Alla inlägg den 28 mars 2016

Av Anita - 28 mars 2016 08:47

Så blev det påskafton och det var ikväll vi skulle träffas massor av människor och äta och prata. Det började rätt tidigt. Kinabror dök upp och fick bära lite stolar och sedan kom AMV och Gubben och deras dotter, måg och den härliga lilla Ronja.

 

Lite tidigare kom Gullige Liam och Kinabrors barnbarn Edvin vandrande hit till mig. Det är nästan en kilometer att gå men nu är dom så stora så dom får gå emellan gårdarna själva. Storpojkan!


Så knackade det på dörren och vad står inte där. Den allra sötaste lilla kyckling och två ungar till.

 

Det är barna "Väst i gålan" och dom kommer med ett påskägg till mig och i det låg det de sötaste hemgjorda påskkort och så karameller. Oj så glad jag blev. Inget är som barns teckningar. Värda mer än de vackraste blombuketter.


Så gick dagen som i ett rus och det kom mer och mer folk. Ute i förstugan var det knökfullt med blöta overaller och massor av skor.


Så blev det till slut mat.

 

Vi fick faktiskt plats fast vi var 25 personer i mitt hus även om det var lite trångt.

 

Tänk så många barn och hunden och katten och ett herrans liv när dom sprang runt och lekte. Det var bara lilla Lisa och ännu mindre babyn Tove som var rätt så lugna.

 

Oj vilken härlig kväll. Jag gillar när det är ett väldigt oväsen. Nog får man nog av tystnaden här i skogen och det är en fröjd när det är liv och rörelse. Det var länge sedan det var så många barn här samtidigt.


Tänk att vara barn och få göra saker för första gång.  Ronja den underfundiga kloka lilla tjejen åkte snöskoter för första gången, lite tveksam men till slut åkte hon med Kinabror och hon skrek "min gud min gud" och skrattade hela vägen.

 

När vi frågade hur det var sa hon: 10 poäng av 10 och nästa gång ska hon åka fyrhjuling sa hon. Så gick den dagen och det var en minnesvärd påskafton. Så roligt.


Så plötsligt började det blåsa och töa och så blev det påskdag. Dags för en liten pimpeltävling ute på sjön. Jag diskade och stökade i någon timme och sedan gick jag ner till sjön och började elda.


 

Tänkte få till lite grilleldar och tända i bastun så man kunde värma sig där. Tänk så fort det går att det växlar från vinter till vår bara över en dag. Nu är det barfläckar överallt och ute på sjön är det blött och dikena är fulla med vatten. Mina påskkärringar som jag gjort i snö bara försvann bort och blev till blöta fläckar.


Jag eldade i bastun med det bara rök in och jag fick inte till någon värme. Så fick vi se att ett rör började rosta sönder och det var tydligen fullt med vatten som droppade så inte konstigt att det inte brann med någon reda. Något bastubad blir det nog inte innan jag bytt eldrör.

 

Så här ser vinnaren ut. Tror att han bara fick 4 fiskar men det nappade dåligt så det räckte för ett pris.

 

Det finns en stor sten nere vid sjön som alltid varit barnens favoritsten och där sitter nu dom här bästa vännerna och myser och åker kana ner för stenen.

 

Lite korvgrillning blev det också fast det blåste kallt ute.


Middag borta hos Kinabror där det var abborre förstås och sedan upp till Broder B där man bjöd på en härlig god kaka med en massa olika frukt.


Så gick jag hem i skymningen. Klockan var halv 9 på kvällen men inte riktigt mörkt. Det luktade jord och porlade i diken och man riktigt kände hur vårlikt det plötsligt blev. En ensam stjärna lyste på himlen men idag ser det ut att bli sol så vi får väl leta oss något lä och sitta i solen. Annars är det inga planer idag. Det får bli det det blir.


Dagens ord: Med den här farten är snön snart borta även här. Tack och lov får jag väl säga. 




Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards