Direktlänk till inlägg 16 augusti 2015

PATTAR OCH PIASAVAKVAST

Av Anita - 16 augusti 2015 08:33

 

Nu undrar ni förstås vilket tok det ska bli och vi kommer till det så småningom men det gäller att börja i rätt ordning annars blir det struligt.

Börjar med fredagen då.

När man vaknar till sol och värme förvandlas världen helt plötsligt till något helt annat. När man nästan gett upp hoppet om att det ska bli någon som helst sommar står man där med kortärmat och bara ben. 


När värmen kommer så slår blommorna ut.

 

Jordgubbarna lyser röda och fjärilarna börjar fladdra. Innan har man knappt sett en enda fjäril. 

 

Plötsligt doftar det av grönska och blommor och svalorna som tystnat börjar kvittar igen och göra dykningar mot marken och upp igen.


Kinabror och jag gör som vanligt. Vi far till Hammarstrand och handlar och äter lunch.  Sedan packar jag min badkorg och går ner till bryggan med bok och lite dricka och ligger där och njuter. 

Så kommer PappersBeda med Grisnäsan Bob som ska vara hos mig till natten. Han kastar sig genast i sjön förstås.

Så tar jag med honom och går bort till Kinabror så han får leka med Jack och som dom leker.


Tala om lyckliga hundar. Dom badar och simmar och jagar varandra och är helt galna. Kinabror och jag fikar och tittar på och så gick den dagen.


Vecka 28 skulle man börjar renovera vår väg men dom har naturligtvis inte kommit men under över alla under igår dök dom upp. Också en oväntad sak.


Jag gick bort till Kinabror för att fika lite på förmiddagen och han hade precis rökt fisk så jag satt där och mumsade när DansBritt ringde och stod hemma hos mig.

 

Hon hade haft samma tänke som jag. BRYGGHÄNG hela dagen. Så blev det. Vi fikade hos Kinabror och sedan gick vi alla bort till mig och åt grillad kyckling och potatissallad som DansBritt haft med sig. Tänk så underbart  med sol. Tänk så humöret går rakt upp i topp bara för lite sol och värme. Vi låg där på våra filtar som paddor och pratade och skrattade och nu kommer vi till pattar och piasavakvast.


I förra inlägget pratade jag om att om man kunde få en blyertspenna att sitta kvar under bröstet skulle man fortsätta att ha bh och DansBritt sa glatt att hon lätt kunde få en piasavakvast att sitta kvar under brösten. Jag som såg det framför mig skrattade så jag inte kunde sluta när jag tänkte på hur det skulle se ut.


Människan är ju en baddare på förnekelse och jag då som trodde att jag skulle behöva böja mig för att få en blyertspenna att fastna var tvungen att gå till bevis och det är klart att vi hittade en penna och den försvann under mina pattar och blev kvar. Jaha ja men som den tjuriga kärring jag är så får dom väl hänga där och dingla utan bh i alla fall. Vem bryr sig.

 

Vi gick i vattnet bort till badstranden som vi säger vi laskade och gick omkring och det var varken broms eller mygg och trollsländorna som också lyst med sin frånvaro hela sommaren började flyga omkring. Katten Morris gjorde ett litet misstag och råkade ramla i vattnet när han skulle jaga småfisk men en katt kan tydligen simma även om den aldrig tränat förut. Oj så liten och mager han blev när pälsen var blöt.


Vi fick för oss att vi skulle bada bastu och värma vatten i värmaren och tvätta oss med för vi var för fega för att kasta oss i sjön. Någon värme i sjövattnet var det ju bara inte.  

Se så härligt Vattnet lugnt och trots att det började vara kväll så var solen varm och skön. Vi tömde över oss vatten i lagom värme från värmaren och stod där på bryggan och körde vår egen variant av bad.

 

Så stannade vi där tills solen gick ner och kunde bara konstatera att det varit en helhärlig dag.

Jag som är pensionär har bestämt mig för att helgerna ska jag bara vara lat och verkligen känna att jag är ledig. Det kunde man inte när man jobbade för då skulle man ju göra allt man missat under veckan på helgerna.

 

Så gick solen ner över en fantastisk dag i paradiset Fisksjön. Jordgubbarna mognar nu eftersom och är söta och goda och blåbären finns det fullt av fast jag inte plockat några ännu men det ska väl bli. 


Dagens ord: Solen förvandlar livet och tyngdkraften förvandlar pattarna.

 
 
Soldansare

Soldansare

16 augusti 2015 20:13

Vilka härliga sommarbilder tack för dem. Och tack för ett gott skratt när jag läste din titel och dagens ord.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Göran

Göran

16 augusti 2015 22:36

Gillar din humor! Min mormor hade egenheten att hon gärna travesterade talesätt och gamla uttryck. Ett av dem jag minns kanske allra mest är; "Ett gott skratt förlänger käften". Livet brukar man ju annars säga men jag gillar mormors variant bättre. Hon hade säkert också skrattat gott åt dagens blogg!
Jag bjuder föresten på ännu ett av hennes paradnummer; "Vi ska ju alla dö en dag, bara vi får leva och ha hälsan!"

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
Annika

Annika

17 augusti 2015 09:40

Du kan verkligen njuta av allt det vackra och även förmedla detta till oss. Humor är en viktigt krydda i livet och du har massor av den. Jag måste erkänna att jag just nu sitter med en penna under bröstet. Kan ju bara testa på det ena då jag har ett fejkat bröst efter min cancer. Problemet är nu att jag behöver bara en BH på den ena tutten...hur gör man då? Äsch skit samma, solen skiner och vi har äntligen fått sommar. Bättre sent än aldrig.
Kramen på dig.

http://www.badtant.bloggo.nu

 
TantGlad

TantGlad

17 augusti 2015 21:53

När jag läste rubriken tänkte jag.......Nu jäklar är bäst man tar tag i nån bänk eller nåt annat så man Inte ramler omkull.
Det här ska bli kul att läsa. Och det var det.
Alltid lika trevlig och skojig mysig läsning. Du ÄR sååå naturlig. Du skriver Värkligen från hjärtat. Man blir hjärteglad av att läsa dina inlägg. Din härligt sköna humor. Fina skojiga namn på alla.
Du är bara för mysig.

Ja sommaren är här. Hoppas den stannar för alltid. Jag kan GÄRNA hoppa över vintern. Men jul vill jag behålla.

Ha det gott med alla , och njut av sommaren.

En kram från mig

http://tantglad.bloggo.nu

 
Ingen bild

Bamse31

18 augusti 2015 00:56

Ja se tjejer..! Eller gamla kärringar, som du ibland vill förfäkta att ni är! Prata om hängbröst som måste hållas uppe av ett kvastskaft! Jag har en bättre lösning: kasta dom över axlarna bär dom som ryggsäck!😄 Nu tror jag ändock att ni har överdrivit ordentligt om behovet av stödpinnar å dylikt.
Önskar att jag kunde få vara däruppe å få del av allt du beskriver ( även brösten😜) Det är, som du å dina foton beskriver, den idealbild av din livsmiljö som jag skulle vilja uppleva.
Här sitter jag i mitt radhus med " rustning" på överkroppen å får inte bada. Bara duscha, å de är ju väl det..
Jag vet inte hur pass varmt du har det i bastun, men värmer du upp den till 100 grader å sitter i den värmen en stund, så.känns det ljuvligt att krypa ner i sjön sedan, jag lovar...
Skojigt att hundarna leker fint med varandra å visst kan katter simma. Vi hade en katt som följde md oss till Fjällbacka en semester.
Vi åkte båt ut till en ö. Katten satt längst fram i fören iförd koppel med lång lina. När båten närmade sig lan, hoppade katten men linan till kopplet bromsade hennes ansats så hon hamnade i vattnet å blev en väldigt ynklig varelse. Hon var sysselsatt hela dagen med att slicka bort saltvattnet.
Du r en fin tisdag också så passa på å njut å släpp getterna fria. Kramen.



Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards