Direktlänk till inlägg 27 maj 2015

INNAN REGNET KOMMER

Av Anita - 27 maj 2015 22:22

 

Det gäller att ta det stunder då det är uppehållsväder om man ska vara ute. Jag passade på att plocka nässlor och gräslök till nässelsoppan. Eftersom jag inte varit och handlat på många dagar så var det fattigt i kylskåpet men med lite buljong, nässlor,potatis, gräslök och en liten korvsnurt och ett ägg så blev det en riktigt god soppa.


 

Pappersbeda och sambon kom med Grisnäsan Bob för han ska vara här några dagar hos mig. Det blev att leka med bollar och gå i skogen och han tog till och med ett bad i sjön. Det gjorde inte jag. 9 grader i luft och vatten Hua.


På badstrandsvägen hittade jag en nerfallen björk och på den växte det chaga. Oj vad den är dyr om man ska köpa den. Det är rena rikedomen att hitta sån så här nära inpå och utan att jag ens letat efter den.

 

Nu ligger den på tork på spisen. 

På eftermiddagen började det regna och Bob och jag låg i soffan och såg på tv. Det vill säga Bob var trött efter dagens äventyr och sov mest.

 

Så kom det en präst och ville ha hjälp med mailen och vi höll på väldigt länge med det innan vi fick till det men det gick nog till slut och jag for iväg ner till Datafia för Storfiskarn hade lovat sätta på mina sommardäck. Så skönt.


Så blev det då en ny dag. Dagen som är idag. Det stormade som vanligt och kallt som attan. När vi (Bob och jag) skulle gå bort till Kinabror för att sätta på elementen var det täckbyxor och vantar som gällde och ändå var det kallt.


Kinabror kommer hem imorgon kväll och eftersom han varit borta länge så var det ganska kyligt i hans hus men nu ska det väl bli varmt tills ham kommer. Att sitta och köra bil en hel dag och komma hem till ett utkylt hus är ju ingen fröjd förstås.


Frampå eftermiddagen dök AMV och Gubben upp och vi åkte till TuppOla och Sambon för hon fyllde år. Där var det tårta och trevlig pratstund. 


Imorgon ska jag sätta upp flaggan och hämta smörgåstårta som jag beställt för jag fyller faktiskt år imorgon. Tänk så fort tiden går. Man kan inte fatta det. Minns att när jag fyllde 60 hade mina vänner smugit hit och putsat alla mina fönster och storstädat mitt hus. Det var fantastiskt att komma hem till ett sådant hus. Fint väder var det och vi satt ute och fikade och åt och det hade dom också fixat. Har sagt det och säger det igen. Inget går upp mot goda vänner.


Imorgon blir det nog att sitta inomhus.

Konstigt nog så har det blivit väldigt grönt på gräsmattor och träd på bara ett par dagar fast det varit kallt och regnigt. Inatt ska det bli frost har det hörts. Hoppas innerligt att dom har fel.


Dagens ord: Att vara sur och grinig är banne mig en mänslig rättighet när det aldrig blir något bättre väder.

 
 
Åke

Åke

27 maj 2015 23:19

Tack så mycket för den fina kommentaren om min kabbeleka! Jo jag gillar att fota lågt så ljuset går in och gärna motsol :) Men käri hjärtanes vilken händelserik dag du hade :) Och bara soppan gick inte av för hackor :) Vad kul med hunden... Jag kom nyss in från kvällspromenaden med mina.

http://www.nacka144.se

 
Ingen bild

ethel

28 maj 2015 00:25

GRATTIS till dig på din dag hoppas att den blir till belåtenhet.

 
Anki

Anki

28 maj 2015 09:57

Först... Grattis på Födelsedagen!
Vilken bra dag du hade... bra med chaga, sägs det. Jag har inte provat, men det lär vara bra mot allt. Kanske kan det hjälpa mot mina allergiska eksem...
Ha det gott!
Kram

http://ankistankar.blogspot.se

 
Ingen bild

Bamse31

28 maj 2015 11:32

Din nässelsoppa är verkligen innehållsrik. Hos oss består nässelsoppan endast av nässlor med sedvanlig redning + att vi lägger i ett hårdkokt ägg där äggulan är utrörd med hackad gräslök. Överblivet gräslökshack strös med fördel över soppan. Det blir som en spenatsoppa fast med nässlor.
Kul att du hittade sprängticka. Jag visste inte ens vad det var innan jag läste din blogg och din delade länk om svampen.
Verkligen smart och observant av dig att hitta den.
Gratulerade på din födelsedag strax efter midnatt, men den kom nog bort bland det otal grattis du fått, så jag bilägger den här igen:

 
Ingen bild

Bamse31

28 maj 2015 11:41

Melodi: Ja med en enkel tulipan....

Till vår Anita sjunger vi nu på en känd melodi: " vi har den äran vi har den äran att gratulera!"
Å det har blivit populärt å är så välment och kärt att här på Facebook, så här på Facebook få gratulera.
Högt upp i Jämtland vid fagra Fisksjön du har din stuga och ditt revir.
Du skriver bloggar å fixar kurser - ej undra på att du poppis blir.
Så denna dan, ja denna dan uppå bemärkelsedan, vi bloggarvänner vi har den äran att gratulera! 😍😍😍

Puss å Kram från Bamse!

 
Ingen bild

marita

28 maj 2015 14:18

Grattis på Din Dag 🌷 hoppas solen lyser över dej idag ! Och alla andra dagar också förstås 🌷🌷

 
Göran

Göran

28 maj 2015 14:27

Grattis på födelsedagen!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Susanne

Susanne

28 maj 2015 15:46

Vilken härlig blogg du har. Som f.d lantis känner jag igen mig i mycket. Men vad 17 är chaga för nåt?

http://afantou.blogg.se

 
Karin

Karin

28 maj 2015 17:58

Har den äran och gratulera på födelsedagen!
Någon duktig diktare som Bamse är jag inte. Förresten är det jättekul att läsa hans kommentarer här.
Du är säkert omgiven av goda vänner nu, och stämningen är på topp!
Ha det bra, kära vän!
Kramar Karin

http://pixelmojan.se

 
Ingen bild

Elsi

28 maj 2015 22:57

Gratulerar så mycket på Födelsedagen!

 
Åke

Åke

29 maj 2015 07:18

Ja just ja du fyllde ju år igår :) Hipp hipp hurra :)

http://www.nacka144.se

 
Lena

Lena

14 juni 2015 22:51

Nässelsoppa! Gott och så nyttigt!

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards