Direktlänk till inlägg 11 oktober 2015

SOM ETT TRÖSTANDE TÄCKE

Av Anita - 11 oktober 2015 07:53

 

Veckan fortsatt på samma klater och skitsätt. Torsdag for jag till FD Grannen och försökte reda ut ett trubbel med en betalningspåminnelse. Ringde i flera timmar utan att få någon ordning. Ni vet ju hur det är "Var god Vänta" Tack för att du väntar" Handläggare gått hem för dagen." Tänk att det är alldeles omöjligt att komma fram på telefon nu för tiden. Men.......Grannen hinner ju ringa 7-8 gånger och tjata. Inte gjorde det humöret bättre minsann.


Hos Kinabror har det blivit ombyte på gäster. Hans kompis åkte hem och istället kom Broder B.

Fredagen hände något bra. Mustachen kom till mig och sa att jag skulle sätta igång värmepumpen och under över alla under. Helt plötsligt började den fungera igen. Då började jag skymta ljuset i tunneln.


Så åkte Kinabror och jag iväg och åt lunch i Hammarstrand tillsammans med Broder B, SnickarMagnus och Rosenknopp.

Kinabror och jag åkte och satt ljung på mammas grav och ljus på pappas. Pappa skulle ha fyllt år.

 

Sedan hjälptes Kinabror och Broder B åt med att dra upp båtarna på land. Det känns alltid skönt när man börjar ha gjort klart utomhus.


Igår började älgjakten för andra omgången i år och det var en sån här dag som det blir på hösten. Lugnt, tyst och mulet men inte så kallt så man fryser om man bara är ordentligt klädd. När jag är ute och stökar och städar i trädgården känns det som om naturen är som ett tröstande täcke och jag försöker låta bli att tänka på allt skit som finns runt omkring mig.

 

Nu börjar rönnarna få sin röda färg och mitt på gården står det en rönn. Man sa förut att rönnen skulle skydda mot trollen och jag har en hel rönnskog på tillväxt så trollen håller sig borta om än inte andra olyckor.


Datafia kom och drack morgonkaffe och så kom PapperBeda och hennes sambo och lämnade Grisnäsan Bob. Han ska vara här en vecka medan dom roar sig i Kroatsien.

 

Kinabror kom med Jack och naturligtvis började hundarna leka och bada och vi gick strandvägen bort till Kinabrors hus så dom fick kuta av sig värsta energin.

 

När Bob och jag kom hem igen gjorde jag lasange som vi syskon skulle äta tillsammans lite senare.

Resten av dagen lekte jag med Bob och rensade ur rabatter. Katten Morris höll sig på avstånd.


 

Så kom killarna och vi åt middag allihop. Så då var vi samlade alla syskon och det är roligt.

 

Som vanligt sitter dom med sina telefoner.

Sedan kom Datafia och mannen och SnickarMagnus på kvällsfika. Så hade ännu en oktoberdag gått.


Jag försöker förtränga alla tråkiga saker som besiktning, trasig bil och värken i höften och handen och alla andra små förtretligheter som det tyckts vimla av. Inte blev jag gladare av att vakna i morse och se att värmepumpen slutat fungera igen. Den glädjen blev kort så det var bara att börja elda i köksspisen. .


Nu gäller det att ta en dag i taget och hoppas att allt krångel ordnar sig undan för undan.


Katten jagar ekorren, Pärskikorna jagar småfåglarna och grisnäsan Bob jagar katten. Det är ett herrans liv så här på morgonen. Jag jagar hunden och skäller på honom. Behöver nog en kopp kaffe till känns det som.


Dagens ord: När dimman lättar kommer kanske solen fram, åtminstone någon liten glimt som tröstar.

 
 
Leva-Kerstin

Leva-Kerstin

11 oktober 2015 08:55

Godmorgon på en söndag!
Har aldrig hört att rönnen skyddar mot trollen. Så hemskt, hos oss växer inga rönnar :)
Ja, dess mobiler, visst är dom bra men usch så tråkigt att de sitter där och trycker istället för att vara sociala när man träffas.
Ha det gott idag
/Leva-Kerstin

http://www.steeperz.com

 
Staffan H

Staffan H

11 oktober 2015 10:34

Naturen har en förmåga att stötta och få en att bli på bättre humör när saker och ting inte går som man vill. Det är allt tur att den finns. Enligt den forna tron, var rönnen helgad åt Tor, så förutom att den skyddar mot onda troll, skyddar den även mot åskans eventuella härjningar.

http://staffanhuss,wordpress.com

 
Bengt

Bengt

11 oktober 2015 12:03

God söndag! Numera sätter jag på förstärkaren och lägger ifrån mig telefonen så jag kan företa mig något annat.
Med den naturen och två underbara hundar så skall det väl gå bra och förtränga besvärligheter och värk.
Tack för bilderna. Kram från Bengt

http://bengtalfred.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bamse31

11 oktober 2015 12:12

Det var värst vad du är uppe tidigt en söndagsmorgon å skriver blogg! Själv vaknade jag sent efter en dålig natt med halsbränna pga att jag satte i mig för många hemlagade biff Lindström i går kväll.
Noterade ett nytt namn i din blogg - Rosenknopp. Djur eller människa? Trevligt att du hade bröderna samlade hos dig även om mobiltrafiken störde samvaron. Stackars Morris som hade två hundar efter sig! Undrar om du har glapp i elsystemet vid värmepumpen eftersom den går ibland å sen plötsligt slår av. Undrar hur Mustaschen kunde veta att pumpen skulle gå igång?
Du lär få fint väder idag med högre värme än oss i Sthlm. Kram å ha det så bra.

 
Ingrid

Ingrid

11 oktober 2015 13:24

Så där ser det ut när vi träffas också, jag och barn och barnbarn. Alla sitter och knappar och har uppmärksamheten riktad på mobilerna i stället för på varandra. Nog är det en konstig utveckling! Och jag ska inte alls förhäva mig, för jag pillar på mobilen då och då jag också.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
TantGlad

TantGlad

11 oktober 2015 19:07

Trist när alla sitter och knäpper på sina mobiler.
Tycker ALLA gör det i dag. Glor ner i mobilen .
Visst får man vänta lääääääääänge då man ska ringa om nåt viktigt . Man behöver som "arbetare" ta en dag ledigt då , för att sätta sig , och ringa viktiga samtal.
Fixa med kaffe, mackor å mat kan åxo bli nödvändigt för som sagt..........då kan manbli tvungen att sitta länge i luren.
Nä nu Äre kväll, och jag är supertrött.
Ha det gott!

http://tantglad.bloggo.nu

 
Karin

Karin

11 oktober 2015 22:19

Imorgon ska du fint och soligt väder enligt Nils, meteorologen på TV. Nils är min nya favorit!! Rönnar är så fina! Här nere har vi också mycket Oxel, så liknar rönn, med röda bär. På långt håll är de ganska lika.
Kramar och en fin vecka!
Karin

http://pixelmojan

 
Annika

Annika

12 oktober 2015 10:16

Du ska se att nu har du gjort bort att tråkigt skit så nu kan det bara bli bättre. Rönnen är så otroligt vacker på hösten men tyvärr har vi ingen på vår tomt så nu kommer väl trollen och jäklas med mig istället.
Ha en fin Måndag och hoppas att allt ordnar till sig.
Ha en fin Måndag.
Kramelikram

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Soldansare

Soldansare

12 oktober 2015 19:36

Jag kan också känna att man liksom är skyddad av naturen på höstarna. Inbäddad. Dessutom har jag en rönn utanför såväl jobbet som hemma, så det är tryggt och bra. Men jag hoppas verkligen att du får ordning på värmepumpen för frysa är det inget förmildrande med alls. Kram på dig!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Korpunge

Korpunge

12 oktober 2015 20:17

Jag gjorde för ett tag sedan en stjärna av rönn. Ska fota den och lägga in vid tillfälle. Jag känner i alla fall att den fungerar och ger skydd :)
Ledsamt med värmepumpen. Hoppas verkligen det blir ordning på den.
Kram

http://korpunge.bloggo.nu

 
Åke

Åke

14 oktober 2015 04:19

Finns inget värre när saker man vill ska fungera börjar krångla... Det här med telefoner börjar synas varstans... Nu sitter jag väl själv, men försöker avstyra mer och mer. Så tråkigt att kameran strejkade vid norrskenet men du har upplevt det :) Min kloke lillebror sa en gång när kag frågat om han fotat, jag tror det var en konser... Nej jag vill minnas på bästa sätt. Och han har nog rätt där. Och det fick jag åter bevis på i söndags. Vi syskon städar ur mors lägenhet och då dök min systers bröllopsfilm upp. Som jag inte kommer ihåg hur bröllopet gick till därför jag stod bakom filmkameran... Jag fick tänka till vilken kyrka det var från men då minns jag att jag var ned en lördag till helgmålsringningen före och spelade in kyrkklockorna som jag lade till före och efter med text o så... Jag har min kusins bröllop som ett stort utropstecken också, där var jag tillfrågad att filma också... Man är så inne i allt det tekniska att man glömmer bort bad som visas i verkligheten. Och likadant är det med norrsken, man flyttar kameran, ställer in tiden respektive bländare letar motiv så bra som möjligt... Man glömmer bort det verkliga.

http://www.nacka144.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards