Direktlänk till inlägg 29 juni 2015

JAG TRODDE JAG VISSTE EN DEL

Av Anita - 29 juni 2015 18:57

Jag trodde jag visste en del om naturen men ack så lite jag visste. Tre dagar med örtkurs visade mig det.

   

Härligt väder och med underbara trevliga människor.

Tänk så mycket det finns runt omkring oss som går att äta och så mycket nyttigheter och bot som finns i naturen. De värsta ogräsen är nästan de bästa som maskrosor. tistlar och kvickrot.


Blåbär är helt fatastiska. Vet du att du akut kan öka mörkerseendet om du äter blåbär några timmar innan du ska ut i mörkret. Att dom är sprängfyllda av vitaminer och olika saker som är nyttiga. Har ni tänkt på att blomklockorna smakar jättegott och är hur fina som helst att lägga i en sallad.


Enbusken är antiseptisk och möss hatar enris. Jag stoppar enris i häl där mössen vill in. 

Har ni sett dom små glänsande kornen man ibland ser på myrstackar. Det är kåda från en som dom dragit dit. Om man plockar dom kan man göra den mest fantastiska kådsalva.


Vet ni att daggkåpa gör huden elastisk och en rolig grej är att man kan stoppa daggkåpeblad i bhn för att få brösten att vara mindre slappa. Det ska jag minsann prova. Lite olja kanske man kan göra och smeta på gäddhängen kanske.


 

Jag har lärt mig att koka nässla till en gröt och lägga på värkande ställen tex min handled.


Blåskatarr finns det bot för. Åderbråck också.

Groblad vet väl alla att man kan lägga på sår. Framsidan tar bort inflammation och baksidan drar ihop och läker.

Dessutom lindrar och drar dom ihop åderbråck så det ska jag prova.


Styvmorsviolen är toppen för alla hudåkommor och jag ska göra massor med sådan salva för det är ovanligt fina och stora violer iår. Vet ni att man kan göra en jättefin och god marmelad av styvmorsviol. Det visste inte jag.


Jag kan fortsätta hur länge som helst men nu ska jag ut och plocka. torka till te, lägga i olja. göra salva och tinktur. Bäst att sätta igång innan latheten slår till.

 

På begäran ska jag berätta om tjockmjölk. Misslyckats har jag gjort men nu till slut tror jag att jag fått till det.

Plocka tätört och slå på ljummen mjölk helst riktig komjölk om man kan få tag i det. Låt stå i rumstemeratur i två dygn. Har den tjocknat har du lyckats och få till tätte och sedan är det bara att fylla på med mjölk eftersom men den ska vara ljummen. Den är inte syrlig som fil eller filbunke utan mild och seg så den nästan ramlar av skeden. Man smulade ner hårt tunnbröd och kanel och socker men det går ju lika bra med bär eller vad man vill. Kylskåpskall är den jättegod om man lyckats. Vi får se. Jag provsmakar imorgon bitti. Tror jag ska ha på lite blåbärsblommor istället för socker föresten.

Om det blir åska skär sig alltihop och blir till bara blött. Det var det som hände första gången jag misslyckades.

 

Nu äntligen blommar min trädgård.

Jag har stått och klyvt ved största delen av dagen men varit bort till Kinabror och tittat på när han försöker reparera sin brygga. Tror att han fått till det men det tog en hel dag.

 

Katten jag skulle få igår inte kommit ännu. Vi får väl se hur det blir.

Det har varit varmt och fint nu i två dagar och det här så härligt. Sundsvallborna som är några riktiga tuffingar har badat för fullt men jag har bara gått med fötterna i vatten än så länge.


Nere på min strand ser det förfärligt ut med trasig bryggor nedrasade stenar och förvuxet gräs. Det känns inte alls kul att börja göra något där. Nu är det veden och gräsklippningen som gäller.


Dagens ord: I naturen finns de mest fantastiska saker, synd bara att vi glömt bort det och köper dyra vitaminer på burk istället.

 
 
Dunsaluns

Dunsaluns

29 juni 2015 21:42

oj vad mycket intressant! En sån kurs skulle alla få gå.. Tack för tjockmjölksbeskrivningen, nu är det bara att hitta den där örten. Oh, tänk om jag skulle samla lite örter ändå.. Kan man torka groblad kanske?...
Det ser så fint ut med allt som blommar runt ditt hus, och stigen till Kinabror och bilderna mot vattnet, allt ser fint och mysigt ut..
Ha det bra!

http://dunsaluns.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bamse31

30 juni 2015 00:53

Välkommen hem efter kursen. Va roligt att du lärt dig en hel del som du inte kände till. Det där är kunskaper om naturen. Som borde förmedlas till alla barn i grundskolan under ämnet naturlära.
Det är tur att det finns folk som kan och vill lära ut allt vad naturen kan ge oss.
Själv har jag på senare år fått visst intresse för överlevnadskurser, där ju växtkännedom ingår.
Sa dom inget om almfrön å granskott, som är högaktuella nu?
Idag slog min ena pionbuske ut med mörkröda stora blommor,underbart vackert, å snart kommer den andra pionbisken med skära blommor också att gå i blom. Vi är lite före er härnere, men ni har allt det där fina kvar att vänta på!
Kramen.

 
Åke

Åke

1 juli 2015 09:18

Groblad och blåbär har jag någosådär koll koll på. Tack fär resten! Enriset ska jag ta med mig idag dit jag ska på födelsedagskals som fått en invarsion av möss sedan grannen satt in någon slags apparat... Klart tuffingar kommer från Sundsvall :) Fina dagens ord du bjuder på! Naturen har vi mycket att lära av... Härligt skrivet innlägg som vanligt och mycket passande bilder till :) En trevlig onsdag på dig.

http://www.nacka144.se

 
Åke

Åke

1 juli 2015 09:21

Nu ser jag månen när jag går tillbaka och studerar om dina fina bilder. Vackert!!!

http://www.nacka144.se

 
Annika

Annika

1 juli 2015 11:34

Jag tror att jag var en Häxa i mitt förra liv. För jag brukar läsa allt jag kommer över om vad olika växter kan göra för vår hälsa. Kokar i hop många olika drycker på än det en och än det andra. Men det gäller att vara påläst. Borde kanske oxå gå en kurs. Nu har jag kommit hem från ett riktigt hett Turkiet och det ser ut som att värmen följde med mig.
Kramen

http://www.badtant.bloggo.nu

 
TantGlad

TantGlad

1 juli 2015 12:02

Låte som en otrolig intressant kurs det där. Du får mer än gärna fortsätta undervisa oss om naturens egna mirakel.
Vet ju att blåbär är superbra.
Men sen fick jag lära mig lite nya saker åxo. Ja kunskap är alldrig för tung att bära.

Fin bild av ditt hus och din trädgård.

Kram från mig

http://tantglad.bloggo.nu

 
Göran

Göran

1 juli 2015 21:56

Vid mitt besök i storasysters stuga på midsommarafton konstaterade vi att tätörten åter växer på Armsjöns strand. I vår barndom bodde det en tant där som hette Vivan och delade med sig av täte eller Tätte eller tjockmjölk som det också kallades. Jag minns att vi då köpte mjölk på en bondgård i närheten och enligt min mormor var det bara på obehandlad komjölk man kunde tillverka "täte".
Minns också att jag åt den där "täten" med socker och ingefära på.
När jag blev lite äldre dök det upp något i butikerna som kallades långfil och liknade tjockmjölk/täte men riktigt samma sak var det ju inte...

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Soldansare

Soldansare

1 juli 2015 22:00

Tänk vad mycket det finns att ta vara på i naturen. Och vad synd att vi inte har vett att göra det. Tack för lektionen. :)

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
korpunge

korpunge

3 juli 2015 11:58

Ja nu finns det äntligen mycket kärlek och nyttigheter där ute i vår natur. Jag pysslade mycket med detta för ett antal år sedan.. gjorde både shampon, salvor och läppsyler och det var jätteskoj :) Ha en underbar fortsättning på sommaren ♥
Kramis

http://korpunge.bloggo.nu

 
zaq

zaq

20 juli 2015 11:30

Till tätn ska det vara malen ingefära ;-) tätn minss jag sen barnsben, har provat göra för många år sen, men som så mycket annat så kommer det i glömska... Mormor och Farmor kunde, om mamma gjorde själv också minns jag fakritskt inte, men men.. Gott var det och slår "långfil" med hästlängder!

http://zaq.blogg.se

 
Ingen bild

Nadja

2 september 2015 12:19

Har provat en del olika kurer mot åderbråck. Jag har bland annat <a href="http://aderbrack.org/">läst här</a> om att tabletter med diosmin eller hästkastanj ska vara nästan lika effektivt som stödstrumpor som jag provat innan. Vet någon hur groblad är i jämförelse?”

 
skogsnuvan

skogsnuvan

3 september 2015 11:11

Nadja Jag har också åderbråck och nu när jag gått på örtkurs Jag har gjort grobladsalva och daggkåpsalva och röllika ska också vara bra. Jag har inte gjort klar röllikasalvan och inte provat dom andra men jag ska göra det. Hoppas att något fungerar.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards