Alla inlägg den 18 april 2016

Av Anita - 18 april 2016 08:14

 

Inte för att jag gillar väldiga mängder med regn men härom dagen regnade det verkligen ordentligt och jag blev glad. Äntligen ska väl snön få på faaan och komma bort. Så här lite är det kvar nu tack och lov.

 

Gårdsplanen och byvägen är kletig och dan men så ska det väl vara på våren.

Gråmulen dag var det igår men det var överraskande ljummet ute och inte blåste det heller.

Såg att ringärlorna hade kommit (sädesärlor heter dom väl egentligen) och hunden Jack jagade dom hit och dit och dom retades med honom som dom fåglarna gör.


Kinabror har fullt upp med att städa sitt nya hus så han har skurat i flera dagar.


Nu när det regnat så börjar det ju komma mängder med vatten i diken och bäckar och nu är det läge att rensa diken och bäckar.

 

Jag tar pärhackan jag och Kinabror börjar rensa diken. Vi har god hjälp av hunden Jack. Han är en pärla på att rensa bäckar.

 

Han krafsar upp isflak och när jag drar upp pinnar och ris ur vattnet är han där och drar upp det på land mycket elegantare och finare än vad jag kan. Han verkar tycka att det är kul och det tycker ju jag också även om jag får ont i ryggen och känner mig som ett rufstroll där jag lufsar fram med pärgrävet i högsta hugg.

 

Vi satt på Kinabrors trapp och drack kaffe på eftermiddagen och solen började komma fram. Tranorna gick på åkern och skrek och det luktade jord och det porlar och sjunger i diken värre än någonsin. Fåglarna tävlar om vem som kvittrar mest intensivt.

Kinabror och Jack åkte tillbaka till sin stuga för det var Kinabrors tur att laga mat. Jag gick landsvägen dit bort. Plockade upp några nerrivna vägpinnar, tittade efter tibast och tussilago utan att hitta några men en nässelfjäril kom flygande uppe på Gubbflon. Ännu ett vårtecken.


Nu stundar minsann bättre tider. Det står inte på innan det torkat så jag kan börja kratta lite ute och snart ska jag börja göra iordning i loppisen fast jag gruvar mig. Det är så mycket jobb innan det blir klart. Idag är det mycket på gång. AMV och Gubben kommer och jag har en svag aning om att det kommer fler idag också.


Dagens ord: Nu kan jag snart börja kalla mitt Fisksjön för paradiset och inte för jäkla kallhål.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards