Alla inlägg den 7 januari 2016

Av Anita - 7 januari 2016 13:50

För 6 år sedan var det runt 35 minusgrader i över en vecka och då jobbade jag och var tvungen att ut med bilen varje dag, vattnet frös, veden var nästan slut och det var 8-10 grader inne när jag kom från jobbet på kvällen. Vilket elände.

Vem är jag att klaga nu när det bara är 23 grader, jag har min värmepump och gott om ved. Ändå blir man liksom nerstämd av kylan när den pågår flera dagar.


Ifjol fick jag en värmefilt av sonen men det är första dagen jag behöver använda den för hitintills har vintern varit mild. Hoppas den här köldknäppen går över fort.


Trettondagsafton fick Kinabror och TuppOla vara försökskaniner på något jag aldrig lagat förut. Lammytterfile. Den rullades i vitlök, lök timjan och rosmarin och serverades med helstekt chalottenlök, vinsås och potatisgratäng. Det blev lyckat och det ska jag nog laga flera gånger.

 

På tal om värme. Iår fick jag en ny värmegrej av Sonen. som alltid köpa fina grejor till mig. En fläkt som man ställer på spisen eller braskaminen och då blåser den runt varmluften.


Det är lite trist när det är kallt för då kommer ingen och hälsar på. Jo det förstås, Kinabror och Jack kommer ju förstås. Inte vill man ut och köra bil heller.


Ser att många av mina bloggvänner har börjat plocka bort julen men inte jag inte.

Julgranen barrar inte ett dugg och det behövs allt ljus man kan få så alla belysning får vara länge än.

 

Solen är blek som du ser. Jag har satt upp 50-talsgardiner. Allt finns kvar i det här huset och jag tycker att det är hemtrevligt med gamla grejor.


Blommorna ser förfärliga ut den här tiden men vem gör inte det. Nog känns man halvvissen minsann.

Men.....man måste ju få leva ändå. Jag har sett blommor som nästan sett döda ut men som har repat sig när ljuset kommer tillbaka så jag ger dom en chans till.

Det är lika med mig. Håret stripigt och elektriskt, skinnet torrt och rynkigt och lederna värkande och stela.

Säkert blir det bättre när ljuset kommer kan man hoppas i alla fall.


Slutar dagens funderingar men en annan fin julklapp jag fått. Den är jättesöt och ska få lysa varje dag ända till påsk.

 

Dagens ord: Om inte annat kan man trösta sig med att det har vänt och blir ljusare och ljusare och blodapelsinerna har kommit och snart kommer tulpanerna också.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards