Direktlänk till inlägg 10 augusti 2015

MIN NYA SÄNGKAMRAT

Av Anita - 10 augusti 2015 20:15

Min nya sängkamrat är slank och snygg och har de grönaste ögon jag sett. Han är glad och sprallig och väldigt kärleksfull och rar.

Matfrisk är han också och inte det minsta kräsen och det uppskattar jag. Han äter allt med god aptit. 

Han är sällskaplig och social och vill vara med överallt.

När jag lägger mig på kvällen gör han det också och väcker mig inte på morgonen utan ligger nära tills jag vaknar.

 

Nåja synd att han är en katt för en man med de egenskaperna kanske jag kunde leva med ett tag.

Katten Morris har varit hos mig i en månad nu och vi gillar varandra.


Inte är han som bastukatten Oskar men han var ju unik.

Tänkte att jag aldrig mer ville ha någon katt för ingen skulle vara som Oskar men jag har kommit på att även om dom är väldigt olika så gillar jag min nya katt. hans lekfullhet och sprallighet och ungdomliga humör.

Katten Morris har funnit sig väl till rätta. 

 

Nu är det bara att få honom och hunden Jack att bli vänner. Dom är rätt nära varandra nu. Som ni ser är dom båda unga och glada så det kommer nog att bli bra så småningom.

 

Idag åkte Kinabror, AMV, Gubben och jag till Östersund för att gå på Jamtli. Glad och livad var jag och vädret var fint. Skulle hämta ut mitt pass också för hade fortfarande hopp om att jag kanske skulle få fara på utlandsresa nästa vår. Hoppet är ju det sista som dör. Upptäcker att mitt kylskåp har gått sönder. Jajamen så var det med det. Först trasig bil och sedan kylskåp. Kan inte hjälpa att jag blev lite nedstämd. Borde förstått att den resan aldrig skulle bli av. Varför tro något annat.


Nåja, vi gick på Jamtli AMV och jag och gubbarna for på Jula. Olika intressen minsann. 

Vi tittade på kopian av Håsjö kyrka och den var väl ganska lik men det fattades en hel del. Han som gjort sniderierna  hade visst dött så det blev inte riktigt klart. 


 

Tänk att jag är så gammal att jag med nostalgi i hjärtat minns höhäjsor och hur man körde hästräfsa med  och lastade hölass.

 

Tänk att jag minns lukten och känslan fast jag var en liten tös då. Det finns liksom kvar i hjärtat precis som de fina och snälla fjällkorna. Tänk att nu finns det bara på museum och jag är glad att de barn som kommer dit och tittar och lever med får vara med om att se hur det var för det var så speciellt och naturnära.

 

Minns skällkon Lunda som såg ut precis som den här.

AMV och jag fikade och gick omkring i timmar och vi hade kunnat stanna där länge men till slut fick vi ge oss och åka tillbaka mot Bräcke. Vi stannade och åt mat och tog en promenad ner till Bräckes alldeles egen glassbar med den ljuvligaste glass man kan tänka sig.

 

Ja kom då hem med ytterligare några nostalgiska tablettaskar. Minns ni Salmiak och Salt i Sol.

 

Hade ett litet hopp om att kylskåpet skulle gått igång och börjat fungera men icke sa nicke. Lika trasig och varmt som imorse så det hoppet var ute.

'

Så den trevliga dagen slutade med trasigt kylskåp och nya jävla utgifter.


Dagens ord: Tänk att man aldrig får vara riktigt glad.

 
 
Ingen bild

Liliann

10 augusti 2015 21:00

Trist med trasig kyl, kan tipsa om blocket och en köp och säljgrp på FB, dyker upp lite nu å då! / kram

 
Soldansaren

Soldansaren

10 augusti 2015 21:08

Här har telefonen gått sönder så jag har blivit tvungen att köpa en ny. Jag som var så glad att jag äntligen fått ihop lite pengar på sparkontot, nu gapar det tomt igen. Inte tycker jag att det är särskilt kul att få en ny telefon heller. Den andra dög bra. Dessutom har jag slagits med datorn i kväll så jag känner mig alldeles slut. Blev inget blogginlägg idag heller. Och inte har jag någon söt liten katt som kryper ner i sängen hos mig heller.
Kramar från gnällkärringen i Närke.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
TantGlad

TantGlad

10 augusti 2015 21:17

Katter är underbara djur. Alla har sina egenheter.
Nämen så trist med kylen då.
En olycka kommer sällan ensam säger dom. Först bilen och nu kylen.
Nä, nu får du sätta ner foten för eländet vännen. Så här kan du ju inte ha det.

En kvällskram kommer här.

http://tantglad.bloggo.nu

 
Ann

Ann

10 augusti 2015 21:25

Hej Anita!! Jag tänkte direkt när jag läste ditt blogginlägg, att du ska givetvis kolla på olika säljsajter!! Vet flera som köpt fräscha, fina kyl- och frysar m m för lite och ingenting! Ser att Liliann härovan tipsat detsamma! häng inte läpp för det nu, det är klart att Du kommer iväg på Din resa! Lyckliga Morris som fått komma till dej och paradiset Fisksjön!!

http://dansann.blogg.se

 
Dunsaluns

Dunsaluns

10 augusti 2015 22:08

åh, vad roligt med en ny "familjemedlem". Han och hunden kan nog bli goda vänner så småningom. Vi kanske också snart får nya "familjemedlemmar" om det går enligt planerna, de är bjurholmshöns, en gammal svensk ras, sådana raser har de på jämtli, för jag har sett att det är möten där ibland. Jag har aldrig varit dit, men det verkar vara väldigt fint! Hoppas det kommer en god fe och fixar problem med bil och kylskåp åt dej, sånt där är ju aldrig kul. Ha det bra!

http://dunsaluns.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

10 augusti 2015 22:40

Det är så trevligt att du fått en ny sängkamrat! Nu har du någon att prata med när alla sommarfåglar flugit sin kos.
Men det var trist med kylskåpet, kan det inte bara var termostaten som gått hädan. Det kostar i så fall inte så mycket att få en ny insatt?
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Staffan H

Staffan H

10 augusti 2015 23:24

Vad trist med kylskåpet! Hoppas att du hittar ett till överkomligt pris. Gott om tips har du i alla fall fått ovan. Härligt att se bilderna på hässjat hö mm. Det var ju inte så länge sedan det var en vanlig syn och jag tycker nog att det såg trevligare ut än dagens inplastade jättebalar.

http://staffanhuss,wordpress.com

 
tant Hannele

tant Hannele

10 augusti 2015 23:44

Nostalgi!

http://hannelesparadis.blogspot.se

 
Åke

Åke

11 augusti 2015 00:15

Fy så tråkigt med kylskåpet. Gläds åt att studera dina fina bilder med de trevliga berättelserna.

http://www.nacka144.se

 
Spanaren

Spanaren

11 augusti 2015 07:22

Grattis till Morris *mjau*
Först så fick skador då jag skulle upp ur ett parkeringsgarage. Det kom en bil i full fart och jag blev så rädd för att det skulle smälla så jag tog staketet istället. Sedan så pajade kyl/frys (en enda pelare). Bilen vill de ha en hel vecka för att fixa plåtskadorna. Det känns surt och väldigt surt. Fina nostalgiska bilder med kor, hö och tablettaskar. Hoppas att djuren snart är överens och det verkar inte vara långt bort som du själv säger/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

11 augusti 2015 17:00

Är så glad att du och Morris verkar ha funnit varandra :) Det är klart han inte kan jämföras med oskar... han är ju en alldeles egen individ med alldeles egna egenheter!
Ja, vem mins inte barndomens höskörd... slitsamt, men ändå sitter det som ett ljuvt minne i hjärtat.
Och de gamla tablettaskarna... mina favoriter... de här och zigzag... minns du den?
Trist med kylskåpet... alltid är det nåt... suck...
Önskar dig ändå en god fortsättning på veckan!

http://ankistankar.blogspot.se

 
Ingen bild

Bamse31

11 augusti 2015 18:16

Jag fick komma hem idag, så nu ligger jag i sängen hemma å skriver på min ipad. Men din hane har det mera förspänt än jag. Jag har ingen att spinna för längre. Annars känns det skönt att vara hemma igen.
Kom litet efter med läsandet av dina inlägg sista dagen, för surfkontot tog slut å skärmen😢 blev svart.Tänk att få vara katt hos dig! Något att öninför nästa liv! 😍
Det där Jämtli låter intressant för ja är intresserad av hur folk levde förr, å jag har många minnen om det lantbruk som fanns före det sista stora kriget. Har t. Ex upplevt hur man på en gård tröskade med slaga. Att gå på Jula är förstås också kul, men jag har ju både Jula å Claes Ohlsson hemmavid.
Förstår att ditt trasiga
Kylskåp ställer
till med förtret. Vi som inte bor i obygden har mycket lättare att komma över ersättningsprylar snabbt å billigt med korta transportsträckor. Du har det betydligt svårare! Så jag hoppas att du löser problemet.Kram

 
Annika

Annika

11 augusti 2015 20:52

Nämen sååå tråkigt att din kyl pajade. Förstår att du är kär i den söta Morris. Den ser lite misstänksam ut då han kikar på Jack. Hoppas att de snart blir riktigt goa vänner.Trevligt med en utflykt i alla fall.
Kramen

http://www.badtant.bloggo.nu

 
MiaMIaMIa

MiaMIaMIa

11 augusti 2015 21:30

Om du behöver prata med någon! Hör av dig redan i dag!

Hör av Dig till mig med en liten kommentar i detta inlägg med att jag ska kontakta Dig, jag finns för Dig om Du behöver hjälp med något, prata, stöd mm. Vet själv av egen erfarenhet hur hemskt det är att inte ha någon att prata med om man t ex råkar ut för misshandel, kränkning, hot, förtal, mister ett barn eller annan anhörig. Samhället har ju inga resurser att hjälpa till med och man blir bara lämnad ensam. Det är lite lättare att få hjälp om man är missbrukare eller flykting, men alla är ju inte det, och många kanske vill komma vidare i livet men orkar inte själva. Som sagt kommentera detta redan idag så har Du en bra vän som kommer att ställa upp för Dig. Tar inget betalt om det är via telefon, mail eller chatt, men kanske lite om jag ska göra större jobb mm åt Dig, men det kan vi prata om senare, vet av egen erfarenhet att för många räcker det att få prata med någon då och då och inte ha allt inom sig.

Det är för hemskt att inte vården i Sverige har tid och resurser längre att hjälpa en vanlig skötsam person som råkat illa ut, det borde vara deras jobb, men som sagt det är jobbigt om man är ensam, men jag ställer gärna upp och hjälper Dig så skynda Dig att kommendera detta nu så hörs vi inom snar framtid. Ha en trevlig kväll

/Mia.
/mia2@home.se
/miamiamia.bloggplatsen.se

http://miamiamia.bloggplatsen.se

 
Korpunge

Korpunge

12 augusti 2015 11:43

Vilka minnen som kom för mig nu när jag såg dina bilder. Underbart!
Får se till att ta mig en tur på Jamtli jag också vid tillfälle.
Trist med kylskåpet, hoppas du kommer iväg i alla fall på din resa.
Ha nu en fin onsdag
Kramis

http://korpunge.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Av Anita - Tisdag 5 mars 13:00

  Nästan lika lat som katten har jag varit sista veckan. Kinabror och jag har tittat på skidskytte och det har varit mycket sånt. Jag gillar ju inte sport men just skidskytte och Vasaloppet vill jag titta på.   Vasaloppet föresten är ju något ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards