Direktlänk till inlägg 23 december 2015

SONEN HAR ÄNTLIGEN KOMMIT

Av Anita - 23 december 2015 07:30

 

Sonen skulle hämtas på Sundsvalls flygplats så där 10 mil bort.

Klart att det skulle vara den absolut värsta dagen på hela vintern. Som tur var så körde Kinabror med sin saab med spritter nya dubbdäck. Hade det varit jag som kört med min bil hade jag nog vänt i Ragunda när jag kände hur förfärligt halt det var.


Glashalka, regn på hal väg och massor av trafik. Vindrutetorkare som gick för fullt och spolarvätskan luktade så jag blev illamående. Vi var tvungna att stanna så jag fick gå ut och andas. På vissa ställen var det dimma och mörkt förstås. Dessutom var flyget en och en halv timme försenad.


Han kom i alla fall till slut och på hemresan regnade det om möjligt ännu mer och var om möjligt ännu dimmigare och kolsvart förstås. Jag var helt förstörd när vi kom hem. Vilken tur att Kinabror finns.


Så kom en ny dag och vädret hade stabiliserat sig. Nästan all snö var borta. Solen har faktiskt lyst ett par timmar och jag tog en härlig skogspromenad men hunden Jack. Tänk att få sätta fötterna på jord istället för is och snö. Vilken lycka.

 

Jag vet att dom flesta vill ha en vit jul men jag njöt av barmarken.

Isen på sjön knäppte och sjöng. Bäcken ,som i vanliga fall är bottenfrusen den här tiden, rann och droppade och porlande så fint. Långt bort hördes en motorsåg och lite hundskall men annars var det tyst.


Ett hackspett, en ekorre. Solen gick ner strax efter 2. Enbuskarna vid stigen var ovanligt gröna och doftade gott. När det är snö känns inga dofter har ni tänkt på det. Jag kunde till och med plocka en bukett med lingon och blåbärsris. Annars brukar det ju vara översnöat.

 

Julgranen är tänd och klar även om jag iår fick hoppa över julgranskaramellerna. Alltför frestande för en busig katt. Dessutom satt jag inte upp flaggorna. Kändes liksom fel att sticka granen när den är så fin. Varmt inne är det också för när Sonen kommer då eldas det så det ryker minsann. Han gillar att ha eld i braskaminen.


Igår kväll började det snöa och nu är det ett tunt vitt lager över alltihop men ok. Jag vet att dom flesta av någon anledning vill ha snö så var så god. Håll till godo. Det är 3 grader kallt och ser ut att bli en fin dag men idag blir det väl till att laga mat så någon längre utevistelse blir det inte.

 

Vi blir bara 7 stycken imorgon så det blir inte alltför betungande. Jag tar numera julen ganska enkelt och har slutat med massa saker som alltid skulle vara förut som sötost, lutfisk och grisfötter. Inte har jag sju sorters kakor heller och det går så bra ändå. Hoppas kära vänner att ni inte stressar er sönder och samman bara för den här enda dagen. Det är ju löjligt egentligen.


Dagens ord: Önskar er alla en fin och härlig jul utan bråk och sprit och elände och att ni får äta er mätta och att ni sänder en tanke till de stackare som inte har någonting. Livet är orättvist.  och till sist......glöm inte gröten till Tomten för det kan minsann straffa sig.

 
 
Korpunge

Korpunge

23 december 2015 16:40

Den där vägen såg inte rolig ut att köra på. Tur att resan gick bra ändå. Önskar dig nu en riktigt fin och fridfull jul.
Kram

http://korpunge.bloggo.nu

 
Göran

Göran

23 december 2015 23:00

Tittar in och önskar God Jul från ett närapå snöfritt Sundsvall!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
TantGlad

TantGlad

24 december 2015 06:27

Jadå har du bara varit 5 minuters bilresa från mig då, när du har varit till vår flygplats.
Men oj sån halka det har varit. Man blir ju alldeles kallsvettig så halt som det har varit.
Mysigt i ditt hus har du iallafall. Granen ser jättefin ut, och det ser så mysigt ut med just den bakgrunden som är på bilden. Murrigt varmt och ombonat.

Dina slutord är som vanligt lika tänkvärt eller kul. Alla dessa slutord skulle du ta och samla ihop. Anteckna tillsamans liksom. Att titta tillbaka på. Men det förstås.......Du och vi har ju din blogg att bläddra tillbaka i, om vi vill läsa dem.

Näe.....julaftons morgon och endast jag är vaken. Katta sitter och tittar på tv. Jadu...Du läste rätt. En av mina missar "claudine" älskar tv.

God Jul vännen.

http://tantglad.bloggo.nu

 
Anki

Anki

24 december 2015 06:28

Skönt att resan gick bra... vägen ser då inte rolig ut!
Önskar dig en underbar julhelg!

http://ankistankar.blogspot.se

 
Tezz på Endeavour

Tezz på Endeavour

25 december 2015 12:04

God fortsättning kära du!
Usch för att köra på sånt där väglag. Jag är fullkomligt livrädd..
Här är barmark och 8 plus, vilket jag är oändligt tacksam över.
Har en hund i mitt knä, och envis ny förkylning, annars är allt lugnt..
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards