Alla inlägg den 12 februari 2016

Av Anita - 12 februari 2016 17:04

Päran (potatisen) är snart slut. Det är bara några små kvar i källaren. Krypan (mandelpotatisen) finns det lite kvar av för dom går sönder när man kokar dom så dom har blivit kvar till sist.


Så har jag då mina favoriter Cherie heter den. Den är röd i skalet och har formen som mandelpotatis. När man kokar den blir skalet brunt men inuti är den gul och fin. Inte blir den mosig heller utan blir fin att steka.

 

Potatis som var människornas överlevnad förr är ju nu farlig sägs det men nog ska jag äta upp även dom små potatisarna.


När man kokat dom och skalat dom rullar jag dom i ströbröd som är blandat med salt. peppar och örtkrydda. Så steker jag dom i smör. Oj så goda dom blir så man kan rakt äta dom utan något annat till om man inte har något. En ren delikatess ska ni tro Mums Mums filibabba.


Igår var det meningen att jag skulle fara och gå på vattengympa men jag vågade inte för timmerbilarna och så kände jag lite mosig också, ont i ryggen och början till blåskatarr så jag stannade hemma. Frampå eftermiddagen kom Storfiskarn och så for vi och åt på hotellet för då hade bilarna slutat fara efter vägen. Lite kaffe hos Datafia efteråt och så gick den dagen sin väg.

 

Morris och jag roade oss med att blås såpbubblor, ja det vill säga jag blåste och han roade sig med att kvadda bubblorna. Han gillar verkligen det och när han är sugen på den leken hoppar han upp och sätter tassen på burken med såpbubblor och jamar. Då är det bara att sätta igång och blåsa.


Idag började det snöa och blåsa och blev ett riktigt styggväder. Jag tog bilen och åkte iväg till Hammarstrand för att som vanligt är på fredagarna jobba lite, handla lite och så var Dansbritt och jag och åt på hotellet.

Det är meningen att hon ska komma hit ikväll och ligga över och att vi ska gå till Kolbjännsjön och titta på fisket om vädret blir bättre förstås.


Annars hörde jag på radion att man skulle öka kostnaden för läkarbesök till 300 kr och det är dubbelt så mycket som förut och rekord för hela Sverige. Vi har ju rekord på att ha högsta skatten också och dyraste maten. Lägsta inkomsterna har vi också. Jajamen så kan det vara. Man gör sitt bästa för att få bort oss från landsbygden men då kan dom hoppa upp och fisa för vi kämpar oss kvar som det tuffa folk vi är.


Slutar dagen med ett dagens ord: Man kan tro att det går bra att slå ner oss och bestämma över oss men det är bara vad man tror, tro mig. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards