tärningar som passar deras näbbar. Dom har ungar nu, så dom flyger i skytteltrafik mellan mig å holken. Ingen av dom har dock satt sig på min axel än, även om en försökte ta åt sig en större ostbit från mackan jag skulle äta upp.
Skator å kråkor finns i närheten, men vågar sig inte fram, så länge jag är ute. Det verkar vara ont om flygfän, såsom flugor å annat som fåglarna gärna tar, därför äter dom gärna solrosfrön fortfarande.
Du skrev att du jobbade en stund i Hammarstrand. Har du jobbet kvar ändå?
Vad är chakran, nån slags väv eller broderimönster eller?
Den vitmossan har jag aldrig upplevt-den ser verkligen mjuk å inbjudande ut, men eftersom det regnat borde den vara jättelblöt att sitta på?
Jag har i alla fall planterat ut mitt sommarbehov av kryddörter, ca 8 olika sorter som är bra till matlagning.
Mina vinrankor har börjat slå ut, så det går framåt med våren, även om den är ganska kall. Vänta bara, Anita, snart kommer allt på en gång å dgäller det att hänga med! Glad Pingstkram😄😄😄

 
Karin

Karin

24 maj 2015 19:07

Pingsten är inget speciellt numera, den är som en vanlig helg! Idag har det varit varmt här, uppemot 20 grader i solen. Och igår såg jag barn bada i havet. Men där kan det säkert inte vara mer än 10 gr, max! Huva, det hade jag aldrig gjort!
Ha det!
Kram Karin

http://pixelmojan.se

 
Åke

Åke

25 maj 2015 12:43

Du kan handskas med djur du :) Alla har inte den känslan. Vilken syn att få se alla dina grannar till djur :) Jag fick till uppgift efter en stund att kolla in tvätten på lördag, och den hade redan torkat, så lite glad var man åt vinden. Fina bilder du bjuder på och mossan i skogen så underbart :) Sommaren den kommer... Så småningom!

http://www.nacka144.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

25 maj 2015 14:00

Bamse Jag städar på fd jobbet några timmar varje vecka.
Chakran är de 7 energipunkter som man har i kroppen från hjässan ner till svanskotan. Dom representerar olika saker och färger. Blir det stopp i flödet blir det fel. Det är lite svårt att förklara det här med bara några korta ord. Du får nog goggla på det är.Vitmossan är visst blöt om det har regnat men torkar upp fort när det blåser så jag tror att den bara var mjuk och skön att sitta på

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards