Alla inlägg under januari 2016

Av Anita - 4 januari 2016 19:40

 

Mitt på dagen råkade jag se en film på tv och kände sommarlängtan komma över mig som en varm vind.

Nu är det dåliga fotograferingstider och jag kan inte bjuda på mer än tråkiga vita och grå bilder av vintern och hur många sådana har jag inte visat er. Nu tror jag att jag förgyller bloggen med lite sommarblommor så ni också får lite längtan.


 

Annars må jag erkänna att jag på gammeldagarna inte hatar vintern med samma styrka som förut.

Kan bero på att det inte snöat så mycket. 

Kan bero på att Kinabror plogar så jag slipper.

Kan bero på att jag inte behöver köra bil varje dag. För det mesta åker jag med Kinabror och det känns sköööönt.


 

Det har inte varit så kallt och jag har inte behövt bära så mycket ved heller. Sonen har fyllt hela farstukvisten och värmepumpen göra att det är behagligt inomhus.


Mörkret som förut nästan tagit knäcken på mig när jag jobbade och var borta hela dagarna och inte såg en glimt av var jag bodde förrän det var helg känns nu annorlunda.

Ju kan jag sova tills det ljusnar och vara ute de få timmar det är ljust och det lyser glatt ur fönstren i grannhuset nu när Kinabror köpt det.

 

Det är nästan bart i skogen och jag har sällskap av glada hunden Jack när jag går på promenad. Ute på isen kan man köra spark och fort går det och skönt är det.


Det är bara att erkänna att jag fått det bättre på vintern men visst finns den där sommarlängtan kvar men kanske behöver man den här vintervilan då allt går långsammare. Sommaren är så intensiv och kort och man ska hinna så mycket. Det är så mycket att göra och så mycket man vill göra.


 

Jag har blivit ganska lat på gammeldagan. Trodde att jag skulle hinna med så mycket. men pytt skit så lite det blir.


Som idag tex. Katta och jag låg till halv 9. Klev upp och gjorde de vanliga morgonsysslorna. Stöka undan lite disk, gå in på datorn. elda i spisen, koka kaffe. Allt i lugn takt.

Så kom Kinabror och Jack med posten. Jack hämtade tidningen som vanligt. Vad gör inte en duktig hund för en godisbit.


Sedan följde jag med till Hammarstrand för att handla lite grann. Hemma igen hämtade jag soptunnan och matade fåglar. Gick i källaren efter potatis och rödvinsgele.


 

Fick för mig att jag skulle ta ett härligt skumbad och låg där och läste och blev varm och mjuk.

Så dags att se på mitt favoritprogram "Tillbaka till Aidensfield". Katten Morris kröp upp och låg på soffan tillsammans med mig och det sprakade skönt i braskaminen och katten spann. 


Det var min tur att laga mat så det blev paltbröd med fläsk och så har hela dagen gått och det är kväll. 

Nog är det konstigt med Gammeldagan. 


Jag som klagar på att jag har ont lite här och där och att det inte blir så mycket dans som förut kan ju faktiskt bara erkänna att egentligen har jag det för jäkligt bra.

Må vara att utsidan på kroppen ser för jävlig ut och att insidan inte är så mycket bättre men jag äger något som jag inte haft i hela mitt liv. Jag äger FRIHETEN.

Visst, jag gör ju vad jag vill. Vill jag ligga länge så ligger jag länge.

Jag äter vad jag vill och ingen kan kräva något av mig. Ja det var väl en överdrift men jämfört med förut i alla fall.


Dagens ord: På gammeldagan behöver man inte gör mer än man vill.

Av Anita - 2 januari 2016 15:01

Nyårsafton tillbringade vi hos Datafias dotter som har ett jättelägenhet där det lätt får plats 15 vuxna, två små barn och en hund och en kattunge utan att det blir trångt.

Broder B spelade gitarr och TuppOla sjöng och det var helt igenom en härlig kväll med många skratt och god mat.

Ute var det bara några grader kallt och inte mycket smällare som störde heller.


Igår var det mat hos mig. AMV och Gubben kom också och sov över. Vi var bara 12 stycken och åt inbakad kassler och tunnbrödrulle med kräftstjärtrar och till efterrätt bär och glass. Inget märkvärdigt allt men gott ändå. Nu är det slut på helgfesterna åtminstone vad jag vet.


Då är det dags att fundera lite på hur år 2015 blev.

Inte blev det något av mina planer. Ingen ny brygga, ingen loppis, ingen målning av hus. Jag får väl skylla på att det var en urdålig sommar. Inte blev det något badande heller kanske bara något snabbt dopp efter bastun.

Jag hade inget sällskap när jag skrek vårskriket utom en lom som hjälpte till. Kanske var det därför det blev en så usel sommar.


Inga längre resor blev det heller. Jo Datafia och jag åkte till Umeå och till Tefteå för att dansa och vi hade så kul och det var två jättetrevliga dagar.

 

Så gjorde hela gänget en resa till höga kusten över dan för att fira Broder Björn och frun som fyllt 50 år.

 

Några danser blev det i alla fall och det var roligt och jag fick dansa jättemycket trots ålder och skrynklor.


Ett par aktioner, ett par marknader och en loppisrunda blev det.


Några trevliga besök hade jag under sommaren utöver dom vanliga.

Tjejerna från mitt gamla jobb kom en dag i somras.

Badtanten dök upp helt utan vidare och det var kul att träffa henne. 

 

Min första bloggvän fotografen Staffan kom och vi for runt och hade två trevliga dagar när vi tittade oss omkring.

 

Roliga kompisen till Sonen den härliga Jens kom och hälsade på några dagar och fyllde huset med glada skratt.

 

Så kom min tremänning med familj och hundar och det är alltid lika trevligt att träffa dom.

 


Vädret blev bättre framöver slutet av augusti och så mycket bär jag plockade den här sommaren. Alla de sorter fyller min frys minsann. Kinabror, Dansbritt och jag plockade som vanligt en massa kantareller.

 

.  Visst blev det några fester även den här sommaren och det blev så att vi höll till hos Kinabror för han hade skaffat ett tält där man kunde sitta även om regnet föll. Kallt och blåsigt så ibland fick vi sitta med filtar omkring oss. Surströmming och kräftor blev det ju men dåligt med grillning och stekning av kolbullar.

 


Berget AMV och jag skulle klättra uppför blev inte av iår heller och jag längtar upp där varje gång jag ser det men det får förhoppningsvis bli till sommaren om vi lever och får ha hälsan.

Dock kom Sofiepropp och jag upp på vättaberget en skapligt fin dag i juni.

 

Hälsan var det väl så där med.

Krockade med två springande hundar och skadade handleden. Jag är inte bra ännu men behöver inte längre ha stöd. Har börjat få ont i min högra höft och ibland i knät som jag gjorde illa på zumban för ett par år sedan men man linkar på så gott det går. Insidan av kroppen är väl si så där och utsidan är skrynklig och ful. men som dom säger . Man får ta det som det kommer och göra så gott det går.


Det två roligaste och mest positiva saker som hänt är först och främst att jag fått en katt. Morris heter han och rätt så rar och snäll och söt.

 

Det andra är att Kinabror köpt FD Grannens hus på¨samma gård som min och nu lyser det i alla fönster. Så nu är det inte bara "Mitt ljus i mörkrets" på andra sidan sjön som lyser upp min tillvaro .

 

Så lite snö det är fortfarande och det gillar jag skarpt. Jag och hunden Jack kan gå omkring i skogen och känna mossan under fötterna och slipper gå omkring på vägarna. Jag gillar verkligen det. För mig är snö bara något onödigt och besvärligt så jag är nöjd. Inte har det varit kallt heller ännu så varför ska jag klaga. Lite besvärligt är det med halkan men man kan inte få allt.


Några nyårslöften ger jag inte men önskar att alla runt mig får vara friska och glada. Hoppas att jag får dansa ännu en sommar och att AMV och jag kommer upp på berget nästa sommar och att jag får vara skapligt frisk och får energi att fixa brygga och öppna loppisen. Klart att jag också önskar att jag ska få en massa pengar så jag kan resa och förverkliga mina drömmar för hoppas kan man alltid göra.


Dagens ord: Det är bara att hoppas och ha tilltro och tänka positivt. Alltid gör det livet lite lättare.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards