Alla inlägg den 2 december 2015

Av Anita - 2 december 2015 09:26

 

En kväll tog jag på pannlampan och körde sparken bort till Kinabror. Det gick elegant och fint fast det var mörkt. Skulle jag gått på blankisen vet man inte hur det slutat. Det är svårt nog med halkan när det är ljust.


Sparken är en vidunderlig grej. Man kan frakat varor och ved på den.

Man kan sätta sig och vila om man blir trött.

Det finns till och med sparkar där man kan fälla ner hjul så man kan köra när det inte är is eller man har sandat på vägen. För äldre är den mycket stadigare än en rullator när det är vinterföre.


Man kan tokåka fort på sjön och frakta fiskegrejorna på den och sitta där ute och pimpla utan att behöva släpa med sig en massa.

När barnen är små kan man sätta på en sparklåda och skjutsa dom i. Jag har ett svagt minne av hur härligt det var att ligga nerstoppad i fårskinn och titta på himlen och höra medarna rassla mot isen.


Man kan sätta ihop flera sparkar och göra ett sparktåg och susa nerför backarna med skrik och skratt. Minns när vi åkte nerför bräckabacken i full fart. Tur att det var lite trafik då.


Tomten kan komma på spark och ha säcken på sitsen.

Blir det en dålig sommmar kan man strunta i att sätta ut trädgårdsmöbeln och nöja sig med att sitta på sparken och känna solen värma.

Man kan köra ikapp med sparkar. Det gjorde vi ofta förut.

En en del sätter till och med motor på sparken och drar iväg.

Så härmed: Ett fyrfaldigt leve för norrlands hjälp nummer ett. SPARKEN Hurra hurra hurra hurra.


Nu är det väl dags att berätta om veckan som varit. Helgen gick fort. Kinabror och jag åkte till Bräcke på lördagen mitt på dan. Blötsnön vräkte ner och jag var glad att jag slapp köra..

Vi stannade till hos AMV och Gubben och frampå eftermiddagen for vi till Hunge på julbord. Där träffade vi TuppOla och hans fjälla och vi åt så vi var alldeles för mätta som vanligt. Sedan for vi till TuppOla och fjällans sportstuga och drack glögg och så tillbaka till Bräcke där vi låg över. En trevlig helg.


Söndagen hem.

Hunden Jack är så förfärligt rädd för katten och katten gör allt för att reta honom. När han gick ut i snön för att slippa katten var han nog på ett hiskeligt humör för då tog han och dängde upp tomten jag hade gjort.

Han åt upp näsan och tog tomteluvan och busade runt och fick labbefnatt.

 

Inte gick det att få stopp på den hunden inte.

 

Han bara busade på och det krävdes att Kinabror verkligen höjde rösten för att han skulle släppa.

 

Igår var Kinabror och jag till Östersund. Vi hämtade upp SofiePropp och for iväg för att kuta i affärer, en sysselsättning som jag inte gillar så där vidare och trött blir man. Mina gamla åderbråcksben och min höft värkte så när jag kom hem lade jag mig på soffan och orkade inte ens packa upp mina påsar.


 

Det är i alla fall skönt att se att det är ljust på min gård nu till och med i gammelstugan. Som ni ser så är det lite snö men inte så att jag är riktigt förbannad. Jag har fått av det mesta av snön på bilen och köpte ett överdrag i stan så nu ska det väl bli slut på skrapande och sopande åtminstone på framrutan.


Idag har jag inga planer men oj så mycket det finns att göra inomhus men först ut och mata fåglar och dra hem soptunna och hämta post. Sådana vardagliga sysslor som också ska göras. Plocka disk och tvätta kläder. Ja ni vet, sånt som inte blir av när man är borta och ute på roligheter.


Dagens ord: När katten retar hunden hämnas han på tomten. Hoppas det inte är lika med oss människor för då attans blir det nog dåligt med julklappar iår. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards