Alla inlägg den 20 juni 2015

Av Anita - 20 juni 2015 08:26

Dan före midsommar slog vädret om och det blev sommar. Bara så där. Vinden mojnade och plötsligt slog det ut blommor och börade dofta gott överallt. Myggen började surra som mindre helikoptrar och hunden Jack fick se fjärilar som han jagade som en tok utan något som helst resultat. Blå små fjärilar tog skydd uppe på mitt hår och satt där som små vackra smycken.


Det var dags för sista kursdagen innan hösten. 

Jag lärde mig en hel del på den kurskvällen som tex att göra granskottssirap och ett enkelt sätt att klara sig undan mygg.

 

En lime fullstucken med nejlikor. Tänk så enkelt att stoppa den i fickan eller lägga den på bordet när man ska fika.

men......jag skulle också lära mig att vara positiv och att inte reta mig på sånt som jag inte kunde påverka som vädret till exempel.

Inte reta mig på att jag alltid har för lite pengar och inte kunna åka på några resor som andra gör.

Inte deppa för att jag blir gammal och ful och troligen sjuk också.  Jajamen, foten i kläm.

Får nog gå på många kurser innan jag lärt mig det. Eftersom det hänt en del tråkiga saker i veckan som verkligen fått mig att tänka på livets sprödhet så får jag väl fortsätta vara den negativa skitkärring som jag är då för det lär väl vara ett under om jag skulle förvandlas till en positiv människa på gammeldagarna. 


Nåja. ingen ska säga att jag inte gör vad jag kan. Som igår.

Energin kom tillbaka med solen och jag gick till skogs och högg björkar för att sätta på farstukvisen.

 

Jag försökte hitta lite blommor men det blev några kvistar av hägg och några smörbollar. Så gjorde jag en kvast för att sopa in lyckan i huset och till och med en lövmatta framför bron.

 

Så gick Jack och jag bort till Stedesbacken och plockade styvmorsviol.

 


En krans av maskrosor som han envist försökte tugga sönder men den satt på i alla fall en liten stund.


Pratade med en av sommagästerna på telefon och så kom Sundsvallsborna till sin stuga.


Datafia och hennes Gubbe kom och hämtade mig vid fyratiden och vi åkte till Hammarstrand för att gå på hotellet och äta midsommarmat och det var trevligt att bli bjuden på det.


Hem och ner till badstranden så Jack fick springa och bada. Nu börjar det komma hjortronblommor faktiskt. Sedan gick vi bort till Sundsvallsborna och satt och pratade en stund.



En vacker kväll och när klockan blev tolv samlade jag på mig paljetter, pärlor och vackra stenar och vandrade bort till vättarnas underjordiska bäck och kastade det blänkande sakerna i vattnet och pratade med dom lite. Jag lovade att försöka rädda deras skog och bad om hjälp och beskydd för kommande år.


 

Det var nästan inte mörkt när jag gick hem och eftersom det för en gång skull var molnfritt så var det nog ljust hela natten men jag stannade inte upp längre än till efter ett så jag vet faktiskt inte.


Så blev min midsommarafton och det var varmt 10 grader när jag lade mig i natt. Det har det inte varit ens på dagen på hela våren och sommaren (Det vi kallar sommar).

Nåja, kära vänner. Ha en fortsatt trevlig helg. Jag har planen att jag ska bada bastu ikväll och kanske, kanske doppa mig i sjön. Det lär väl vara mer än 9 grader nu i alla fall, kanske 12. TuppOla kommer och AMV och Gubben och hennes barnbarn så det blir nog ingen ensam dag.


Dagens ord: Ibland blir saker bättre än man tänkt även om det oftast är tvärt om.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards