Alla inlägg den 20 september 2015

Av Anita - 20 september 2015 08:32

 

Nu när jag suttit och betalat räkningar och ser att det minsann inte blev mycket över till mat och annat  sedan min pension blev sänkt kan jag inte låta bli att tänka.


Det finns alltid en oro att bilen ska gå sönder eller något i huset paja eller att någon tand ska gå sönder för det finns inget som helst utrymme för sådana saker. Inte finns det något att dra in på heller längre. Jag varken röker eller dricker eller handlar kläder eller åker på utlandsresor men va faan.

När man ser de stackars flyktingarna vandra mellan länderna utan mat och vatten bärande sina barn. Då kan man inte annat än förstå vad fattigdom är. Då förstår man hur rik man egentligen är som har tak över huvudet, rent vatten att dricka och mat att äta. Det viktigaste finns ju.


Trots alla har jag ju allt egentligen. Frysen full med bär. Potatis och saft och sylt i källaren. Åtminstone snart har jag det. Potatisen är fortfarande kvar i marken men ska väl upp i veckan.

.

En rikedom är det ju att ha många snälla vänner som säkert hjälper till om det skulle bli kris.

Det ordnar sig väl så jag är inte fattigare än att jag skickar en slant till de stackarna som lider.

Jag förstår inte varför EU och sådana här som har pengar och makt inte sätter stopp för sådana här vansinnighetskrig som bara verkar bli värre och värre. Ondskan breder ut sig mer och mer och man blir riktigt rädd. Var ska det sluta.


Nej nu slutar vi med det här skrivande. Det finns så många som skriver om eländet i världen så jag tror jag håller mig till det lilla och hur det är att leva här i skogen och nära sjön.

 

Nu är det fulväder och har varit så i ett par dagar.

Fredagen var det uppehåll från och till så jag åkte till DataFia och vi gick på en promenad genom byn. På sjön hade svanarna i massor landat för att äta sjögräs som dom alltid gör på hösten och fåren gick i hagen och tuggade så det hördes. Doften av häst är starkare nu när det är fuktigt.


Vi åt lunch och sedan åkte jag till Kälarne.

Blev sittande på macken en stund och pratade med karlarna som alltid häckar där.

Hämtade ut mitt nya körkort och funderade över varför man alltid blir så ful på såna kort.

Pratade med några tanter. Det är snart dags att börja med vattenjumpan snart.

Handlade och vips hade så gott som hela dagen gått. Konstigt att tiden liksom rusar fortare och fortare.

Något bastubad blev det inte för nu regnade det som sjutton.


 

Igår satt jag och såg på "godmorgon Sverige" och Ernst var där. Han har tydligen skrivit en bok nu. Den skulle jag vilja läsa. Jag gillar honom även om han ibland blir lite för fjantig men vem blir inte det ibland.

De flesta karlar fnyser när man nämner honom och blir riktigt förbannade. Varför?


Nåja dagen vandrade på. Jag gjorde pickles av min sqwash och sedan kom TuppOla och jag fick älgkött. Vi gjorde lite mat och i samma veva kom fd svägerskan och hennes man och dom hade med pizza så vi satt där och mumsade ett tag,pratade och fikade.

 

Det blir fort mörkt nu och björkgubben titta förvånad ut och undrar vart sommaren  tog vägen.

 

Det blir fort mörkt om kvällen och storugglan sitter i björken och hoar. Den tar förhoppningsvis mer sork och möss än vad nya lilla katten gör. Han har lite problem med koncentrationen så jag har bara sett att han tagit två små möss under den här tiden han varit här. Nåja han är väl för ung ännu och vill bara leka och vem vill inte det. Kanske blir han inte någon sådan råttjägarkatt som min förra Oskar var men huvudsaken är att han är snäll och det är han minsann.


Önskar er alla en trevlig söndag. Kinabror och hunden Jack kommer hem ikväll efter sitt besök i Skåne och det känns bra. 


Dagens ord: Bättre rik och frisk än fattig och sjuk.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards