Alla inlägg den 18 augusti 2015

Av Anita - 18 augusti 2015 08:00

 

Tänk så enkelt livet blir när solen skiner, till och med kroppen känns lätt och smidig.

Söndagen kom Mustachen en sväng och vägmaskinerna dundrade på vägen. Äntligen ska väl vägen bli fin och slät.

Gick en sväng till Sundsvallsborna och fick fika och en pratstund.


Plockade johannesört och lade i olja för framtida salvkok. Blir en fin salva som är bra för att öka blodcirkulationen och värma kalla fötter och det kan väl bli bra när vintern och kallgolven och iskylan kommer.


AMV och jag gick ner till stranden med hunden Jack. Han kämpade och jobbade med att dra fram en stor murken stock från sjöbotten. Solen värmde skönt.


Mat hos Kinabror

På kvällen fika hos mig med Kinabror, AMV och Gubben. Hunden Jack fick en slick på näsan av katten Morris.

 

Så igår vaknade jag till en dimmig morgon.

 

Lilla trollet i stubben tittar fram och snart så tittade solen fram också och det blev en helt fantastisk dag.

Jag for iväg och jobbade en stund



Kärrande in tre kärror med ved till vedboden. Den har torkat fint nu.

Satt på AMV;s trappa och vi surrade och dittan och dattan som vi ofta gör. Tänk så fint att ha sin bästa kompis i stugan bredvid.

Så gick vi över Stedesbacken och tittade på potatisen och den växer faktiskt bra fast den blev satt så sent. Vidare genom skogen och bort till Kinabror där vi satt på bryggan och fikade. Ni hör att det är mycket spring mellan kåkarna och mycket fika minsann.


Kelade med katten.

 

Åt några majrovor.

Smaskade på de första sockerärtorna.

Mumsade smultron och jordgubbar direkt från pyramiden.

Mellan AMV:s stuga och mitt hus växer massor med blåbär och dom börjar bli söta och goda nu. Smaskade några sådana också.

Tittade på vackra fjärilar och trollsländor. Luktade på blommorna.


Tömde dammen och rengjorde den och fyllde på med rent vatten.

Lade mig naken på bryggan och läste en fånig bok i brist på bra böcker.


Stekte fläsk så det osade i hela huset. Min tur att laga mat och jag hade köpt hemgjort paltbröd på marknad och så blev det paltbröd och fläsk och vitsås. Hua så mätt man blev.


Kinabror och jag följde med Jack ner till badstranden och han fick bada och när dom gått hem satt jag mig på bänken utanför huset och solen  värmde gott och skönt fast det var kväll. På sidan om mig satt Morris och spann och ville bli kliad så då kliade jag förstås.


 

Solen går ner fort nu. Den bara dalar ner och så rätt vad det är så är det mörkt.

Så kom Datafia och mannen och Storfiskarn och fikade så blev det natt.


Så här ska det vara Nu fattas bara ett bad i sjön och fortsätter solen lysa så här starkt så kanske det blir av idag.

Än ligger dimman tät och det är kallt men det blir nog snart sol och blå himmel och värme. Underbart.


Dagens ord: Livet är lätt att leva när solen skiner och det inte blåser och myggen och bromsen inte bits.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards